Projekt chemiczny dla uczniów kl. 4 - 8 SP
oraz I - IV LO
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem"
Konfucjusz
Spis treści:
- Wstęp
- Cele projektu.
- Działy tematyczne.
- Czas i miejsce realizacji projektu.
- Metody i formy wykonania projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
- Realizatorzy projektu.
- WSTĘP
Otrzymanie mydła nie będzie już dla ucznia żadną tajemnicą. Z myślą o tym jak ważna i istotna jest edukacja prozdrowotna, dbanie o zdrowie fizyczne i higienę powstał projekt „Mydełkowy zawrót głowy”. Ważnym elementem działań dydaktycznych naszej szkoły jest zachęcanie uczniów do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań i ciekawości przedmiotami przyrodniczymi oraz kształtowanie prawidłowych nawyków prozdrowotnych.
Mając na uwadze, że wielu uczniom chemia kojarzy się z trudnościami i lękiem przed niezrozumieniem treści zawartych w podstawie programowej, chcemy przenieść teorię na płaszczyznę praktyczną, aby zajęcia miały charakter badawczy i eksperymentalny. Uczniów cechuje naturalna ciekawość otaczającego świata, a zadaniem nauczyciela jest prowadzenie ich przez proces edukacji w sposób przystępny, zrozumiały i interesujący. Celem zajęć projektowych ma być pomoc uczniom w zrozumieniu i przyswojeniu wiedzy, która będzie im towarzyszyć przez kolejne lata nauki i będzie przydatna w codziennym życiu.
W obliczu narastającego problemu uzależnienia młodzieży od internetu, niezwykle istotne jest ukazanie im alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu. Nauka robienia mydełek to nie tylko zabawa kolorami i zapachami, która ma wpływ relaksacyjny i terapeutyczny, ale przede wszystkim sposób na zrozumienie zagadnień z chemii organicznej oraz wzmocnienie wiedzy, np tej dotyczącej chorób przenoszonych poprzez nieodpowiednią higienę.
Projekt ten ma na celu samodzielne wykonania przez ucznia mydła. W proces włączeni będą uczniowie, którzy pod kierunkiem nauczycieli przeprowadzą eksperymenty. Efekty pracy uczniowie będą mogli zabrać ze sobą lub przekazać jako upominki dla innych osób, co ma na celu kształtowanie postaw wolontariackich i promowanie dzielenia się z innymi.
- CELE PROJEKTU
Rozbudzenie ciekawości uczniów względem otaczającego świata, oraz nauka wykonania ozdobnego mydła. Dodatkowo projekt ma na celu poszerzenie wrażliwości na potrzeby innych poprzez zaangażowanie uczniów w wolontariat, w ramach którego wykonają mydełka na cele dobroczynne.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- wymienia zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń;
- podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia i potrafi je wyjaśnić;
- utrwala wiedzę dotyczącą budowy chemicznej oraz reakcji związanych z otrzymywaniem mydeł, np. sodowych;
- poznaje definicję i budowę substancji powierzchniowo czynnej oraz mechanizm usuwania brudu;
- przeprowadza doświadczenia zgodnie z instrukcją nauczyciela;
- czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach;
- rozumie i stosuje się do poleceń i wskazówek nauczyciela;
- DZIAŁY TEMATYCZNE
BLOK I
- Samodzielne wykonanie mydeł
BLOK II
- Analiza składu chemicznego kosmetyków, domowe sposoby usuwania różnego rodzaju plam.
- Quiz chemiczny.
- Praca w oparciu o karty pracy dotyczące zmydlania tłuszczów, budowy i rodzajów mydeł.
- Wykonanie ilustracji/plakatów obrazujących mechanizm mycia i prania (napięcie powierzchniowe wody, ustawienie cząsteczek substancji powierzchniowo czynnej).
- CZAS I MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU
Klinika Psychiatrii KPD, KPS i Gastroenterologia Szpital Uniwersytecki nr 1; Wojewódzki Szpital Dziecięcy
Czas trwania projektu: październik 2024 r. – czerwiec 2025 r.
- METODY I FORMY WYKONANIA PROJEKTU
W pracy z uczniami stosowane będą metody aktywizujące, zachęcające każdego ucznia do aktywnego uczestnictwa w zajęciach praktycznych.
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Gliceryna, barwniki, olejki aromatyczne, etanol, silikonowe formy, zlewka, pipeta, karty pracy, krzyżówki, quiz,
- KRYTERIA OCENIANIA
Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
- aktywność uczniów/wychowanków podczas działań projektowych w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych: umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, zaangażowanie w uzupełnianie przygotowanych kart pracy, uczestnictwo w quizie i analizie składu kosmetyków
- zaangażowanie w trakcie wykonywania doświadczeń.
Informacja udzielana uczniom przez nauczycieli ma mieć charakter motywacyjny i mobilizujący, a jednocześnie doceniający wysiłek uczniów, który włożyli w realizację przedsięwzięcia.
- FORMA PREZENTACJI
Przebieg projektu zostanie udokumentowany fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostaną przedstawione po jego zakończeniu.
- PRZEWIDYWANE EFEKTY PROJEKTU
- Zrozumienie chemii w praktyce – uczeń zdobędzie wiedzę na temat składu chemicznego kosmetyków, działania substancji powierzchniowo-czynnych, co pomaga w lepszym zrozumieniu procesów zachodzących w codziennych sytuacjach, takich jak mycie i pranie.
- Umiejętność analizowania i przewidywania – nabywa zdolność do analizy składu chemicznego kosmetyków oraz środków piorących i myjących.
- Praktyczne zastosowanie wiedzy – samodzielnie przeprowadza doświadczenia biologiczno – chemiczne według wskazówek nauczyciela, planuje i bierze odpowiedzialność za efekt swojego działania.
- Zaangażowanie i radość z nauki – aktywnie bierze udział w zajęciach, wzmacnia swoje poczucie sprawstwa i motywację do pogłębiana wiedzy.
- Nabywanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych – uczeń rozwija świadomość higieny i zdrowego stylu życia oraz przejawia postawy wolontariackie, angażując się w tworzenie mydeł na cele charytatywne.
- EWALUACJA PROJEKTU
Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zebrane zostaną w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji w formie ustnej oraz za pomocą metod np.:
- ankieta
- termometr uczuć.
Na podstawie uwag i wniosków zostanie określona przydatność projektu w znaczeniu edukacyjnym i wychowawczym. Wnioski z jego realizacji zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych projektów edukacyjnych.
- AUTORZY I REALIZATORZY PROJEKTU
Marta Lazarek
Daria Karwowska