ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY „Wędrujące szkolne kamyczki”
ROK SZKOLNY 2024/2025
Autorki projektu:
Marta Stępkowska –Helińska
Martyna Piechocka
Żaneta Glogowska
Projekt edukacyjny: "Wędrujące szkolne kamyczki"
Wstęp
Projekt „Wędrujące szkolne kamyczki” ma na celu promowanie działalności Zespołu Szkół
nr 33 w Bydgoszczy, działającego na terenie Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego oraz Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy. Uczniowie i nauczyciele tworzą unikalne, małe dzieła sztuki — ozdabiają kamyki specjalnymi markerami akrylowymi, oznaczając je hasztagami: #zs33bydgoszcz i #kamyczki oraz kodem pocztowym 85-094 Bydgoszcz. Następnie kamyki zostaną rozłożone w różnych miejscach miasta i okolic, aby osoby je znajdujące mogły dowiedzieć się o istnieniu naszej szpitalnej szkoły i jej wyjątkowej misji niesienia wsparcia dzieciom przebywającym w szpitalu. Projekt łączy działania artystyczne, społeczne i edukacyjne — rozwija kreatywność, zachęca do wspólnego działania, promuje dobro, budzi pozytywne emocje oraz wzmacnia więź między uczniami i nauczycielami. Każdy kamyk niesie przesłanie radości, nadziei i przypomnienie, że małe gesty mogą zmieniać świat na lepsze.
Czas trwania projektu
Projekt realizowany będzie w dniach 6–10 maja 2025 r.
Cele projektu
Cele ogólne:
-Promowanie działalności Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
- Rozwijanie kreatywności uczniów poprzez sztukę.
- Wzmacnianie poczucia wspólnoty i współodpowiedzialności za promowanie pozytywnego wizerunku szkoły.
- Tworzenie okazji do integracji uczniów i nauczycieli.
Cele operacyjne:
- Uczeń tworzy własny projekt ozdobionego kamyka.
- Potrafi oznakować kamyk według przyjętych zasad projektu.
- Uczestniczy w rozmowie na temat działalności szkoły szpitalnej.
- Współpracuje z rówieśnikami podczas zajęć.
- Rozumie ideę wędrujących kamyków jako sposobu na niesienie pozytywnego przekazu.
Plan realizacji projektu
Dzień |
Tematyka zajęć |
Sposoby realizacji |
6 maja |
Wprowadzenie do projektu: "Wędrujące kamyki – czym są i po co je tworzymy?" |
Pogadanka, prezentacja multimedialna, inspiracje artystyczne (przykłady kamyków z Internetu). |
7 maja |
Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni. |
Rozmowa o hasztagach: #zs33bydgoszcz #kamyczki i kodzie pocztowym 85-094. Warsztaty plastyczne – zdobienie kamieni według własnych pomysłów |
8 maja |
Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni. |
|
9 maja |
Projektowanie i przygotowanie własnych wzorów, malowanie i oznakowanie kamieni. |
Rozmowa o hasztagach: #zs33bydgoszcz #kamyczki i kodzie pocztowym 85-094. Warsztaty plastyczne – zdobienie kamieni według własnych pomysłów |
10 maja |
"Start wędrówki". Podsumowanie projektu. |
Uczniowie i nauczyciele zabierają kamyki ze sobą |
Metody pracy:
- Metody aktywizujące: burza mózgów, rozmowy kierowane, praca plastyczna.
- Metody praktyczne: malowanie i oznaczanie kamieni.
- Metody oparte na słowie: pogadanki, opowiadanie historii o szkole szpitalnej, zapoznanie ze stroną internetową szkoły oraz profilem na Facebooku.
Formy pracy:
- Praca indywidualna.
- Praca w małych grupach.
Pomoce dydaktyczne:
Kamienie, markery akrylowe, bezbarwny lakier w sprayu (opcjonalnie), kartki papieru do projektów (opcjonalnie), prezentacja multimedialna, szablony i wzory do inspiracji.
Ewaluacja projektu:
-Codzienna ewaluacja cząstkowa: "Kamyk inspiracji" – każdy uczestnik wybiera jedną myśl lub emocję, jaką chciałby przekazać znalazcy kamienia.
-Stworzenie „Mapy uczuć” – uczniowie przypinają na dużej planszy serduszko lub jakąś karteczkę, która zawiera krótko opisane przez nich emocje związane z projektem. Każdego dnia doklejane są kolejne myśli.
Ewaluacja końcowa:
- Rozmowa podsumowująca "Jakie uczucia towarzyszyły Ci podczas tworzenia malowideł na kamykach?"
- Stworzenie wspólnej galerii zdjęć wykonanych kamyków.
Podsumowanie
Projekt „Wędrujące szkolne kamyczki” łączy działania artystyczne z promocją szkoły szpitalnej, dając uczniom możliwość twórczego wyrażenia siebie i uczestnictwa w ważnej misji społecznej. Wspólna praca nad kamieniami wzmacnia więzimiędzy uczestnikami, budzi poczucie dumy z przynależności do społeczności szkolnej oraz wprowadza pozytywną energię w życie zarówno uczniów, jak i tych, którzy odnajdą wędrujące kamyczki. Każdy kamyk to mały znak nadziei — dowód, że sztuka, dobro i edukacja mogą wędrować i łączyć ludzi. Chętni uczniowie i nauczyciele będą mogli śledzić dalsze losy swoich kamieni, sprawdzając w mediach społecznościowych - na Facebooku w grupach takich jak na przykład: „Kamyczki”, czy ktoś odnalazł i opublikował zdjęcia ich wyjątkowego dzieła.