Wstęp
Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami wyzwanie tworzenia takich warunków nauki, które nie tylko przekazują wiedzę, lecz także rozwijają kreatywność, empatię, kompetencje językowe i społeczne uczniów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów osiągania tych celów jest wprowadzanie innowacyjnych metod pracy z książką, dzięki którym literatura staje się dla dzieci i młodzieży nie tylko źródłem informacji, ale także inspiracją do samodzielnego działania, twórczej ekspresji oraz budowania relacji.
Proponowana innowacja pedagogiczna łączy w sobie pracę z wybranymi książkami dla dzieci i młodzieży z praktycznym działaniem – samodzielnym szyciem maskotek nawiązujących do treści literackich. Takie podejście pozwala uczniom głębiej przeżywać tekst, angażuje różne style uczenia się, a jednocześnie rozwija umiejętności manualne
i artystyczne. Pacynka staje się mostem pomiędzy literaturą a światem dziecka: pomaga zrozumieć bohaterów, odgrywać sceny, interpretować emocje i tworzyć własne historie.
Innowacja ta odpowiada na potrzeby współczesnych uczniów, którzy chętnie uczą się poprzez działanie, doświadczenie i twórczą zabawę. Łączy edukację polonistyczną, artystyczną oraz społeczną, tworząc przestrzeń do odkrywania literatury w sposób aktywny, atrakcyjny
i bliski uczniowi. Jej realizacja sprzyja budowaniu motywacji do czytania, wzmacnia poczucie sprawczości i pozwala rozwijać kompetencje kluczowe, tak ważne w dalszej edukacji.
- Cele innowacji
Cele terapeutyczne
- Budowanie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
- Zmniejszenie poziomu stresu poprzez działania twórcze o charakterze relaksacyjnym.
- Wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie jako osoby twórczej i kompetentnej.
Cele ogólne
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz budowanie pozytywnego stosunku do literatury.
- Kształtowanie kreatywności i wyobraźni poprzez działania twórcze.
- Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów.
- Doskonalenie sprawności manualnej.
- Integracja treści literackich z działaniami artystycznymi.
Cele szczegółowe
Uczeń
- Potrafi interpretować treść książki oraz opisywać bohaterów i ich emocje,
- Rozwija umiejętność wypowiadania się na temat przeczytanej literatury,
- Pracuje twórczo, projektując i wykonując pacynkę nawiązującą do tematyki książki,
- Wykorzystuje maskotkę do tworzenia własnych historii,
- Doskonali motorykę małą oraz umiejętność posługiwania się igłą i nitką,
- Uczy się wytrwałości, cierpliwości i odpowiedzialności za własną pracę,
- Potrafi wyrazić i nazwać swoje emocje poprzez działania teatralne.
- Metody pracy
Metody aktywizujące
- Dyskusja kierowana – omawianie treści książki, postaw bohaterów, emocji i przesłań.
- Burza mózgów – tworzenie pomysłów na wygląd
- Mapa myśli – porządkowanie informacji o książce, bohaterach i tematach przewodnich.
Metody twórczego działania
- Szycie ręczne / prace techniczne – projektowanie, dobór materiałów, tworzenie pacynek.
- Działania plastyczne – szkicowanie postaci,
- Opowiadanie twórcze – dopisywanie przygód, tworzenie alternatywnych zakończeń.
Metody pracy z tekstem
- Czytanie w grupach lub indywidualne – analizowanie fragmentów.
- Czytanie ze zrozumieniem – rozmowy i zadania dotyczące treści.
- Metoda pytań i odpowiedzi – pogłębianie interpretacji tekstów literackich.
3.Sposób realizacji
Innowacja pedagogiczna „Moc ukryta w Bajkowozie" realizowana będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na Oddziale Endokrynologii i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.
Plan realizacji
Dary (grudzień 2026)
- Czytanie książki : „Narodziny Księżniczki”.
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki
- Karta pracy: Jakie dary otrzymałem od innych?
- Karta pracy: Jakie dary daję innym?
- Wykonanie pracy plastycznej.
- Szycie z filcu zwierzątka, które będzie odbiciem cech dziecka.
Dobre obyczaje (grudzień 2026)
- Czytanie książki : „Co wypanda a co nie wypanda”.
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
- Wypisanie dobrych obyczajów – Karta pracy.
- Praca plastyczna” Miś”.
- Uszycie pandy z filcu.
- Miś przeplatanka.
Serce (styczeń 2026)
- Czytanie książki : „Co się kryje w sercu na dnie? Kto przeczyta ten odgadnie.”
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
- Karta emocji: Jakie znamy emocje?
- Odgadywanie emocji z twarzy.
- Uszycie emotikonka z filcu.
- Praca plastyczna „Nasze emocje”
Dziadkowie (styczeń 2026)
- Czytanie książki : „Dom który się przebudził”.
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
- Czego możemy nauczyć się od ludzi starszych?
- Co ja mogę oferować ludziom starszym?
- Praca plastyczna „ Domy, które są nam bliskie”.
