PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY
DO REALIZACJI W FORMIE TERAPII ZAJĘCIOWEJ
DLA UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY
Bydgoszcz 2025
WPROWADZENIE
Przed nami kolejny rok szkolny, a wraz z nim VIII już edycja projektu „Dzieciaki szyją”. Podobnie, jak w minionych latach kontynuować będziemy naukę szycia ręcznego w szczególności podstawowe ściegi, tj. przed igłą (fastryga), za igłą oraz na okrągło. Na oddziale KP dostępne będą również urządzenia krawieckie, które pozwolą na realizację bardziej profesjonalnego elementu projektu – szycia na maszynie.
Pod czujnym okiem pedagogów dzieci i młodzież będą mieli okazję poznać tajniki szycia - od skrojenia materiału, przez naukę różnych sposobów szycia po wykańczanie i ozdabianie. W tym roku większość ozdób wykonywana będzie z filcu. W tym celu zakupione zostały filcowe zestawy do szycia oraz większe fragmenty w/w materiału, z którego powstaną dekoracje charakterystyczne dla pór roku, np. dynie, choinki, serca, kwiaty, itp.
Jednym z kluczowych celów projektu jest kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych. Dlatego każdy uczestnik uszyje jedną ozdobę dla siebie, a drugą – dla rówieśnika z innego oddziału, w ramach wewnętrznej akcji „Dzieci–dzieciom”.
Wszystkie spotkania projektowe odbywać się będą na większości oddziałów objętych nauczaniem przez naszą placówkę: SU nr 1 oraz WSD w Bydgoszczy.
Istotnym elementem projektu jest przyjazna atmosfera, sprzyjająca rozmowom, współpracy
i budowaniu relacji. Dzięki temu młodzież nie tylko rozwija swoje umiejętności, lecz także wzmacnia poczucie własnej wartości i uczy się, jak ważne są działania wolontariackie.
Projekt „Dzieciaki szyją” po raz drugi włącza się do ogólnopolskiej inicjatywy Emotkowe Pożeracze Smutków, edycja VI.
W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
- Nazwa projektu.
- Cele projektu.
- Czas i zasięg trwania projektu.
- Środki i materiały do realizacji projektu.
- Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
REALIZACJA PROJEKTU
- Nazwa projektu: „Dzieciaki szyją - cztery pory roku z igłą”
- Cele projektu
Cel główny:
Rozwijanie umiejętności manualnych, kreatywności oraz współpracy wśród dzieci hospitalizowanych poprzez naukę szycia i realizację prostych projektów krawieckich, przy jednoczesnym wsparciu emocjonalnym i pomocy w radzeniu sobie ze stresem związanym z pobytem w szpitalu.
Cele szczegółowe:
- stwarzanie możliwości odreagowania napięć i frustracji związanych z chorobą i hospitalizacją;
- wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera;
- integracja środowiska szpitalnego;
- poznanie i praktyczne zastosowanie różnych ściegów krawieckich;
- nauka bezpiecznego i prawidłowego posługiwania się przyborami krawieckimi;
- redukcja stresu i poprawa dobrostanu emocjonalnego uczestników.
- Czas i zasięg trwania projektu
- czas trwania projektu – od września 2025 r. do czerwca 2026 r.;
- rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt o charakterze poznawczym oraz terapeutycznym, wieloetapowy, w zamierzenie obejmujący cykliczne spotkania (minimum dwa razy w miesiącu) z młodzieżą przebywającą na leczeniu i objętą zajęciami edukacyjnymi przez Zespół Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
- Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
- filcowe zestawy do szycia oraz tkanina filcowa;
- inne tkaniny i materiały tekstylne - bawełna, polar;
- elementy i naszywki dekoracyjne;
- materiały krawieckie: wzory, igły, szpilki, nici, kordonki, nożyczki, guziki, koronki, zamki błyskawiczne, sznurki, taśmy ozdobne, inne;
- maszyny do szycia;
- żelazko i deska do prasowania, klej na gorąco;
- odtwarzacz CD komputer (laptop) z oprogramowaniem, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone rejestrowania przebiegu projektu;
- zasoby Internetu.
- Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu
Wstęp:
- Zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni krawieckiej.
- Zapoznanie z podstawowymi narzędziami krawieckimi.
- Nauka szycia ręcznego – zapoznanie z podstawowymi ściegami i ich rodzajami, sposoby przyszywania guzika i drobnych elementów ozdobnych.
Pozostałe elementy realizacji i przebiegu projektu:
- Przygotowanie i wykonanie przez uczniów dekoracji oraz ozdób dla siebie oraz innych – udział w akcji „Dzieci – dzieciom”
- Pozyskiwanie sponsorów.
- Dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć.
- Kryteria oceniania
Spotkania i przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu mają charakter obowiązkowy
i odbywają się zarówno podczas wybranych lekcji dydaktycznych (np. godziny wychowawcze, plastyka), jak i w czasie pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
Uczniowie otrzymają informację zwrotną dotyczącą:
- zaangażowania w wykonywane zadania,
- dokładności i staranności pracy,
- umiejętności radzenia sobie z powierzonymi czynnościami.
Przewidziane są również różne formy nagradzania uczestników, m.in. możliwość zatrzymania własnoręcznie wykonanej pracy oraz nagrody rzeczowe za aktywny i twórczy udział
w zajęciach.
- Forma prezentacji
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostanie przedstawione na zakończenie projektu. Ponadto prace uczestników przekazane zostaną dla dzieci z innych oddziałów szpitalnych lub będą upominkami dla pozyskanych sponsorów lub osób w jakikolwiek sposób wspierających projekt. Część prac trafi do dzieci
z innych oddziałów w ramach przedsięwzięcia „Dzieci – dzieciom” oraz na potrzeby organizatorów ogólnopolskiego projektu Emotkowe Pożeracze Smutków.
- Przewidywane efekty projektu
Uczestnik projektu:
- posługuje się podstawowymi ściegami szycia ręcznego;
- potrafi obsługiwać maszynę do szycia;
- nazywa własne zainteresowania i wymienia czynności związane z szyciem;
- wykorzystuje zdolności manualne podczas projektowania i wykonywania prac;
- aktywnie spędza czas wolny poprzez twórcze działanie;
- integruje się ze środowiskiem szpitalnym;
- prezentuje efekty swojej pracy podczas zajęć;
- korzysta z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych z chorobą
i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć; - czerpie satysfakcję i radość z własnej aktywności twórczej;
- angażuje się w proponowane formy pracy, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
- angażuje się w działalność artystyczną podczas zajęć w celu szybszego powrotu
do sprawności i zdrowia; - przeznacza część swoich wytworów na cele charytatywne.
- Ewaluacja projektu
Ocena stopnia realizacji projektu dokonywana będzie zarówno w trakcie jego trwania, jak i po zakończeniu, w oparciu o:
- wytwory krawieckie i inne efekty działań,
- dokumentację fotograficzną,
- sprawozdanie z przebiegu projektu,
- opinie i uwagi uczestników zajęć.
Zgromadzony materiał pozwoli określić przydatność projektu w wymiarze edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz wskazać jego mocne i słabsze strony.
Bożena Gęborys
Honorata Glaza-Gulgowska
Marta Kozłowska