Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

„Wędrujące szkolne kamyczki”.

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY

 

PROJEKT EDUKACYJNY  „Wędrujące szkolne kamyczki”

 

 ROK SZKOLNY 2024/2025

 

Autorki projektu:

Marta Stępkowska –Helińska

Martyna Piechocka
Żaneta Glogowska

Projekt edukacyjny: "Wędrujące szkolne kamyczki"

 

Wstęp
Projekt „Wędrujące szkolne kamyczki” ma na celu promowanie działalności Zespołu Szkół
nr 33 w Bydgoszczy, działającego na terenie Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego oraz Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy. Uczniowie i nauczyciele tworzą unikalne, małe dzieła sztuki — ozdabiają kamyki specjalnymi markerami akrylowymi, oznaczając je hasztagami: #zs33bydgoszcz i #kamyczki oraz kodem pocztowym 85-094 Bydgoszcz. Następnie kamyki zostaną rozłożone w różnych miejscach miasta i okolic, aby osoby je znajdujące mogły dowiedzieć się o istnieniu naszej szpitalnej szkoły i jej wyjątkowej misji niesienia wsparcia dzieciom przebywającym w szpitalu. Projekt łączy działania artystyczne, społeczne i edukacyjne — rozwija kreatywność, zachęca do wspólnego działania, promuje dobro, budzi pozytywne emocje oraz wzmacnia więź między uczniami i nauczycielami. Każdy kamyk niesie przesłanie radości, nadziei i przypomnienie, że małe gesty mogą zmieniać świat na lepsze.

 

Czas trwania projektu

Projekt realizowany będzie w dniach 6–10 maja 2025 r.

 

Cele projektu

Cele ogólne:

-Promowanie działalności Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy.

- Rozwijanie kreatywności uczniów poprzez sztukę.

- Wzmacnianie poczucia wspólnoty i współodpowiedzialności za promowanie pozytywnego wizerunku szkoły.

- Tworzenie okazji do integracji uczniów i nauczycieli.

 

Cele operacyjne:

- Uczeń tworzy własny projekt ozdobionego kamyka.

- Potrafi oznakować kamyk według przyjętych zasad projektu.

- Uczestniczy w rozmowie na temat działalności szkoły szpitalnej.

- Współpracuje z rówieśnikami podczas zajęć.

- Rozumie ideę wędrujących kamyków jako sposobu na niesienie pozytywnego przekazu.

 

Plan realizacji projektu

Dzień

Tematyka zajęć

Sposoby realizacji

6 maja

Wprowadzenie do projektu: "Wędrujące kamyki – czym są i po co je tworzymy?"

Pogadanka, prezentacja multimedialna, inspiracje artystyczne (przykłady kamyków z Internetu).

7 maja

Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni.

Rozmowa o hasztagach:  #zs33bydgoszcz #kamyczki i kodzie pocztowym 85-094. Warsztaty plastyczne – zdobienie kamieni według własnych pomysłów
przy wsparciu nauczyciela. Finalne oznaczanie kamieni.

8 maja

Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni.

 

9 maja

Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni.

Rozmowa o hasztagach:  #zs33bydgoszcz #kamyczki i kodzie pocztowym 85-094. Warsztaty plastyczne – zdobienie kamieni według własnych pomysłów
przy wsparciu nauczyciela. Propozycja by na niektórych kamykach, przygotowywanych przez starszych wychowanków (oprócz hasztagów) umieścić krótkie pozytywne hasła lub cytaty (np. "Uśmiechnij się!", "Wierz w siebie!", "Każdy dzień jest nową szansą"). To jeszcze zwiększyłoby wartość emocjonalną kamyków dla znalazców. . Finalne oznaczanie kamieni.

10 maja

"Start wędrówki". Podsumowanie projektu.

Uczniowie i nauczyciele zabierają kamyki ze sobą
i rozkładają je w wybranych miejscach. Podsumowanie projektu – rozmowa o wrażeniach, wykonanie pamiątkowych zdjęć.

 

Metody pracy:

- Metody aktywizujące: burza mózgów, rozmowy kierowane, praca plastyczna.

- Metody praktyczne: malowanie i oznaczanie kamieni.

- Metody oparte na słowie: pogadanki, opowiadanie historii o szkole szpitalnej, zapoznanie ze stroną internetową szkoły oraz profilem na Facebooku.

 

Formy pracy:

- Praca indywidualna.

- Praca w małych grupach.

 

Pomoce dydaktyczne:
Kamienie, markery akrylowe, bezbarwny lakier w sprayu (opcjonalnie), kartki papieru do projektów (opcjonalnie), prezentacja multimedialna, szablony i wzory do inspiracji.

 

Ewaluacja projektu:

-Codzienna ewaluacja cząstkowa: "Kamyk inspiracji" – każdy uczestnik wybiera jedną myśl lub emocję, jaką chciałby przekazać znalazcy kamienia.

-Stworzenie „Mapy uczuć” – uczniowie przypinają na dużej planszy serduszko lub jakąś karteczkę, która zawiera krótko opisane przez nich emocje związane z projektem. Każdego dnia doklejane są kolejne myśli.

 

Ewaluacja końcowa:
- Rozmowa podsumowująca "Jakie uczucia towarzyszyły Ci podczas tworzenia  malowideł na kamykach?"

- Stworzenie wspólnej galerii zdjęć wykonanych kamyków.

 

Podsumowanie


            Projekt „Wędrujące szkolne kamyczki” łączy działania artystyczne z promocją szkoły szpitalnej, dając uczniom możliwość twórczego wyrażenia siebie i uczestnictwa w ważnej misji społecznej. Wspólna praca nad kamieniami wzmacnia więzimiędzy uczestnikami, budzi poczucie dumy z przynależności do społeczności szkolnej oraz wprowadza pozytywną energię w życie zarówno uczniów, jak i tych, którzy odnajdą wędrujące kamyczki. Każdy kamyk to mały znak nadziei — dowód, że sztuka, dobro i edukacja mogą wędrować i łączyć ludzi. Chętni uczniowie i nauczyciele będą mogli śledzić dalsze losy swoich kamieni, sprawdzając w mediach społecznościowych - na Facebooku w grupach takich jak na przykład: „Kamyczki”, czy ktoś odnalazł i opublikował zdjęcia ich wyjątkowego dzieła.