Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

"Żyjmy zdrowo i sportowo”.

PROJEKT EDUKACYJNY „ŻYJMY ZDROWO I SPORTOWO”

„Jesteś tym co jesz” - Hipokrates

„Dziś zrób coś, czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał to, czego inni pragną” - https://rankingi-sportowe.pl/blog/cytaty-sportowe/

 

SPIS TREŚCI

  1. Wstęp i założenia organizacyjne
    II. Cele projektu
    III. Działy tematyczne
    IV. Czas i zasięg trwania projektu
    V. Metody i formy pracy
    VI. Środki i materiały do realizacji projektu
    VII. Harmonogram działań
    VIII. Przewidywane efekty projektu
    IX. Ewaluacja
    X. Autorzy i realizatorzy projektu

    I. WSTĘP I ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

Projekt edukacyjny o nazwie „Żyjmy zdrowo i sportowo” wpisuje się w priorytety polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Jego realizacja uwzględnia rozwijanie sprawności fizycznej, kształtowanie nawyku aktywności sportowej oraz poszerzanie wiedzy o zasadach zdrowego odżywiania. Istotnym elementem projektu jest także wspieranie uczniów w rozwijaniu kompetencji cyfrowych ze szczególnym naciskiem na bezpieczne korzystanie z Internetu oraz krytyczną analizę informacji.

Działania realizowane w ramach projektu umożliwią uczniom naukę przez twórczą aktywność (konkurs plastyczny, quiz wiedzy). Będzie to również okazja do lepszego poznania zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, a także doskonalenia sprawności fizycznej i aktywności ruchowej dostosowanej do indywidualnych możliwości uczniów. Ponadto, uczestnicy zajęć będą mieli szansę na spotkania z ekspertami ze świata sportu i zdrowia, co pozwoli im czerpać inspirację i zdobywać cenne doświadczenia.

Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych przebywających na leczeniu na oddziałach dziecięcych Kliniki Psychiatrii Stacjonarnej Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1 im. dra Jurasza w Bydgoszczy.

 

           II. CELE PROJEKTU

Cele główne:

  • Kształtowanie prozdrowotnych nawyków i zachowań.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej oraz nawyku aktywności ruchowej.
  • Nauka zasad udzielania pierwszej pomocy.
  • Wspieranie dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży.
  • Rozwijanie umiejętności cyfrowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego korzystania z Internetu oraz krytycznej analizy dostępnych informacji.
  • Kształtowanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych.

 

Cele szczegółowe:

  • Poszerzenie wiedzy na temat wybranych dyscyplin sportowych, w tym narciarstwa zjazdowego, koszykówki i pływania.
  • Rozbudzanie zainteresowania zdrowym odżywianiem.
  • Tworzenie warunków do aktywności sportowej dostosowanej do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów oraz ich potrzeb zdrowotnych.
  • Nauka zasad udzielania pierwszej pomocy, w tym procedur obowiązujących podczas wypadków na stoku narciarskim (dekalog narciarza) oraz zasad ratowania osób poszkodowanych w wodzie.
  • Kształcenie umiejętności poprawnego wykorzystywania narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w tym opartych na sztucznej inteligencji (np. ChatGPT).
  • Zachęcanie do korzystania z różnych źródeł informacji, w tym zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  • Umożliwienie uczniom osiągania sukcesów oraz odwrócenie uwagi dzieci chorych od trudnych doświadczeń związanych z hospitalizacją poprzez udział w wydarzeniach, konkursach i quizach wiedzy.

 

III. DZIAŁY TEMATYCZNE

 

  • ABC narciarstwa zjazdowego
  • Sporty indywidualne i grupowe
  • Aktywność ruchowa w wodzie
  • Pierwsza pomoc
  • Piramida zdrowego żywienia
  • Zintegrowana Platforma Edukacyjna

IV. CZAS I ZASIĘG TRWANIA PROJEKTU

            Przewidywany czas realizacji projektu: II połowa lutego – I połowa kwietnia 2025 r. Zagadnienia projektu będą realizowane podczas lekcji języka niemieckiego, języka angielskiego oraz historii w Klinice Psychiatrii Stacjonarnej.

