„Wybierz zawód, który kochasz – a już do końca życia nie będziesz musiał pracować”
Konfucjusz
Jedną z ważniejszych decyzji człowieka jest wybór przyszłego zawodu. Celem projektu jest zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie swoich zainteresowań oraz pasji oraz przygotowanie aplikacji dla przyszłego pracodawcy.
Podstawowym warunkiem dobrego zaplanowania kariery zawodowej jest poznanie samego siebie. Poznanie siebie w aspekcie wyboru zawodu to analiza własnych zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, cech charakteru oraz stanu zdrowia.
W warunkach szkoły szpitalnej działania projektowe pełnią także funkcję terapeutyczną – pomagają uczniom w budowaniu poczucia sprawczości, wiary we własne możliwości oraz odkrywaniu pozytywnego obrazu siebie mimo trudności zdrowotnych.
Podstawowym warunkiem trafnego zaplanowania kariery zawodowej jest poznanie samego siebie — swoich zainteresowań, uzdolnień, temperamentu, cech charakteru oraz możliwości zdrowotnych. Świadomy wybór zawodu to nie tylko decyzja o kierunku kształcenia, lecz także refleksja nad tym, kim jestem i co potrafię.
Tematyka projektu dotyczy zawodów, które uczniowie chcieliby wykonywać
w przyszłości. Kluczem do podjęcia trafnej decyzji o wyborze przyszłego zawodu jest zawsze poznanie samego siebie, tzn. tego, co nas interesuje, jakie mamy zdolności, umiejętności czy cechy charakteru, a więc poznanie własnych predyspozycji, pasji i mocnych stron.
Cele projektu:
Cel główny:
• Zapoznanie uczniów z wachlarzem zawodów na współczesnym rynku pracy
i rozwijanie umiejętności planowania własnej kariery edukacyjno-zawodowej.
Cel terapeutyczny:
• Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów poprzez budowanie wiary w siebie, odkrywanie własnych zasobów oraz wzmacnianie poczucia sprawczości
i sensu działania.
Cele szczegółowe:
1. Pogłębianie wiedzy na temat zawodów na współczesnym rynku pracy.
2. Rozbudzanie zainteresowań zawodami, w których kształcą bydgoskie szkoły oraz uczelnie wyższe.
3. Rozbudzanie zainteresowań nowymi zawodami pojawiającymi się na rynku pracy.
4. Dokonywanie samooceny własnych mocnych i słabych stron.
5. Rozwijanie umiejętności planowania własnej kariery edukacyjno-zawodowej.
6. Kształtowanie postawy odpowiedzialności i samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości.
Czas i zasięg trwania projektu:
1. Czas trwania projektu 20 października – 20 listopada 2025 r.
2. Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, przygotowany dla uczniów Kliniki Psychiatrii Dziennej i Stacjonarnej oraz Kliniki Gastroenterologii przebywających na leczeniu i objętych nauką w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
Miejsce realizacji projektu:
Uczniowie klas VII – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Bloki tematyczne:
I Poznajemy siebie.
• wprowadzenie uczniów w temat projektu.
• przeprowadzenie quizu określającego własne predyspozycje zawodowe.
II Poznajemy lokalny rynek pracy.
• poznajemy wybrane zawody.
• analiza ofert pracy na różnych portalach internetowych i Urzędach Pośrednictwa Pracy.
III Przygotowujemy aplikację dla pracodawcy.
• przygotowanie CV.
• przygotowanie listu motywacyjnego.
• przygotowanie logo przyszłej firmy.
IV Quiz wiedzy o zawodach.
Przewidziane osiągnięcia ucznia
Uczeń:
• dokonuje samooceny swoich zainteresowań i umiejętności;
• dopasowuje cechy charakteru i umiejętności do wybranych zawodów;
• definiuje pojęcie pracy i wskazuje, jakie znaczenie ma praca dla współczesnego człowieka;
• charakteryzuje zasady rynku pracy;
• przygotowuje własne dokumenty aplikacyjne (CV, list motywacyjny);
• tworzy mapę myśli na temat wybranego zawodu;
• tworzy logo przyszłej firmy;
• potrafi współpracować w zespole i prezentować efekty swojej pracy;
• rozwija poczucie własnej wartości, uczy się dostrzegać swoje mocne strony i sukcesy;
• potrafi mówić o swoich zainteresowaniach i planach z większą pewnością siebie.
Sposoby realizacji projektu:
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki pracy:
• czytanie;
• aktywne słuchanie;
• swobodne wypowiedzi;
• burza mózgów;
• praca z komputerem;
• konkursy i quizy tematyczne;
• mapy myśli.
Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć. Podczas oceny realizacji projektu będą brane pod uwagę:
• umiejętność pracy w zespole;
• terminowość i odpowiedzialność w wywiązywaniu się z zaplanowanych zadań;
• stopień wykorzystania wiadomości z różnych źródeł;
• kreatywność i estetyka wykonanych prac,
• konstrukcja i przejrzystość prezentacji.
Podsumowanie
Projekt „Wiem, jak osiągnąć sukces!” łączy edukację zawodową z elementami wsparcia emocjonalnego i społecznego.
Uczniowie poprzez aktywne poznawanie świata zawodów, odkrywanie swoich mocnych stron i tworzenie własnych materiałów aplikacyjnych uczą się planowania przyszłości w sposób świadomy i pozytywny.
Dzięki pracy projektowej w warunkach szkoły szpitalnej uczniowie rozwijają nie tylko kompetencje poznawcze, ale także emocjonalne – budują poczucie sprawczości, wiary w siebie i sensu działania. Projekt pełni zatem funkcję edukacyjną, wychowawczą i terapeutyczną, wspierając młodych ludzi w budowaniu postawy aktywności i nadziei na przyszłość.
Realizatorzy projektu
Bożena Gęborys, Daria Karwowska

Biuletyn Informacji Publicznej