Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

„Uczymy ratować”.

Wstęp

Współczesny świat niesie wiele wyzwań, a znajomość zasad pierwszej pomocy przedmedycznej jest jedną z kluczowych umiejętności, które mogą uratować życie. Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji wymagającej natychmiastowej reakcji. Nawet najlepsza opieka medyczna i nowoczesne technologie nie zastąpią szybkiego działania świadków zdarzenia – to właśnie ich reakcja inicjuje tzw. łańcuch przeżycia. Dlatego naukę podstawowych czynności ratunkowych wprowadzono już na wczesnym etapie edukacji. Dzieci w młodszym wieku szkolnym wykazują duży entuzjazm i zaangażowanie w tego rodzaju zajęcia, dlatego warto dostosować je do ich możliwości psychofizycznych.

Systematyczne powtarzanie zdobytych umiejętności oraz praktyczne ćwiczenia pozwalają ukształtować prawidłowe nawyki, które mogą uratować życie – nie tylko wśród najmłodszych, ale także ich starszych kolegów.

Umiejętność udzielania pierwszej pomocy to nie tylko wiedza teoretyczna, ale przede wszystkim praktyka. Dzięki niej możemy złagodzić skutki wypadków, podtrzymać funkcje życiowe poszkodowanego do czasu przyjazdu służb ratunkowych i znacząco zwiększyć jego szanse na przeżycie.

Te przesłanki stały się fundamentem opracowania projektu edukacyjnego „Uczymy ratować”, w ramach którego dzieci będą uczestniczyć w zajęciach rozwijających ich wiedzę i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Celem projektu jest nie tylko nauka technik ratowniczych, ale również budowanie pewności siebie i odwagi do podjęcia działania w sytuacjach zagrożenia. Dziecko, które oswoi się z zasadami pierwszej pomocy w szkole, będzie czuło się pewniej i z większą gotowością podejmie się jej udzielenia, gdy zajdzie taka potrzeba.

Podczas realizacji projektu wykorzystane zostaną m.in. materiały edukacyjne przygotowane przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy w ramach programu „Ratujemy i Uczymy Ratować”.

 

Cele projektu

Cel główny:

  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu.
  • Kształtowanie gotowości do podjęcia podstawowych działań ratunkowych.

 

Cele szczegółowe:

- poznanie zasad pierwszej pomocy

-poznanie sposobów sprawdzania stanu przytomności osoby poszkodowanej

- opanowanie umiejętności ułożenia osoby poszkodowanej w pozycji bocznej, bezpiecznej

- kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo podczas udzielania pomocy

- rozpoznawanie sytuacji, miejsc i przedmiotów mogących stanowić zagrożenie

- poznanie schematu rozmowy z dyspozytorem pogotowia

- nauka wykonywania wdechów ratowniczych i ucisków klatki piersiowej

- utrwalanie i doskonalenie zdobytych umiejętności w zakresie pierwszej pomocy

- poznanie zasad postępowania w przypadku: krwotoku z nosa, omdlenia, zwichnięcia, złamania, skaleczenia, oparzenia, zatrucia (w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych w klasach 4-8 )

 

Czas trwania i zasięg projektu

Projekt będzie realizowany od 22 kwietnia do 20 maja 2025r. podczas zajęć dydaktycznych w edukacji wczesnoszkolnej w Szpitalu Uniwersyteckim nr1 im.Antoniego Jurasza i Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym im. Józefa Brudzińskiego oraz w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych w Klinice Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1.

 

Metody, formy i techniki pracy

- rozmowy tematyczne

- prezentacje multimedialne

- tablice demonstracyjne

- broszury tematyczne

- podręczniki nauki pierwszej pomocy dla edukacji wczesnoszkolnej przygotowane przez WOŚP

- fantomy Little Anne i Minni Anne

- tekturowe telefony

- apteczka pierwszej pomocy

- filmy edukacyjne i instruktażowe z udzielania pierwszej pomocy, np. „ Doktor Kręciołek”

- zajęcia plastyczne

- kolorowanki

- łamigłówki

- ulotki tematyczne

- odgrywanie scenek sytuacyjnych

- plakaty tematyczne

- rozrywki umysłowe, rebusy, krzyżówki

- spotkanie z ratownikami medycznymi

- wystawy prac

 

PLAN REALIZACJI PROJEKTU

  1. Zagadnienia wprowadzające
  1. Omówienie znaczenia pierwszej pomocy – dlaczego jest ważna?
  2. Prezentacja filmu edukacyjnego na temat pierwszej pomocy.
  3. Dyskusja z uczniami – na temat: „ Czy ja mogę zostać ratownikiem medycznym?”
  1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami pierwszej pomocy
  2. Poznanie głównych zasad udzielania pierwszej pomocy.
  1. Omówienie i analiza schematu „Łańcucha przeżycia”.
  2. Sprawdzanie bezpieczeństwa w miejscu udzielania pomocy.
  3. Sposoby nawiązywania kontaktu z osobą poszkodowaną i ocena jej stanu.
  4. Wzywanie pomocy – jak prawidłowo przekazać informacje dyspozytorowi pogotowia ratunkowego?

III. Techniki i procedury ratownicze

  1. Ułożenie osoby poszkodowanej w pozycji bocznej bezpiecznej – ćwiczenia praktyczne.
  2. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) – nauka prawidłowego uciskania klatki piersiowej i wykonywania wdechów ratowniczych (z użyciem fantoma).
  3. Postępowanie w przypadku zadławienia.
  4. Sposoby tamowania krwotoków i opatrywania ran.
  5. Unieruchamianie kończyn przy zwichnięciu lub złamaniu.
  6. Postępowanie w przypadku:
  • krwotoku z nosa,
  • omdlenia,
  • skaleczenia,
  • oparzenia,
  • zatrucia,
  • wychłodzenia i przegrzania organizmu.
  1. Warsztaty praktyczne z ratownikiem medycznym.
  2. Gry dydaktyczne i quizy dotyczące pierwszej pomocy

IV. Podsumowanie i ocena efektów projektu

  1. Konkurs wiedzy o pierwszej pomocy „ Jestem ratownikiem” (testy, quizy, zadania praktyczne).
  2. Wzajemna prezentacja zdobytych umiejętności.
  3. Ewaluacja projektu :

- wykonanie plakatu nt. pierwszej pomocy

- wystawa prac plastycznych powstałych podczas zajęć

- przygotowanie kącika pierwszej pomocy

- obserwacja zaangażowania uczniów podczas zajęć , ich samodzielności, umiejętności współpracy

 

Organizatorzy projektu: Paulina Górska, Katarzyna Sypniewska, Monika Krajniak