WSTĘP
Projekt „Szkoła dawniej i dziś…” zostanie przeprowadzony w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na oddziale dziennym oraz stacjonarnym. Uczestnictwo w projekcie pozwoli uczniom przyjrzeć się, jak zmieniała się szkoła na przestrzeni lat oraz jak różni się nauka współczesna od tej sprzed kilku dekad.
W ramach działań uczniowie przeprowadzą wywiady z członkami rodziny, społeczności szkolnej i szpitalnej, poznając ich wspomnienia i doświadczenia związane z edukacją. Młodzież będzie miała okazję odwiedzić Muzeum Oświaty w Bydgoszczy, a na oddziale stacjonarnym gościć przedstawicieli muzeum, którzy przybliżą życie szkolne w przeszłości.
Udział w projekcie sprzyja rozwijaniu kompetencji społecznych, komunikacyjnych oraz umiejętności słuchania i empatii wobec rozmówców, a także pozwala młodzieży na kreatywne łączenie wiedzy historycznej z własnymi doświadczeniami.
Cele ogólne:
• Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i społecznych uczniów poprzez prowadzenie wywiadów.
• Kształtowanie postawy szacunku wobec doświadczeń starszych pokoleń.
• Rozwijanie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi (nagrywanie, montaż).
• Integracja uczniów z personelem medycznym, nauczycielami oraz lokalną społecznością.
Cele szczegółowe:
• Doskonalenie umiejętności formułowania pytań i aktywnego słuchania.
• Porównanie realiów szkolnych dawniej i obecnie na podstawie doświadczeń różnych osób.
• Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i odpowiedzialności za wspólne zadanie.
• Kształcenie umiejętności selekcji i opracowania materiału audio-wideo.
• Prezentacja zebranego materiału w formie krótkiego filmu edukacyjnego.
2. Plan realizacji projektu.
• Projekt realizowany będzie w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, z udziałem uczniów uczących się w ZS33;
• Czas realizacji 06.10.2025 – 06.11.2025
• W wywiadach wezmą udział:
o personel medyczny (pielęgniarki, lekarze, terapeuci),
o przechodnie przed szpitalem,
o nauczyciele,
o sami uczniowie.
• Projekt zakłada aktywny udział uczniów na wszystkich etapach: przygotowanie pytań, przeprowadzenie wywiadów, nagrywanie, montaż i prezentacja efektów.
• Przygotowanie prezentacji multimedialnej „Szkoła dawniej i dziś…” – prezentacja na obu oddziałach.
• Wizyta w Muzeum Oświaty w Bydgoszczy (06.11.2025) oraz przyjęcie prelegentek na oddział stacjonarny (04.11.2025).
3. Oczekiwane efekty
• Gotowy film edukacyjny pt. „Szkoła dawniej i dziś…”, składający się z nagranych i zmontowanych wywiadów.
• Uczniowie poznają różnice i podobieństwa w funkcjonowaniu szkoły w przeszłości i obecnie.
• Rozwój kompetencji cyfrowych i medialnych uczniów.
• Wzmocnienie poczucia sprawczości i dumy z własnej pracy.
• Budowanie więzi międzypokoleniowych i integracja środowiska szkolnego z lokalną społecznością.
4. Przebieg projektu
Etap I – Przygotowanie:
• Wprowadzenie uczniów w temat projektu.
• Rozmowa o tym, jak wyglądała szkoła dawniej i jak wygląda dziś.
• Opracowanie zestawu pytań do wywiadów (np. o ulubione przedmioty, system oceniania, obowiązki ucznia, wygląd klasy, pomoc naukową, relacje z nauczycielami).
• Podział ról (osoby prowadzące wywiad, operatorzy, osoby odpowiedzialne za montaż).
Etap II – Realizacja wywiadów :
Przeprowadzenie wywiadów z personelem medycznym.
• Zbieranie opinii przechodniów przed szpitalem.
• Rozmowy z nauczycielami.
• Wzajemne wywiady uczniów (szkoła oczami młodego pokolenia).
Etap III – Montaż i opracowanie:
• Selekcja nagranego materiału.
• Wspólne tworzenie filmu edukacyjnego: dodanie tytułów, krótkich komentarzy, muzyki.
• Przygotowanie ostatecznej wersji filmu.
Etap IV – Prezentacja i podsumowanie .
• Uroczysta prezentacja filmu dla uczniów, personelu.
• Rozmowa podsumowująca – czego nauczyliśmy się w projekcie, jakie są różnice i podobieństwa między szkołą dawniej a dziś.
5. Podsumowanie projektu:
Sprawozdanie projektu zostanie umieszczone po realizacji na stronie internetowej szkoły. Fotorelacja będzie udostępniona na Facebooku.
Opracowała:
Martyna Piechocka
Anna Widerkiewicz

Biuletyn Informacji Publicznej