V. METODY I FORMY PRACY

Metody pracy:

  • burza mózgów
  • mapa myśli
  • gry dydaktyczne
  • symulacje i scenki sytuacyjne
  • storytelling
  • analiza przypadków
  • metoda problemowa
  • pogadanka z elementami wykładu
  • pokaz (prezentacja multimedialna i film)
  • wywiady i spotkania online

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zespołowa (w parach)
  • zbiorowa (z całą grupą)

VI. ŚRODKI I MATERIAŁY DO REALIZACJI PROJEKTU

Uczestnicy projektu będą korzystać z różnorodnych źródeł informacji na temat aktywności sportowej, zdrowego odżywiania i pierwszej pomocy. Wśród dostępnych materiałów znajdą się gazetki, broszury, książki, plakaty tematyczne oraz zasoby internetowe. Cennym źródłem wiedzy będą także pogadanki z nauczycielami. Zadania projektowe uczniowie będą realizować we współpracy z nauczycielami prowadzącymi projekt.

VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

  1. Zajęcia tematyczne w Klinice Psychiatrii Stacjonarnej
  • dyskusje na temat wpływu aktywności fizycznej i zdrowej diety na samopoczucie
  • znaczenie snu i jego wpływ na zdrowie psychiczne
  • techniki radzenia sobie ze stresem i relaksacji
  • rola kontaktów społecznych i ich wpływ na dobrostan psychiczny
  1. Pokaz filmów i prezentacji multimedialnych
  • filmy dokumentalne oraz edukacyjne na temat zdrowego stylu życia, wpływu diety na zdrowie psychiczne oraz znaczenia aktywności fizycznej
  • prezentacje multimedialne dotyczące skutecznych metod dbania o zdrowie psychiczne, wpływu stresu na organizm oraz profilaktyki zdrowotnej
  1. Spotkania i wywiady online z zaproszonymi gośćmi
  • nauczyciele szkoły szpitalnej zaproszeni do współpracy przy realizacji projektu
  • sportowcy
  1. Quiz wiedzy pt. „Czy wiesz co jesz?”
  2. Konkurs plastyczny pt. „Żyję zdrowo i sportowo”
  • tworzenie prac plastycznych promujących zdrowy styl życia, w tym aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie oraz równowagę psychiczną
  • wykonanie prac w różnych technikach np. wydzieranka, kolaż, kolorowanka tematyczna

 

VIII. PRZEWIDYWANE EFEKTY PROJEKTU

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

Uczeń:

  • zna i stosuje zasady zdrowego stylu życia, w tym zasady zdrowego odżywiania oraz znaczenie aktywności fizycznej,
  • rozpoznaje zagrożenia wynikające z niezdrowego stylu życia i potrafi ich unikać,
  • świadomie podejmuje decyzje dotyczące własnego zdrowia i samopoczucia,
  • rozumie znaczenie równowagi między nauką, pracą a odpoczynkiem,
  • efektywnie komunikuje się i argumentuje swoje stanowisko,
  • wykazuje odpowiedzialność za własne decyzje i działania,
  • korzysta z technologii w sposób bezpieczny i odpowiedzialny,
  • rozwija umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów,
  • potrafi planować i realizować projekty edukacyjne.

IX. EWALUACJA

Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zbierane będą cyklicznie w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji.

Na podstawie uwag i wniosków z ewaluacji zostanie określona przydatność projektu w sensie edukacyjno-wychowawczym. Wyniki posłużą modyfikacji podejmowanych działań podczas zajęć, w trakcie których uczniowie pracują metodą projektu. Wnioski z realizacji projektu zostaną uwzględnione przy planowaniu przyszłych działań edukacyjnych, co pozwoli na systematyczne doskonalenie metod i form pracy.

Aby zwiększyć skuteczność ewaluacji, istotne będzie także zaangażowanie uczniów w proces refleksji nad własnym rozwojem. Dzięki temu staną się oni bardziej świadomi swoich postępów, mocnych stron oraz obszarów do dalszego doskonalenia. Ewaluacja nie będzie traktowana jedynie jako podsumowanie działań, ale także jako cenne narzędzie rozwoju, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.

X. AUTORZY I REALIZATORZY PROJEKTU

Anna Pietras

Joanna Grochowska