ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
„Królestwo Disneya – jak bajki uczą, bawią i wychowują”
Rok szkolny 2025/2026
„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz tego dokonać.”
Walt Disney
Autorzy projektu:
Dorota Uss
Małgorzata Obarska
Marta Modrzyńska
Katarzyna Lewandowska
SPIS TREŚCI
WSTĘP…………………………………………………………..……...……………….........3
1. Cele projektu ……………………………………….………………….……………...……...3
2. Sposób realizacji ……………………………………………………………………………..4
3. Plan realizacji projektu ...…………………………...……………………………………….4
4. Metody, formy i techniki pracy …….……………………………………………….………4
5. Przewidywane osiągnięcia ucznia……………………………………………………………5
6. Czas trwania i zasięg projektu ………………………………………………………………5
7. Ewaluacja i prezentacja wyników projektu………………………………………………...5
WSTĘP
Projekt „Królestwo Disneya – bajki uczą, bawią i wychowują” został opracowany z myślą o uczniach szkoły szpitalnej, dla których kontakt z bohaterami bajek Disneya stanie się okazją do nauki, zabawy oraz wspólnego przeżywania emocji. Świat bajek Disneya pełen jest pozytywnych wartości – przyjaźni, odwagi, dobroci, wytrwałości i miłości – które w naturalny sposób wspierają rozwój emocjonalny i społeczny dzieci. Poprzez znane i lubiane historie uczestnicy zajęć będą mogli identyfikować się z bohaterami, odkrywać własne mocne strony oraz uczyć się radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
Celem terapeutycznym projektu jest wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów przebywających w warunkach szpitalnych poprzez arteterapię, bajkoterapię i działania integracyjne. Zajęcia mają pomóc dzieciom w odreagowaniu stresu związanego z chorobą i hospitalizacją, wzmacniać poczucie bezpieczeństwa, a także rozwijać wyobraźnię i umiejętność wyrażania emocji. Poprzez wspólne oglądanie, rozmowy, zabawy tematyczne i twórcze działania inspirowane bajkami Disneya, uczniowie będą mogli choć na chwilę przenieść się do magicznego świata, w którym dobro zawsze zwycięża, a wiara w siebie pomaga pokonać każdą trudność.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo -Profilaktycznym oraz założeniach podstawy programowej kształcenia ogólnego.
1. CELE PROJEKTU:
Cel terapeutyczny:
• Wzmacnianie odporności emocjonalnej uczniów poprzez identyfikację z bohaterami bajek Disneya oraz odkrywanie, że dobro, odwaga i wytrwałość pomagają pokonywać trudności życiowe i chorobowe.
Cele ogólne projektu:
• Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów poprzez wykorzystanie treści bajek Disneya jako narzędzia do rozmowy o emocjach, wartościach i relacjach międzyludzkich.
• Stwarzanie warunków do odreagowania napięć emocjonalnych i redukcji stresu związanego z pobytem w szpitalu poprzez zabawę, twórczość i kontakt ze światem bajek.
• Kształtowanie postaw prospołecznych i moralnych, takich jak empatia, odpowiedzialność, współpraca i szacunek dla innych.
• Rozwijanie wyobraźni, kreatywności i ekspresji twórczej poprzez działania plastyczne i muzyczne inspirowane bajkami Disneya.
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości poprzez identyfikację z pozytywnymi bohaterami bajek.
• Umożliwienie dzieciom aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijanie zainteresowań literackich i filmowych.
• Tworzenie atmosfery radości, bezpieczeństwa i akceptacji w trakcie zajęć, sprzyjającej procesowi leczenia i rehabilitacji emocjonalnej.
2. SPOSOBY REALIZACJI
Projekt realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz dydaktycznych w klasach I-III SP w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Onkologii, Kardiologii, Neurologii i Laryngologii.
3. PLAN REALIZACJI PROJEKTU
1. Wprowadzenie w świat Disneya
– Zapoznanie uczniów z ideą projektu i postaciami z bajek Disneya.
– Rozmowa o tym, czym jest dobro, przyjaźń, odwaga i miłość w bajkach.
– Oglądanie krótkich fragmentów filmów animowanych jako inspiracja do dalszych działań.
2. Twórcze spotkania z bohaterami bajek
– Zajęcia plastyczne, muzyczne inspirowane wybranymi bajkami (np. tworzenie masek postaci, ilustracji, scenek).
– Bajkoterapia – rozmowy o emocjach, sytuacjach bohaterów i sposobach radzenia sobie z trudnościami.
– Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię i ekspresję emocji.
3. Zabawa i integracja w królestwie Disneya
– Gry i zabawy ruchowe oraz edukacyjne nawiązujące do motywów bajkowych.
– Wspólne tworzenie „mapy królestwa Disneya” lub galerii postaci.
– Kształtowanie postaw współpracy, empatii i wzajemnego wsparcia.
4. Podsumowanie i świętowanie efektów projektu
– Prezentacja prac plastycznych, pokaz scenek lub „Bajkowa wystawa” w sali szpitalnej.
– Rozmowa podsumowująca – czego nauczyły nas bajki Disneya, co zapamiętaliśmy, co sprawiło nam radość.
4. METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) metody aktywizujące,
e) praca w grupach i indywidualna,
f) rozmowy kierowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych
g) swobodne wypowiedzi,
h) praca z komputerem,
i) praca z wykorzystaniem książek,
j) zajęcia plastyczne,
k) rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek w formie tradycyjnej i online,
l) gry dydaktyczne,
m) quizy tematyczne.
5. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Uczeń:
rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje,
wskazuje pozytywne wzorce zachowań na przykładzie bohaterów bajek Disneya,
rozwija empatię, życzliwość i umiejętność współpracy z innymi,
podejmuje działania twórcze inspirowane światem Disneya (plastyczne, muzyczne, teatralne),
potrafi wyrażać swoje emocje w sposób akceptowalny społecznie,
wykazuje większą otwartość i pewność siebie w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
przejawia radość i zaangażowanie w działania edukacyjne mimo ograniczeń wynikających z choroby,
doświadcza poczucia sukcesu i satysfakcji z własnej pracy,
dostrzega znaczenie dobra, odwagi, przyjaźni i wytrwałości w życiu codziennym.
6. CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w dniach 03-07.11.2025 w Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Onkologii, Kardiologii, Neurologii oraz Laryngologii.
7. POMOCE DYDAKTYCZNE:
1. różnorodne środki plastyczne,
2. komputer, tablet, laptop, tablica multimedialna
3. prezentacja multimedialna,
6. rozrywki umysłowe i gry dydaktyczne.
8. EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW:
1. Quizy tematyczne.
2. Wystawa prac plastycznych na holu WSD wykonanych prac podczas konkursu plastycznego „Mój ulubiony bohater Disneya”.
3. Obserwacja uczniów i pozyskiwanie informacji zwrotnych.

Biuletyn Informacji Publicznej