- Uszycie domu z filcu.
- Przewlekany domek.
Wyrażam siebie (luty 2026)
- Czytanie książki : „Szary chłopiec.”
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
- Zadanie z emocjami: wybieramy emocje Szarego chłopca.
- Co pomaga nam w przeżywaniu trudnych emocji? – tworzymy listę.
- Praca plastyczna dotycząca treści książki.
- Uszycie maskotki wyrażającej moje emocje z filcu.
Ciemność (luty 2026)
- Czytanie książki : „Laszlo boi się ciemności”.
- Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
- Karta pracy: Czy ciemność sprzyja zabawom?
- Zabawa z cieniem: pokazywanie różnych postaci.
- Praca plastyczna:” Rysowanie na czarnym”.
- Szycie z filcu potworków.
Mój świat (marzec 2026)
- Wykreślanka z hasłem „Nasze światy”.
- Czytanie książki autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej "Zielony i Nikt”.
- Rozmowa kierowana w oparciu o treść opowiadania.
4.Wspólne opowiadanie historii na podstawie ilustracji z gry „Dixit”.
- Praca plastyczna:” Mój świat”.
- Szycie z filcu przytulanki obrazującej mój świat.
Ja (marzec 2026)
- Zadania i zabawy sensoryczne z wykorzystaniem Bajkowozu
- Głośne czytanie opowiadania autorstwa K. Yomady i M. Besom pt. „Pięciu Nieudanych”,
3.Dyskusja na temat problematyki opowiadania.
- Moje cechy – mój sukces. Jak mogę przełożyć na sukces moje cechy?
- Praca plastyczna: „Ja jako nieudany”.
- Szycie maskotek z filcu na podstawie swoich cech.
Potrzeby (kwiecień 2026)
- Czytanie opowiadania autorstwa R. Jędrzejewskiej -Wróbel pt. „Pracownia Aurory”.
- Dyskusja na temat treści opowiadania.
- Tworzenie Pracowni Aurory.
- Karta pracy: " Moje potrzeby".
- Praca plastyczna: „Moje potrzeby”.
- Uszycie słoika z potrzebami.
Szczęście (kwiecień 2026)
- Czytanie opowiadania autorstwa. R. Jędrzejewskie j-Wróbel pt. „Sprzedawca szczęścia.
- Dyskusja na temat treści opowiadania.
- Karta pracy: „Co daje mi szczęście?”
- Praca plastyczna: „Szczęście”.
- Uszycie maskotki symbolizującej Szczęście.
Akceptacja (maj 2026)
- Czytanie książki K. Szegedi „Lenka”.
- Dyskusja na temat treści książki.
- Karta pracy: „To, co czyni mnie wyjąkowym/wyjątkową”.
- Nitki przyjaźni - zabawa grupowa.
- Praca plastyczna dotycząca treści książki.
- Uszycie maskotki „Moje wyjątkowe ja”.
Spodziewane efekty innowacji
Uczniowie:
- Wymieniają główne wydarzenia, bohaterów oraz najważniejsze informacje dotyczące przeczytanej książki,
- Rozpoznają treści, wątki i przesłania utworu,
- Opisują bohaterów, określają ich emocje, motywacje i postawy,
- Wzbogacają słownictwo oraz swobodnie wypowiadają się na temat przeczytanej literatury,
- Zwiększają koncentrację, uwagę oraz rozwijają umiejętności zapamiętywania,
- Rozpoznają i nazywają własne emocje oraz emocje innych osób,
- Budują poczucie własnej wartości i sprawczości poprzez twórcze działania,
- Zyskują większą pewność siebie w nowych sytuacjach i podczas prezentacji własnych pomysłów,
- Organizują swoją pracę, planując kolejne etapy zadania,
- Doskonalą precyzję ruchów, sprawność dłoni oraz koordynację wzrokowo–ruchową,
- Twórczo działają podczas projektowania i szycia maskotek,
- Działają precyzyjnie w doborze materiałów i w realizacji kolejnych etapów pracy.
Czas trwania i zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 przebywających na Oddziale Endokrynologii i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Realizacja założeń planowana jest od grudnia 2025 do maja 2026 roku.
Ewaluacja projektu.
Ewaluacja będzie przeprowadzana na bieżąco poprzez obserwację różnych form aktywności uczniów w trakcie realizacji działań. Analizowane będą m.in. zaangażowanie dzieci, efektywność zastosowanych metod i form pracy oraz sposób, w jaki uczniowie realizują powierzone zadania. Wnioski z obserwacji posłużą do dostosowywania działań w kolejnych etapach projektu, aby jeszcze lepiej wspierać rozwój uczniów.
Podsumowaniem projektu będzie wystawa prac oraz fotografii prac szytych uczestników projektu, prezentująca efekty ich twórczych działań i rozwijanej kreatywności.
Autorzy:
Żaneta Glogowska
Sylwia Kamieńska
Monika Wojcieszonek

Biuletyn Informacji Publicznej