Projekt edukacyjny „Dary pola i ogrodu” ma na celu przybliżenie dzieciom i młodzieży fascynującego procesu, jaki przechodzą wybrane produkty spożywcze – chleb, ziemniak oraz dynia – zanim trafią na nasze stoły. W codziennym życiu rzadko zastanawiamy się, skąd pochodzą składniki naszych posiłków i jak długa oraz ciekawa jest ich droga – od nasionka czy sadzonki aż do gotowej potrawy. Nasz projekt ma za zadanie nie tylko pokazać ten proces krok po kroku, ale również zwrócić uwagę na wartości odżywcze oraz różnorodne zastosowania tych roślin – zarówno w kuchni, jak i poza nią.
W ramach projektu uczestnicy poznają, jak rośnie zboże wykorzystywane do wypieku chleba, jak z pola trafia do młyna, a następnie do piekarni. Przyjrzymy się także ziemniakowi – od momentu sadzenia, poprzez pielęgnację, aż po jego różnorodne kulinarne odsłony. Z kolei dynia posłuży jako przykład rośliny, która nie tylko daje smaczne i zdrowe owoce, ale ma też wiele zastosowań dekoracyjnych i prozdrowotnych.
Projekt ma charakter interdyscyplinarny – łączy wiedzę przyrodniczą, technologiczną, kulinarną oraz zdrowotną. Uczestnicy zdobędą praktyczne informacje, rozwiną umiejętności obserwacji i współpracy, a także zwiększą swoją świadomość na temat zdrowego odżywiania i pochodzenia żywności. Dzięki przeprowadzonym zajęciom uczniowie będą mieli możliwość złagodzenia negatywnych emocji związanych z pobytem w szpitalu, zmniejszenia poczucia osamotnienia i niskiej wartości, a także przełamania apatii. Jest to szczególnie wartościowe zwłaszcza w przypadku ucznia przewlekle chorego, odseparowanego od rodziny i rówieśników.
1. CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
• Odreagowanie napięć emocjonalnych spowodowanych hospitalizacją przez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia w czasie działalności edukacyjno - wychowawczej.
• Rozwijanie zainteresowań oraz aktywności twórczej przez integrację wokół wspólnych działań.
• Wzbogacenie słownictwa i wiedzy ogólnej przez poznanie nowych pojęć związanych z rolnictwem, ogrodnictwem, żywnością i zdrowiem.
• Budowanie świadomych postaw żywieniowych wśród uczniów poprzez zgłębianie wartości odżywczych chleba, ziemniaka i dyni.
Cele szczegółowe:
• Poznanie etapów wzrostu i rozwoju roślin ( jak rośnie zboże, ziemniak i dynia – od siewu lub sadzenia aż do zbiorów) oraz warunków potrzebnych do wzrostu roślin (światło, woda, gleba, temperatura).
• Zapoznanie z etapami produkcji chleba – od ziarna do gotowego bochenka oraz procesu zbioru i przetwarzania ziemniaków i dyni w potrawy.
• Pogłębienie wiedzy na temat wartości odżywcze chleba, ziemniaka i dyni oraz wagi tych produktów w codziennej diecie.
• Kształtowanie postaw proekologicznych przez uświadamianie skąd pochodzi żywność i dlaczego warto wybierać produkty naturalne i sezonowe.
• Rozwijanie postawy szacunku dla pracy rolnika, ogrodnika i piekarza.
• Inspirowanie uczniów do twórczej ekspresji i rozwijania estetycznej wrażliwości poprzez działalność plastyczną związaną z tematyką chleba, ziemniaka i dyni.
• Zapoznanie z potrawami z ziemniaków i dyni oraz tradycyjnymi i nowoczesnymi sposobami wypieku chleba.
2. SPOSOBY REALIZACJI
Projekt „Dary pola i ogrodu” realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz godzin wychowawczych na Oddziale Endokrynologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.
3. PLAN REALIZACJI PROJEKTU.
13 października 2025
Temat: Dzień chleba
1. Prezentacja multimedialna: Uprawa, wzrost i zbiór zbóż.
2. Karta pracy: Rodzaje zbóż
3. Wykreślanka: wartości odżywcze chleba
4. Film edukacyjny: Praca piekarza - Jak przygotować chleb?
5. Prezentacja różnego rodzaju kasz i płatków
6. Wieńce dożynkowe – prezentacja ilustracji.
7. Degustacja różnego rodzaju chlebów.
20 października 2025
Temat: Dzień ziemniaka
1. Prezentacja multimedialna: Uprawa, wzrost i zbiór ziemniaków.
2. Karta pracy: jak sadzić i uprawiać ziemniaki
3. Wykreślanka: wartości odżywcze ziemniaków
4. Ćwiczenie: obieranie ziemniaka.
5. Prezentacja różnych przepisów na potrawy z ziemniaków.
6. Pieczątki z ziemniaków.
27 października 2025
Temat: Dzień dyni
1. Prezentacja multimedialna: Uprawa, wzrost i zbiór dyni.
2. Karta pracy: etapy wzrostu dyni
3. Rozsypanka wyrazowa: wartości odżywcze dyni
4. Ilustracje: dynia jako element kultury.
5. Prezentacja różnych przepisów na potrawy z dyni.
6. Wykonanie dyni z kolorowego papieru.
4. Przewidywane osiągnięcia ucznia.
Uczeń:
• pozna etapy wzrostu i rozwoju roślin oraz warunków potrzebnych do wzrostu roślin,
• pozna etapy produkcji chleba oraz procesu zbioru i przetwarzania ziemniaków i dyni w potrawy.
• pogłębi wiedzę o wartościach odżywczych chleba, ziemniaka i dyni oraz wagi tych produktów w codziennej diecie,
• pozna pracę rolnika, ogrodnika i piekarza,
• rozwinie swoje zdolności i umiejętności,
• wzmocni więzi interpersonalne.
5. Czas trwania i zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 przebywających na Oddziale Endokrynologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Realizacja założeń planowana jest na październik 2025 roku.
6. Ewaluacja projektu.
Ewaluacja projektu będzie przeprowadzana cyklicznie przez różne formy pracy uczniów w trakcie trwania projektu.
Autorzy projektu:
Sylwia Kamieńska
Katarzyna Mikołajczak