Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2025/2026

powrót

Innowacja Pedagogiczna „Moc ukryta w Bajkowozie - szyjemy historie”.

Wstęp

Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami wyzwanie tworzenia takich warunków nauki, które nie tylko przekazują wiedzę, lecz także rozwijają kreatywność, empatię, kompetencje językowe i społeczne uczniów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów osiągania tych celów jest wprowadzanie innowacyjnych metod pracy z książką, dzięki którym literatura staje się dla dzieci i młodzieży nie tylko źródłem informacji, ale także inspiracją do samodzielnego działania, twórczej ekspresji oraz budowania relacji.

Proponowana innowacja pedagogiczna łączy w sobie pracę z wybranymi książkami dla dzieci i młodzieży z praktycznym działaniem – samodzielnym szyciem maskotek nawiązujących do treści literackich. Takie podejście pozwala uczniom głębiej przeżywać tekst, angażuje różne style uczenia się, a jednocześnie rozwija umiejętności manualne
i artystyczne. Pacynka staje się mostem pomiędzy literaturą a światem dziecka: pomaga zrozumieć bohaterów, odgrywać sceny, interpretować emocje i tworzyć własne historie.

Innowacja ta odpowiada na potrzeby współczesnych uczniów, którzy chętnie uczą się poprzez działanie, doświadczenie i twórczą zabawę. Łączy edukację polonistyczną, artystyczną oraz społeczną, tworząc przestrzeń do odkrywania literatury w sposób aktywny, atrakcyjny
i bliski uczniowi. Jej realizacja sprzyja budowaniu motywacji do czytania, wzmacnia poczucie sprawczości i pozwala rozwijać kompetencje kluczowe, tak ważne w dalszej edukacji.

  1. Cele innowacji

Cele terapeutyczne

  • Budowanie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
  • Zmniejszenie poziomu stresu poprzez działania twórcze o charakterze relaksacyjnym.
  • Wzmacnianie pozytywnego obrazu siebie jako osoby twórczej i kompetentnej.

 

 

Cele ogólne

  • Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz budowanie pozytywnego stosunku do literatury.
  • Kształtowanie kreatywności i wyobraźni poprzez działania twórcze.
  • Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów.
  • Doskonalenie sprawności manualnej.
  • Integracja treści literackich z działaniami artystycznymi.

 

Cele szczegółowe

Uczeń

  • Potrafi interpretować treść książki oraz opisywać bohaterów i ich emocje,
  • Rozwija umiejętność wypowiadania się na temat przeczytanej literatury,
  • Pracuje twórczo, projektując i wykonując pacynkę nawiązującą do tematyki książki,
  • Wykorzystuje maskotkę do tworzenia własnych historii,
  • Doskonali motorykę małą oraz umiejętność posługiwania się igłą i nitką,
  • Uczy się wytrwałości, cierpliwości i odpowiedzialności za własną pracę,
  • Potrafi wyrazić i nazwać swoje emocje poprzez działania teatralne.

 

  1. Metody pracy

 Metody aktywizujące

  • Dyskusja kierowana – omawianie treści książki, postaw bohaterów, emocji i przesłań.
  • Burza mózgów – tworzenie pomysłów na wygląd
  • Mapa myśli – porządkowanie informacji o książce, bohaterach i tematach przewodnich.

 Metody twórczego działania

  • Szycie ręczne / prace techniczne – projektowanie, dobór materiałów, tworzenie pacynek.
  • Działania plastyczne – szkicowanie postaci,
  • Opowiadanie twórcze – dopisywanie przygód, tworzenie alternatywnych zakończeń.

 Metody pracy z tekstem

  • Czytanie w grupach lub indywidualne – analizowanie fragmentów.
  • Czytanie ze zrozumieniem – rozmowy i zadania dotyczące treści.
  • Metoda pytań i odpowiedzi – pogłębianie interpretacji tekstów literackich.

 

3.Sposób realizacji

Innowacja pedagogiczna „Moc ukryta w Bajkowozie" realizowana będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na Oddziale Endokrynologii i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.

 

Plan realizacji

 

Dary  (grudzień 2026)

  1. Czytanie książki : „Narodziny Księżniczki”.
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki
  3. Karta pracy: Jakie dary otrzymałem od innych?
  4. Karta pracy: Jakie dary daję innym?
  5. Wykonanie pracy plastycznej.
  6. Szycie z filcu zwierzątka, które będzie odbiciem cech dziecka.

 

Dobre obyczaje (grudzień 2026)

  1. Czytanie książki : „Co wypanda a co nie wypanda”.
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
  3. Wypisanie dobrych obyczajów – Karta pracy.
  4. Praca plastyczna” Miś”.
  5. Uszycie pandy z filcu.
  6. Miś przeplatanka.

 

Serce (styczeń 2026)

  1. Czytanie książki : „Co się kryje w sercu na dnie? Kto przeczyta ten odgadnie.”
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
  3. Karta emocji: Jakie znamy emocje?
  4. Odgadywanie emocji z twarzy.
  5. Uszycie emotikonka z filcu.
  6. Praca plastyczna „Nasze emocje”

 

Dziadkowie (styczeń 2026)

  1. Czytanie książki : „Dom który się przebudził”.
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
  3. Czego możemy nauczyć się od ludzi starszych?
  4. Co ja mogę oferować ludziom starszym?
  5. Praca plastyczna „ Domy, które są nam bliskie”.
  6. Uszycie domu z filcu.
  7. Przewlekany domek.

