Wstęp
Projekt „Mój dom, mój kraj, moja ojczyzna” miał na celu kształtowanie postaw patriotycznych, budowanie więzi z Ojczyzną oraz rozwijanie świadomości obywatelskiej wśród uczniów. Jego realizacja odbywała się w oparciu o słowa Jana Pawła II:
„Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. (...) Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem.”
Poprzez różnorodne działania dydaktyczne, wychowawcze i kulturalne uczniowie mieli możliwość pogłębiania wiedzy o Polsce, regionie i swoim mieście, a także rozwijania szacunku do symboli i tradycji narodowych.
Cele projektu
W realizacji projektu szczególny nacisk położono na:
• umacnianie więzi z Ojczyzną i poczucia tożsamości narodowej,
• rozwijanie świadomości obywatelskiej i postaw prospołecznych,
• poznanie historii Polski, regionu i miasta,
• kształtowanie szacunku do tradycji, symboli i wartości narodowych,
• dbanie o język ojczysty,
• kultywowanie polskich tradycji i obrzędów,
• zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkolnym, lokalnym i państwowym.
Formy i metody realizacji
W ramach projektu zrealizowano szereg działań edukacyjnych i wychowawczych, w tym:
1. Mój kraj, moja ojczyzna
• lekcje historii, WOS, języka polskiego i godziny wychowawcze poświęcone dziejom Polski,
• prezentacje multimedialne, filmy tematyczne i quizy wiedzy o Polsce,
• uroczyste obchody Święta Niepodległości (11 listopada) oraz Święta Konstytucji 3 maja,
• zapoznanie uczniów z rolą Jana Pawła II w historii Polski,
• udział w konkursach literackich, ortograficznych i poprawnej polszczyzny,
• obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego,
• poznawanie i śpiew pieśni patriotycznych.
2. Mój dom, moje miasto, mój region
• wywiady rodzinne mające na celu poznanie historii własnej rodziny,
• kultywowanie tradycji świątecznych (wigilia klasowa, śniadanie wielkanocne),
• poznawanie historii i zabytków miasta podczas lekcji i wycieczek,
• spotkania z ciekawymi mieszkańcami miasta (pisarzami, poetami, działaczami społecznymi),
• wycieczki do miejsc pamięci narodowej (np. Dolina Śmierci, spacer po Bydgoszczy),
• gry edukacyjne i konkursy plenerowe o tematyce historycznej,
• zapoznanie z funkcjonowaniem Urzędu Miasta i pracą samorządu.
3. Kultywowanie tradycji i kultury polskiej
• wyjazdy krajoznawcze (Warszawa, Muzeum Kultury Ludowej w Osieku),
• organizacja szkolnych imprez i uroczystości (Andrzejki, apele, Dzień Papieski),
• warsztaty artystyczne (tworzenie stroików, ozdób świątecznych),
• rozwijanie wiedzy o literaturze, teatrze, muzyce i sztuce polskiej poprzez wyjścia do kina, teatru i udział w warsztatach teatralnych.
Osiągnięcia uczniów
W wyniku realizacji projektu uczniowie:
• potrafią wymienić symbole narodowe, pieśni patriotyczne oraz miejsca pamięci narodowej,
• posiadają wiedzę o historii Polski, regionu, miasta i rodziny,
• prezentują szacunek wobec tradycji narodowych i symboli,
• właściwie posługują się językiem polskim,
• aktywnie uczestniczą w życiu klasy, szkoły i lokalnej społeczności,
• potrafią właściwie zachować się podczas uroczystości szkolnych i państwowych,
• zdobyli nowe doświadczenia poprzez konkursy, projekty plastyczne i literackie.
Ewaluacja projektu
Ewaluacja projektu prowadzona była systematycznie poprzez:
• obserwację postaw uczniów,
• analizę wyników konkursów i testów,
• prezentacje multimedialne, prace plastyczne i literackie,
• ankiety i rozmowy z uczniami.
Wyniki ewaluacji wskazują, że projekt przyczynił się do pogłębienia wiedzy o Ojczyźnie, wzmocnienia więzi lokalnych i narodowych oraz rozwinięcia postaw patriotycznych.
Podsumowanie
Projekt „Mój dom, mój kraj, moja ojczyzna” w pełni zrealizował założone cele. Dzięki różnorodnym formom pracy uczniowie mieli okazję lepiej poznać historię, kulturę i tradycje swojego kraju i regionu. Zrozumieli, że patriotyzm to nie tylko pamięć o przeszłości, ale także codzienna troska o dobro wspólne, szacunek dla języka ojczystego i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Autorzy projektu: Alicja Cierżnicka, Alicja Stefanik, Piotr Libera