PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY
DO REALIZACJI W FORMIE ZAJĘĆ MUZYCZNYCH
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
NA ODDZIALE GASTROENTEROLOGII
SU NR 1 W BYDGOSZCZ
Bydgoszcz 2025
WPROWADZENIE
Tegoroczny projekt „Sprawne ręce…” stanowi kontynuację cyklu spotkań z muzyką
i przy muzyce. Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że działania artystyczne cieszą się dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży, dlatego ponownie sięgnęto do tej formy aktywności. Zajęcia muzyczno-artystyczne pomagają uczniom w rozładowywaniu negatywnych emocji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu, wskazują kreatywne sposoby spędzania wolnego czasu z dala od komputera, a także sprzyjają integracji środowiska uczniowskiego i szpitalnego.
Do tegorocznej edycji projektu zostaną zaproszeni uczniowie i wychowankowie Oddziału Gastroenterologii SU nr 1 w Bydgoszczy. Główne działania skoncentrowane będą
na aktywności muzycznej – grze na bum bum rurkach oraz śpiewaniu piosenek nawiązujących do kalendarza pór roku. Zajęcia wzbogacą także elementy plastyczne, podczas których uczestnicy skorzystają z prostych technik artystycznych.
W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
- Nazwa projektu.
- Cele projektu.
- Działy tematyczne.
- Czas i zasięg trwania projektu.
- Środki i materiały do realizacji projektu.
- Przebieg realizacji projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
- Organizatorzy projektu.
REALIZACJA PROJEKTU
- Nazwa projektu: „Sprawne ręce – rozśpiewane buzie – gramy na bum bum rurkach".
- Cele projektu
Cel główny:
- wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów poprzez twórcze działania artystyczne – muzyczne i plastyczne, które sprzyjają rozładowywaniu negatywnych emocji, integracji z rówieśnikami oraz kreatywnym spędzaniu czasu podczas pobytu
w szpitalu.
Cele szczegółowe:
- umożliwienie uczestnikom poznania różnych form ekspresji artystycznej – muzyki, śpiewu, gry na instrumentach oraz technik plastycznych;
- kształtowanie wyobraźni oraz wrażliwości muzycznej;
- rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów oraz budowanie pozytywnego obrazu samego siebie;
- wyrażanie emocji i twórczej ekspresji poprzez grę na bum bum rurkach, śpiew
i słuchanie muzyki; - wzmacnianie więzi między uczniami i wychowankami oddziału Gastroenterologii
i Onkologii SU nr 1 poprzez wspólne działania artystyczne, sprzyjające integracji
i współpracy.
- Czas i zasięg trwania projektu
- czas trwania projektu – od września 2025 r. do czerwca 2026 r.;
- rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (min. raz w miesiącu) z dziećmi i młodzieżą przebywającymi na leczeniu w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
- Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
- instrumenty perkusyjne w szczególności bum bum rurki, ponadto: zestaw Orffa, gitara, ukulele, materiały własne;
- nuty i teksty wybranych piosenek;
- podręczniki do przedmiotu muzyka, wydawnictwa specjalistyczne, czasopisma i inne publikacje pomagające w realizacji zajęć umuzykalniających:
- Gellner D. Skaczące nutki. Wydawnictwo Pani Twardowska, Warszawa 2010;
- Laboga-Wilgocka U. Zabawa z piosenką. Ars Nova, Poznań 1992;
- Ławrowska R. Muzyka i ruch. WSiP, Warszawa 1991;
- Smoczyńska-Nachtmann U. Zabawy i ćwiczenia przy muzyce. COMUK, Warszawa 1982;
- Smoczyńska-Nachtmann U. Rozśpiewne przedszkole. WSiP, Warszawa 1982;
- Smoczyńska-Nachtmann U. Podajmy sobie ręce. WSiP, Warszawa 1989;
- Smoczyńska-Nachtmann U. Muzyka dla dzieci. WSiP, Warszawa 1992;
- Stroms G. Sto nowych gier muzycznych. Wydawnictwo Klanza, Lublin 1999;
- Stasińska K. 120 lekcji muzyki. WSiP, Warszawa 1995.
- odtwarzacz multimedialny, głośnik, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone dokumentowania przebiegu zajęć artystycznych;
- materiały i opracowania własne organizatorek, przygotowane na kursach doskonalenia zawodowego i specjalistycznych warsztatach;
- materiały plastyczne do realizacji prac w różnych technikach plastycznych;
- zasoby Internetu.
- Działy tematyczne:
Zajęcia nasze oparte będą na kalendarzu pór roku. Planowane jest: zapoznanie uczestników z techniką gry na bum bum rurkach oraz nauka piosenek. Przybliżać będziemy również muzykę klasyczną i rozrywkową z równych stron świata.
- Przebieg i realizacja projektu
Projekt będzie zawierał następujące elementy:
- gra na instrumentach - bum bum rurkach;
- nauka piosenek i zabaw muzycznych;
- słuchanie muzyki „żywej” i mechanicznej;
- tworzenie ilustracji muzycznych;
- zabawy rytmiczne i taneczne;
- działania praktyczne związane z wykorzystaniem na zajęciach prostych technik plastycznych;
- dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć;
- zbieranie opinii i uwag uczestników dotyczących zajęć.
- Kryteria oceniania
Spotkania i przedsięwzięcia w ramach projektu „Sprawne ręce – rozśpiewane buzie – gramy na bum bum rurkach” mają charakter dobrowolny i nie podlegają tradycyjnemu ocenianiu.
Ocena efektywności zajęć będzie opierała się na:
- poziomie zaangażowania uczestników w proponowane działania;
- aktywności podczas śpiewu, zabaw rytmicznych i gry na instrumentach;
- umiejętności współpracy i integracji w trakcie zajęć;
- kreatywności i staranności w realizacji zadań plastycznych.
- Forma prezentacji
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie końcowo-rocznego sprawozdania, które zostanie przekazane na stronę internetową szkoły.
- Przewidywane efekty projektu
- odkrycie i rozwinięcie własnych uzdolnień oraz zainteresowań artystycznych;
- zintegrowanie środowiska szpitalnego poprzez aktywny udział w spotkaniach;
- wzajemna prezentacja twórczości uczestników bezpośrednio podczas realizacji projektu;
- poznanie nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych
z chorobą i pobytem w szpitalu; - zdobycie wiedzy o tradycjach polskich oraz wydarzeniach wynikających z roku kalendarzowego;
- kształtowanie wrażliwości i wyobraźni artystycznej poprzez kontakt z muzyką;
- doświadczanie radości i satysfakcji z własnej aktywności twórczej;
- umożliwienie aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez twórcze działanie przy muzyce;
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i samoakceptacji;
- korzystanie z działań artystycznych jako formy wspierającej powrót do sprawności
i zdrowia.
- Ewaluacja projektu
Działalność muzyczna – śpiew, gra na instrumentach, zabawy i słuchanie muzyki,
a także dokumentacja fotograficzna oraz opinie i uwagi uczestników zajęć będą podstawą oceny projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po zakończeniu. Wskazane formy pozwolą określić przydatność projektu w wymiarze edukacyjnym, wychowawczym
i społecznym.
Honorata Glaza-Gulgowska
Monika Krajniak