ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
„Mniej ekranów – więcej życia”
Rok szkolny 2024/25
„Nie wierz w coś, co przeczytasz w internecie tylko dlatego, że jest cytatem obok obrazka sławnej osoby”
Abraham Lincoln
Autorzy projektu:
Paulina Górska
Marta Modrzyńska
Katarzyna Lewandowska
SPIS TREŚCI
WSTĘP…………………………………………………………..……...……………….........3
- Cele projektu ……………………………………….………………….……………...……...3
- Sposób realizacji ……………………………………………………………………………...3
- Plan realizacji projektu ...…………………………...……………………………………….3
- Metody, formy i techniki pracy …….……………………………………………….………4
- Czas trwania i zasięg projektu……………………………………………………………….4
- Pomoce dydaktyczne …………………………………………………………………………4
- Ewaluacja i prezentacja wyników projektu………………………………………………....4
WSTĘP
W dzisiejszych czasach ekrany są wszędzie: w naszych domach, szkołach, a nawet
w kieszeniach. Choć technologia przynosi wiele korzyści, nadmierne korzystanie z ekranów może mieć negatywny wpływ na nasze życie. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między światem cyfrowym
a rzeczywistym. Nadmierne korzystanie z Internetu oraz ekranów stało się powszechnym zjawiskiem
w dzisiejszym społeczeństwie, wpływającym na różne aspekty życia codziennego. Zrozumienie
i kontrolowanie czasu spędzanego przed ekranem jest kluczowe dla zachowania zdrowego stylu życia
i dobrego samopoczucia. Realizacja projektu „ Mniej ekranów – więcej życia” ma na celu przybliżenie zagrożeń z nadmiernego korzystania z ekranów ale także zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami korzystania z nich.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo
-Profilaktycznym oraz założeniach podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- CELE PROJEKTU:
Cel terapeutyczny:
- Odreagowanie stresów, napięć związanych z pobytem w szpitalu poprzez uczestnictwo
w zajęciach.
Cele ogólne projektu:
- Zachęcenie uczniów do przyjrzenia się swojemu korzystaniu z social mediów, aby zwrócili uwagę na ilość czasu jaką na to poświęcają, treści jakie przyjmują oraz uczucia, które generuje używanie tych, że aplikacji,
- Pogłębianie wiedzy na temat różnych zagrożeń z nadmiernego korzystania z nowych mediów,
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami korzystania z ekranów,
- Przybliżenie nazw związanych z różnymi zagrożeniami np. cyberprzemoc, patostreaming, seksting, treści pro-ana,
- Uświadomienie jak ważne są pasje, zainteresowania i hobby w życiu każdego człowieka,
- Integracja wewnątrzszkolna,
- Rozwijanie i prezentowanie indywidualnych uzdolnień ucznia,
- Wyzwalanie optymizmu i radosnych emocji.
- SPOSOBY REALIZACJI
Projekt realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz dydaktycznych w klasach I-III SP w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Onkologii, Kardiologii, Endokrynologii, Neurologii i Pneumonologii.
- PLAN REALIZACJI PROJEKTU
- Nasze pasje, zainteresowania, spędzanie wolnego czasu, hobby a spędzanie czasu przed ekranami.
- Konsekwencje nadmiernego korzystania z nowych mediów.
- Cyfrowa równowaga – poznajemy zasady.
- Dzień Bezpiecznego Internetu.
- METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
- oparte na słowie,
- oparte na obserwacji,
- oparte na praktycznej działalności uczniów,
- metody aktywizujące,
- praca w grupach i indywidualna,
- rozmowy kierowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych
- swobodne wypowiedzi,
- praca z komputerem,
- praca z wykorzystaniem książek, ulotek, poradników,
- zajęcia plastyczne,
- rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek w formie tradycyjnej i online,
- gry dydaktyczne,
- quizy tematyczne.
- CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w dniach 10-14.02.2025 w Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Onkologii, Kardiologii oraz Endokrynologii, Neurologii i Pneumonologii.
- POMOCE DYDAKTYCZNE:
- różnorodne środki plastyczne,
- komputer, tablet, laptop, tablica multimedialna
- prezentacja multimedialna,
- albumy, ulotki, poradniki z ilustracjami,
- wzory i szablony,
- rozrywki umysłowe i gry dydaktyczne.
- EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW:
- Quizy tematyczne.
- Wystawa prac plastycznych na holu WSD wykonanych prac podczas zajęć.
- Obserwacja uczniów i pozyskiwanie informacji zwrotnych.