Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2025/2026

powrót

SPRAWNE RĘCE – ROZŚPIEWANE BUZIE – GRAMY NA BUM BUM RURKACH

 

PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY

DO REALIZACJI W FORMIE ZAJĘĆ MUZYCZNYCH

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

NA ODDZIALE GASTROENTEROLOGII

SU NR 1 W BYDGOSZCZ

 

Bydgoszcz 2025

 

WPROWADZENIE

Tegoroczny projekt „Sprawne ręce…” stanowi kontynuację cyklu spotkań z muzyką
i przy muzyce. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że działania artystyczne cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży, dlatego ponownie sięgnęto do tej formy aktywności. Zajęcia muzyczno-artystyczne pomagają uczniom w rozładowywaniu negatywnych emocji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu, wskazują kreatywne sposoby spędzania wolnego czasu z dala od komputera, a także sprzyjają integracji środowiska uczniowskiego i szpitalnego.

Do tegorocznej edycji projektu zostaną zaproszeni uczniowie i wychowankowie Oddziału Gastroenterologii SU nr 1 w Bydgoszczy. Główne działania skoncentrowane będą
na aktywności muzycznej – grze na bum bum rurkach oraz śpiewaniu piosenek nawiązujących do kalendarza pór roku. Zajęcia wzbogacą także elementy plastyczne, podczas których uczestnicy skorzystają z prostych technik artystycznych.

 

W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:

 

  1. Nazwa projektu.
  2. Cele projektu.
  3. Działy tematyczne.
  4. Czas i zasięg trwania projektu.
  5. Środki i materiały do realizacji projektu.
  6. Przebieg realizacji projektu.
  7. Kryteria oceniania.
  8. Forma prezentacji.
  9. Przewidywane efekty projektu.
  10. Ewaluacja projektu.
  11. Organizatorzy projektu.

 

REALIZACJA PROJEKTU

 

  1. Nazwa projektu: „Sprawne ręce – rozśpiewane buzie – gramy na bum bum rurkach".

 

  1. Cele projektu

 

Cel główny:

  • wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów poprzez twórcze działania artystyczne – muzyczne i plastyczne, które sprzyjają rozładowywaniu negatywnych emocji, integracji z rówieśnikami oraz kreatywnym spędzaniu czasu podczas pobytu
    w szpitalu.

 

 

Cele szczegółowe:

  • umożliwienie uczestnikom poznania różnych form ekspresji artystycznej – muzyki, śpiewu, gry na instrumentach oraz technik plastycznych;
  • kształtowanie wyobraźni oraz wrażliwości muzycznej;
  • rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie;
  • wyrażanie emocji i twórczej ekspresji poprzez grę na bum bum rurkach, śpiew
    i słuchanie muzyki;
  • wzmacnianie więzi między uczniami i wychowankami oddziału Gastroenterologii
    i Onkologii SU nr 1 poprzez wspólne działania artystyczne, sprzyjające integracji
    i współpracy.

 

  1. Czas i zasięg trwania projektu
  • czas trwania projektu – od września 2025 r. do czerwca 2026 r.;
  • rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (min. raz w miesiącu) z dziećmi i młodzieżą przebywającymi na leczeniu w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy.

 

  1. Środki i materiały

Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:

