ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY
Innowacja pedagogiczna
„Turlam, mówię, opowiadam”
Rok szkolny 2025/2026
Wszystko jest opowieścią.
To, w co wierzymy, to, co poznajemy, co pamiętamy, a nawet to, co śnimy.
~ Carlos Ruiz Zafón
Autorki: Katarzyna Lewandowska i Marta Modrzyńska
Rodzaj innowacji: metodyczna
Prowadzenie innowacji: cykliczne
Autorki: Katarzyna Lewandowska i Marta Modrzyńska
Adresaci: uczniowie klas szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Czas realizacji: rok szkolny 2025/2026
1. Wstęp
Współczesna szkoła powinna inspirować uczniów do twórczego myślenia, samodzielnego formułowania wypowiedzi oraz rozwijania kompetencji komunikacyjnych. Innowacja metodyczna „Turlam, mówię, opowiadam” została opracowana w odpowiedzi na potrzebę uatrakcyjnienia pozalekcyjnych zajęć wychowawczych i rozwijania umiejętności mówienia oraz pisania poprzez zabawę, element losowości i wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji.
Podstawą innowacji jest tworzenie i wykorzystywanie kostek opowieści (story cubes) — fizycznych lub cyfrowych — które inspirują do tworzenia własnych historii, dialogów i opisów sytuacji. Uczniowie i nauczyciel wykorzystują również narzędzia AI (np. ChatGPT, Bing Copilot, Story Dice, Canvaitp.) jako partnera konwersacyjnego, generator pomysłów lub współautora obrazów. Dzięki temu uczniowie uczą się świadomego i krytycznego korzystania z technologii w procesie uczenia się.
W warunkach szkoły szpitalnej innowacja pełni także funkcję terapeutyczną – umożliwia uczniom wyrażanie emocji, odreagowanie stresu związanego z hospitalizacją oraz budowanie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości poprzez twórczą ekspresję.
2. Cele innowacji
Cel terapeutyczny:
• Wspieranie dobrostanu psychicznego uczniów poprzez działania o charakterze terapeutycznym – budowanie poczucia sprawczości, redukcję stresu związanego z hospitalizacją oraz rozwijanie pozytywnego myślenia.
Cele główne:
• Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.
• Pobudzanie kreatywności, wyobraźni i myślenia twórczego.
• Wdrażanie nowoczesnych metod pracy z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji.
• Kształtowanie umiejętności współpracy i prezentacji swoich pomysłów.
Cele szczegółowe:
• Uczeń potrafi tworzyć spójną wypowiedź ustną i pisemną na podstawie losowych elementów.
• Uczeń wykorzystuje symbole, obrazy i słowa do tworzenia opowieści.
• Uczeń rozwija słownictwo i poprawność językową.
• Uczeń poznaje bezpieczne i kreatywne sposoby korzystania z narzędzi AI.
• Uczeń buduje pewność siebie w wypowiadaniu się publicznie.
• Rozwijanie kompetencji cyfrowych i odpowiedzialnego korzystania z AI.
• Uczeń potrafi wyrażać emocje i przeżycia poprzez tworzenie i opowiadanie historii, traktując je jako formę autoterapii i komunikacji uczuć.
• Uczeń rozwija umiejętność współdziałania i integracji z rówieśnikami poprzez wspólne tworzenie opowieści oraz budowanie pozytywnych relacji.
3. Metody i formy pracy
Metody pracy:
• metoda aktywizująca – storytelling (opowiadanie historii),
• burza mózgów,
• gry dydaktyczne (kostki opowieści),
• praca z technologią informacyjną – wykorzystanie aplikacji AI do wspólnego tworzenia i analizowania tekstów i grafik,
• dyskusja kierowana.
Formy pracy:
• praca indywidualna,
• praca w parach i grupach,
• praca zespołowa podczas tworzenia wspólnej historii,
• praca warsztatowa (tworzenie własnych kostek opowieści – papierowych lub cyfrowych),
• interakcja z narzędziami AI (uczeń–komputer, uczeń–uczeń–AI).
4. Ewaluacja innowacji
Ewaluacja będzie prowadzona w sposób ciągły:
• obserwację pracy uczniów podczas zajęć,
• analizę wytworów uczniów (opowiadania, dialogi, nagrania audio),
• rozmowy z uczniami na temat atrakcyjności i przydatności zajęć,
• samoocenę uczniów (np. „Jak rozwijały się moje umiejętności opowiadania?”),
• refleksję nauczyciela (obserwacja, notatki z zajęć).
Na zakończenie realizacji innowacji zostanie przygotowana prezentacja multimedialna z projektów stworzonych przy użyciu kostek i AI.
5. Propozycje tematów i działań w ramach innowacji
1. „Kostki opowieści – poznajemy zasady gry”
– Wprowadzenie zasad, tworzenie własnych kostek (rysunki, symbole, słowa kluczowe).
2. „Turlam i tworzę”
– Opowiadanie historii na podstawie wylosowanych symboli.
3. „Rozmawiam z AI”
– Uczniowie prowadzą konwersację z chatbotem (np. ChatGPT) na temat wylosowanej historii.
4. „AI pomaga mi opowiedzieć inaczej”
– Wspólne redagowanie tekstów z pomocą sztucznej inteligencji; porównanie wersji ludzkiej i AI.
5. „Kostki emocji”
– Rozwijanie słownictwa emocjonalnego i umiejętności opowiadania o uczuciach.
6. „Opowieści świąteczne”
– Kostki tematyczne: Mikołajki, Boże Narodzenie, Dzień Kota, Walentynki, Wielkanoc itp.)
7. „Opowieści z przyszłości”
– Tworzenie futurystycznych opowieści z elementami fantastyki i technologii.
8. „AI jako ilustrator”
– Generowanie ilustracji do historii za pomocą narzędzi graficznych AI (Canva AI).
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 03.11.2025 do 30 maja 2025r. podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na oddziałach: Kardiologii i Onkologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.
6. Przewidywane efekty innowacji
• Zwiększenie motywacji do nauki języka i rozwijania umiejętności komunikacyjnych.
• Rozwój kompetencji kluczowych: językowych, cyfrowych, społecznych i kreatywnych.
• Świadome wykorzystywanie sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego naukę.
• Wzrost pewności siebie podczas wypowiedzi ustnych i pisemnych.
• Wzmacnianie poczucia sprawczości, redukcja stresu i poprawa dobrostanu emocjonalnego uczniów przebywających w szpitalu.
7. Podsumowanie
Innowacja „Turlam, mówię, opowiadam” to połączenie kreatywności, technologii i edukacji językowej. Wprowadzenie elementów gier narracyjnych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie tworzenia historii pozwala uczniom rozwijać zarówno kompetencje językowe, jak i cyfrowe.
W warunkach szkoły szpitalnej działania te zyskują również wymiar terapeutyczny – umożliwiają uczniom wyrażanie emocji, odreagowanie napięć i budowanie poczucia sprawczości mimo trudności zdrowotnych. Wspólne tworzenie opowieści sprzyja integracji, wzmacnia relacje i poczucie przynależności do grupy, a także pozytywnie wpływa na samopoczucie i motywację uczniów.
Projekt ten rozwija kompetencje komunikacyjne, wspiera dobrostan emocjonalny oraz kształtuje umiejętności potrzebne w życiu codziennym i przyszłej edukacji.

Biuletyn Informacji Publicznej