„Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu (...) Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem.”
Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”
Wstęp
Nikt nie rodzi się patriotą. Patriotyzm trzeba budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno-wychowawczą. Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, to on bowiem wychowuje nowe pokolenie Polaków.
Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej, przygotowuje do życia w społeczeństwie, wpływa na kształtowanie więzi z krajem. Przekazywanie treści patriotycznych jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na wiarę i przekonania polityczne.
Program zakłada uatrakcyjnienie zajęć, wykorzystanie twórczego potencjału uczniów, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia ról prospołecznych.
Cele:
- Umacnianie więzi z Ojczyzną
- Kształtowanie świadomości obywatelskiej
- Formowanie postaw patriotycznych
- Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego
- Rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności rodzinnej, szkolnej, lokalnej i państwowej
- Wyrabianie dbałości o język ojczysty
- Nabycie wiedzy o swoim regionie, mieście i rodzinie
- Kształtowanie postawy szacunku do wartości, symboli i tradycji narodowych
- Kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu
tradycji - Poszerzenie wiedzy o historii regionu i miasta, jego kulturze i sztuce
- Poznawanie miejsc związanych z historią najbliższej okolicy
- Włączanie dzieci i młodzieży w aktywne uczestnictwo w życiu społecznym
- Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych
Formy i metody pracy:
MÓJ KRAJ, MOJA OJCZYZNA:
Poznawanie historii Polski w kontekście dziejów świata:
- lekcje historii, wos, lekcje języka polskiego, godziny wychowawcze
- prezentacja filmów historycznych – lekcje historii
- wycieczki do miast historycznych
- konkursy historyczne
Kształtowanie dbałości o język ojczysty:
- konkursy literackie
- lekcje języka polskiego
- zajęcia pozalekcyjne
Kultywowanie tradycji polskich:
- konkursy związane z tradycjami
- poznawanie pieśni patriotycznych
- przekazywanie wiedzy o tradycjach na lekcjach historii, wos, j. polskiego
MÓJ DOM, MOJE MIASTO, MÓJ REGION
Poznawanie historii swojej rodziny:
- lekcje języka polskiego, historii, wos, godzin wychowawczych
- wywiady z dalszymi członkami rodziny w celu zacieśnienia więzi rodzinnych
Kultywowanie tradycji polskich w rodzinie, szkole:
- wigilia klasowa
- spotkanie opłatkowe na oddziale
- śniadanie wielkanocne na oddziale
Poznawanie historii najbliższej okolicy:
- wycieczki patriotyczno-krajoznawcze
- konkursy historyczne
- spotkania z ciekawymi / znanymi mieszkańcami miasta
- zapoznanie z historią miasta
- lekcje historii, wos, godziny wychowawcze
- konkursy plastyczne i literackie
Kształtowanie poczucia patriotyzmu lokalnego:
- włączenie uczniów w patriotyczne imprezy
- czytanie prasy lokalnej
MÓJ KRAJ, MOJA OJCZYZNA Cele: - kształtowanie postawy szacunku do wartości, symboli i tradycji narodowych
|
|||
POZNAWANIE HISTORII POLSKI |
|||
11 listopada – Uroczyste obchody Święta Niepodległości |
|
|
Prezentacja multimedialna, filmy tematyczne, życzenia dla Polski, quiz wiedzy o Polsce |
Zachęcanie do interesowania się wydarzeniami politycznymi Polski i świata |
Całoroczne przedstawianie „prasówek”, w których uczniowie będą przedstawiać i odnosić się do aktualnych wydarzeń politycznych w kraju i na świecie |
||
Zapoznanie uczniów z rolą Jana Pawła II w historii Polski i świata |
Prezentacja filmu „Karol, człowiek, który został papieżem”. Dyskusja |
||
Obchody uchwalenia Konstytucji 3 maja
|
|
|
Prezentacja multimedialna, quiz tematyczny, plakaty tematyczne
|