  • instrumenty perkusyjne w szczególności bum bum rurki, ponadto: zestaw Orffa, gitara, ukulele, materiały własne;
  • nuty i teksty wybranych piosenek;
  • podręczniki do przedmiotu muzyka, wydawnictwa specjalistyczne, czasopisma i inne publikacje pomagające w realizacji zajęć umuzykalniających:
  • Gellner D. Skaczące nutki. Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa 2010;
  • Laboga-Wilgocka U. Zabawa z piosenką. Ars Nova, Poznań 1992;
  • Ławrowska R. Muzyka i ruch. WSiP, Warszawa 1991;
  • Smoczyńska-Nachtmann U. Zabawy i ćwiczenia przy muzyce. COMUK, Warszawa 1982;
  • Smoczyńska-Nachtmann U. Rozśpiewne przedszkole. WSiP, Warszawa 1982;
  • Smoczyńska-Nachtmann U. Podajmy sobie ręce. WSiP, Warszawa 1989;
  • Smoczyńska-Nachtmann U. Muzyka dla dzieci. WSiP, Warszawa 1992;
  • Stroms G. Sto nowych gier muzycznych. Wydawnictwo Klanza, Lublin 1999;
  • Stasińska K. 120 lekcji muzyki. WSiP, Warszawa 1995.
  • odtwarzacz multimedialny, głośnik, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone dokumentowania przebiegu zajęć artystycznych;
  • materiały i opracowania własne organizatorek, przygotowane na kursach doskonalenia zawodowego i specjalistycznych warsztatach;
  • materiały plastyczne do realizacji prac w różnych technikach plastycznych;
  • zasoby Internetu.

 

 

 

  1. Działy tematyczne:

Zajęcia nasze oparte będą na kalendarzu pór roku. Planowane jest: zapoznanie uczestników z techniką gry na bum bum rurkach oraz nauka piosenek. Przybliżać będziemy również muzykę klasyczną i rozrywkową z równych stron świata.

 

  1. Przebieg i realizacja projektu

Projekt będzie zawierał następujące elementy:

  • gra na instrumentach - bum bum rurkach;
  • nauka piosenek i zabaw muzycznych;
  • słuchanie muzyki „żywej” i mechanicznej;
  • tworzenie ilustracji muzycznych;
  • zabawy rytmiczne i taneczne;
  • działania praktyczne związane z wykorzystaniem na zajęciach prostych technik plastycznych;
  • dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć;
  • zbieranie opinii i uwag uczestników dotyczących zajęć.

 

  1. Kryteria oceniania

 

Spotkania i przedsięwzięcia w ramach projektu „Sprawne ręce – rozśpiewane buzie – gramy na bum bum rurkach” mają charakter dobrowolny i nie podlegają tradycyjnemu ocenianiu.

Ocena efektywności zajęć będzie opierała się na:

  • poziomie zaangażowania uczestników w proponowane działania;
  • aktywności podczas śpiewu, zabaw rytmicznych i gry na instrumentach;
  • umiejętności współpracy i integracji w trakcie zajęć;
  • kreatywności i staranności w realizacji zadań plastycznych.

 

  1. Forma prezentacji

Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie końcowo-rocznego sprawozdania, które zostanie przekazane na stronę internetową szkoły.

 

  1. Przewidywane efekty projektu
  • odkrycie i rozwinięcie własnych uzdolnień oraz zainteresowań artystycznych;
  • zintegrowanie środowiska szpitalnego poprzez aktywny udział w spotkaniach;
  • wzajemna prezentacja twórczości uczestników bezpośrednio podczas realizacji projektu;
  • poznanie nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych
    z chorobą i pobytem w szpitalu;
  • zdobycie wiedzy o tradycjach polskich oraz wydarzeniach wynikających z roku kalendarzowego;
  • kształtowanie wrażliwości i wyobraźni artystycznej poprzez kontakt z muzyką;
  • doświadczanie radości i satysfakcji z własnej aktywności twórczej;
  • umożliwienie aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez twórcze działanie przy muzyce;
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości i samoakceptacji;
  • korzystanie z działań artystycznych jako formy wspierającej powrót do sprawności
    i zdrowia.

 

 

  1. Ewaluacja projektu

 

Działalność muzyczna – śpiew, gra na instrumentach, zabawy i słuchanie muzyki,
a także dokumentacja fotograficzna oraz opinie i uwagi uczestników zajęć będą podstawą oceny projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po zakończeniu. Wskazane formy pozwolą określić przydatność projektu w wymiarze edukacyjnym, wychowawczym
i społecznym.

 

 

Honorata Glaza-Gulgowska

Monika Krajniak