 

Wyrażam siebie (luty 2026)

  1. Czytanie książki : „Szary chłopiec.”
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
  3. Zadanie z emocjami: wybieramy emocje Szarego chłopca.
  4. Co pomaga nam w przeżywaniu trudnych emocji? – tworzymy listę.
  5. Praca plastyczna dotycząca treści książki.
  6. Uszycie maskotki wyrażającej moje emocje z filcu.

 

Ciemność (luty 2026)

  1. Czytanie książki : „Laszlo boi się ciemności”.
  2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki.
  3. Karta pracy: Czy ciemność sprzyja zabawom?
  4. Zabawa z cieniem: pokazywanie różnych postaci.
  5. Praca plastyczna:” Rysowanie na czarnym”.
  6. Szycie z filcu potworków.

Mój świat (marzec 2026)

  1. Wykreślanka z hasłem „Nasze światy”.
  2. Czytanie książki autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej "Zielony i Nikt”.
  3. Rozmowa kierowana w oparciu o treść opowiadania.

4.Wspólne opowiadanie historii na podstawie ilustracji z gry „Dixit”.

  1. Praca plastyczna:” Mój świat”.
  2. Szycie z filcu przytulanki obrazującej mój świat.

 

Ja (marzec 2026)

  1. Zadania i zabawy sensoryczne z wykorzystaniem Bajkowozu
  2. Głośne czytanie opowiadania autorstwa K. Yomady i M. Besom pt. „Pięciu Nieudanych”,

3.Dyskusja na temat problematyki opowiadania.

  1. Moje cechy – mój sukces. Jak mogę przełożyć na sukces moje cechy?
  2. Praca plastyczna: „Ja jako nieudany”.
  3. Szycie maskotek z filcu na podstawie swoich cech.

 

Potrzeby (kwiecień 2026)

  1. Czytanie opowiadania autorstwa R. Jędrzejewskiej -Wróbel pt. „Pracownia Aurory”.
  2. Dyskusja na temat treści opowiadania.
  3. Tworzenie Pracowni Aurory.
  4. Karta pracy: " Moje potrzeby".
  5. Praca plastyczna: „Moje potrzeby”.
  6. Uszycie słoika z potrzebami.

 

Szczęście (kwiecień 2026)

  1. Czytanie opowiadania autorstwa. R. Jędrzejewskie j-Wróbel pt. „Sprzedawca szczęścia.
  2. Dyskusja na temat treści opowiadania.
  3. Karta pracy: „Co daje mi szczęście?”
  4. Praca plastyczna: „Szczęście”.
  5. Uszycie maskotki symbolizującej Szczęście.

 

Akceptacja (maj 2026)

  1. Czytanie książki K. Szegedi „Lenka”.
  2. Dyskusja na temat treści książki.
  3. Karta pracy: „To, co czyni mnie wyjąkowym/wyjątkową”.
  4. Nitki przyjaźni - zabawa grupowa.
  5. Praca plastyczna dotycząca treści książki.
  6. Uszycie maskotki „Moje wyjątkowe ja”.

 

Spodziewane efekty innowacji

Uczniowie:

  • Wymieniają główne wydarzenia, bohaterów oraz najważniejsze informacje dotyczące przeczytanej książki,
  • Rozpoznają treści, wątki i przesłania utworu,
  • Opisują bohaterów, określają ich emocje, motywacje i postawy,
  • Wzbogacają słownictwo oraz swobodnie wypowiadają się na temat przeczytanej literatury,
  • Zwiększają koncentrację, uwagę oraz rozwijają umiejętności zapamiętywania,
  • Rozpoznają i nazywają własne emocje oraz emocje innych osób,
  • Budują poczucie własnej wartości i sprawczości poprzez twórcze działania,
  • Zyskują większą pewność siebie w nowych sytuacjach i podczas prezentacji własnych pomysłów,
  • Organizują swoją pracę, planując kolejne etapy zadania,
  • Doskonalą precyzję ruchów, sprawność dłoni oraz koordynację wzrokowo–ruchową,
  • Twórczo działają podczas projektowania i szycia maskotek,
  • Działają precyzyjnie w doborze materiałów i w realizacji kolejnych etapów pracy.

 

Czas trwania i zasięg projektu.

Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 przebywających na Oddziale Endokrynologii i Ośrodku Rehabilitacji Dziennej w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Realizacja założeń planowana jest od grudnia 2025 do maja 2026 roku.

 

Ewaluacja projektu.

Ewaluacja będzie przeprowadzana na bieżąco poprzez obserwację różnych form aktywności uczniów w trakcie realizacji działań. Analizowane będą m.in. zaangażowanie dzieci, efektywność zastosowanych metod i form pracy oraz sposób, w jaki uczniowie realizują powierzone zadania. Wnioski z obserwacji posłużą do dostosowywania działań w kolejnych etapach projektu, aby jeszcze lepiej wspierać rozwój uczniów.

Podsumowaniem projektu będzie wystawa prac oraz fotografii prac szytych uczestników projektu, prezentująca efekty ich twórczych działań i rozwijanej kreatywności.

 

 

Autorzy:

Żaneta Glogowska

 Sylwia Kamieńska

Monika Wojcieszonek