KSZTAŁTOWANIE DBAŁOŚCI O JĘZYK OJCZYSTY
|
|||
Angażowanie uczniów w konkursy poprawnej polszczyzny |
Konkurs na najpiękniejszy charakter pisma Szkolny konkurs ortograficzny |
||
Zorganizowanie w szkole obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego |
Zorganizowanie wystawy „najpiękniejszych cytatów literatury polskiej”
|
||
Organizowanie konkursów wiedzy literackiej przez nauczycieli j. polskiego |
Konkursy czytelnicze Konkursy plastyczne związane z literaturą piękną |
||
Poszerzenie księgozbioru biblioteki o zakup książek historycznych oraz książek polskich autorów |
Zakupienie pozycji książkowych
|
||
KULTYWOWANIE TRADYCJI POLSKICH
|
|||
Organizowanie wycieczek krajoznawczych połączonych z poznawaniem tradycji polskich |
Wycieczka do Muzeum Kultury Ludowej w Osieku nad Notecią Wycieczka do Warszawy – stolicy Polski |
||
Wykonywanie stroików bożonarodzeniowych i ozdób choinkowych połączone z prelekcją o zwyczajach świątecznych |
Lekcje szkolne, zajęcia pozalekcyjne |
||
Poznawanie pieśni patriotycznych, wspólny śpiew w oparciu o zakupione lub wykonane samodzielnie śpiewniki pieśni patriotycznej |
Lekcje szkolne, apele z okazji 11 listopada, Dnia Papieskiego i 3 Maja |
||
Organizowanie imprez okolicznościowych, takich jak Andrzejki, Wigilie klasowe, śniadania wielkanocne |
Imprezy wewnątrzszkolne |
||
POZNAWANIE KULTURY POLSKIEJ |
|||
Zapoznanie z dziełami literatury, sztuki, muzyki, rolą teatru i kina polskiego |
Wyjścia do teatru, kina Spotkania z aktorami, zapoznanie z pracą teatru Warsztaty teatralne |
||
MÓJ REGION Cele: - nabycie wiedzy o swoim regionie - włączanie dzieci i młodzieży w aktywne uczestnictwo w życiu społecznym - poszerzanie wiedzy o historii i sztuce regionu
|
|||
ZAPOZNANIE Z HISTORIĄ REGIONU |
|||
Organizowanie wycieczek krajoznawczych połączone z poznawaniem miejsc pamięci i dziedzictwa kulturowego |
Spacer po Bydgoszczy |
||
Włączanie uczniów w konkursy szkolne dotyczące miejsc pamięci w naszej okolicy |
Konkursy plenerowe |
||
MÓJ DOM, MOJE MIASTO Cele: - wyrobienie poczucia łączności ze swoim miastem - wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za miasto - zachęcenie do czynnego uczestniczenia w życiu miasta
|
|||
ZAPOZNANIE Z HISTORIĄ MIASTA
|
|||
Poszerzanie wiedzy o historii miasta na lekcjach wos, historii, godzinach wychowawczych. Zapoznanie z pracami miejscowych historyków i pisarzy |
Lekcje szkolne |
||
Spotkania z ciekawymi mieszkańcami miasta i okolic – pisarzami, poetami |
Spotkania z autorami książek |
||
KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA PATRIOTYZMU LOKALNEGO
|
|||
Zapoznanie się z pracą Urzędu Miasta |
Wyjście do UM. Przedstawienie przez Sekretarza Miasta pracy urzędu |
||
Poznanie miejsc pamięci narodowej w Bydgoszczy |
Gra planszowa memory – Miejsca pamięci w Bydgoszczy Wycieczka do Doliny Śmierci |
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczniowie:
- Wymieniają symbole narodowe, polskie pieśni patriotyczne, tradycje i obrzędy, najważniejsze zabytki historyczne i miejsca pamięci narodowej
- Nabywają wiedzę z zakresu historii Polski, regionu, miasta i rodziny
- Zdobywają nowe doświadczenia w czasie konkursów
- Posiadają znajomość pracy instytucji państwowych i pozarządowych
- Właściwe posługują się językiem polskim
- Prezentują odpowiednie zachowanie w czasie uroczystości szkolnych i państwowych
Ewaluacja projektu
Ewaluacja przeprowadzana będzie cyklicznie poprzez różne formy prac uczniów w czasie trwania projektu. Jej elementami będą: osiągnięcia uczniów w konkursach, ankiety, testy, prace manualne, prezentacje multimedialne, prezentowane przez uczniów postawy.
Autorzy projektu: Alicja Stefanik, Alicja Cierżnicka, Piotr Libera