Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Projekt patriotyczny „Mój dom, mój kraj, moja ojczyzna”.

 

 

 

 „Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu (...) Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem.”

                                                                                                     Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”

 

Wstęp

 

Nikt nie rodzi się patriotą. Patriotyzm trzeba budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno-wychowawczą. Kształtowanie patriotyzmu jest ważnym zadaniem nauczyciela, to on bowiem wychowuje nowe pokolenie Polaków.

            Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej, przygotowuje do życia w społeczeństwie, wpływa na kształtowanie więzi z krajem. Przekazywanie treści patriotycznych jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na wiarę i przekonania polityczne.

Program zakłada uatrakcyjnienie zajęć, wykorzystanie twórczego potencjału uczniów, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia ról prospołecznych.

 

 Cele:

  • Umacnianie więzi z Ojczyzną
  • Kształtowanie świadomości obywatelskiej
  • Formowanie postaw patriotycznych
  • Rozwijanie poszanowania postaw prospołecznych i dobra wspólnego
  • Rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności rodzinnej, szkolnej, lokalnej i państwowej
  • Wyrabianie dbałości o język ojczysty
  • Nabycie wiedzy o swoim regionie, mieście i rodzinie
  • Kształtowanie postawy szacunku do wartości, symboli i tradycji narodowych
  • Kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu
    tradycji
  • Poszerzenie wiedzy o historii regionu i miasta, jego kulturze i sztuce
  • Poznawanie miejsc związanych z historią najbliższej okolicy
  • Włączanie dzieci i młodzieży w aktywne uczestnictwo w życiu społecznym
  • Kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych

 

Formy i metody pracy:

 

MÓJ KRAJ, MOJA OJCZYZNA:

Poznawanie historii Polski w kontekście dziejów świata:

- lekcje historii, wos, lekcje języka polskiego, godziny wychowawcze

- prezentacja filmów historycznych – lekcje historii

- wycieczki do miast historycznych

- konkursy historyczne

Kształtowanie dbałości o język ojczysty:

- konkursy literackie

- lekcje języka polskiego

- zajęcia pozalekcyjne

Kultywowanie tradycji polskich:

- konkursy związane z tradycjami

- poznawanie pieśni patriotycznych

- przekazywanie wiedzy o tradycjach na lekcjach historii, wos, j. polskiego

 

MÓJ DOM, MOJE MIASTO, MÓJ REGION

Poznawanie historii swojej rodziny:

- lekcje języka polskiego, historii, wos, godzin wychowawczych

- wywiady z dalszymi członkami rodziny w celu zacieśnienia więzi rodzinnych

 

Kultywowanie tradycji polskich w rodzinie, szkole:

- wigilia klasowa

- spotkanie opłatkowe na oddziale

- śniadanie wielkanocne na oddziale

 

Poznawanie historii najbliższej okolicy:

- wycieczki patriotyczno-krajoznawcze

- konkursy historyczne

- spotkania z ciekawymi / znanymi mieszkańcami miasta

- zapoznanie z historią miasta

- lekcje historii, wos, godziny wychowawcze

- konkursy plastyczne i literackie

   

Kształtowanie poczucia patriotyzmu lokalnego:

-  włączenie uczniów w patriotyczne imprezy

-  czytanie prasy lokalnej

  

MÓJ KRAJ, MOJA OJCZYZNA

Cele:

- kształtowanie postawy szacunku do wartości, symboli i tradycji narodowych
- zapoznanie z pojęciami patriotycznymi
- wpajanie podstaw poprawnej polszczyzny
- zapoznawanie z literaturą i sztuką polską

 

POZNAWANIE HISTORII POLSKI

11 listopada – Uroczyste obchody Święta Niepodległości

 

 

Prezentacja multimedialna, filmy tematyczne, życzenia dla Polski, quiz wiedzy o Polsce

Zachęcanie do interesowania się wydarzeniami politycznymi Polski i świata

   

Całoroczne przedstawianie „prasówek”, w których uczniowie będą przedstawiać i odnosić się do aktualnych wydarzeń politycznych w kraju i na świecie

Zapoznanie uczniów z rolą Jana Pawła II w historii Polski i świata

   

Prezentacja filmu „Karol, człowiek, który został papieżem”. Dyskusja

Obchody uchwalenia Konstytucji

3 maja

 

 

 

Prezentacja multimedialna, quiz tematyczny, plakaty tematyczne

 

 

KSZTAŁTOWANIE DBAŁOŚCI O JĘZYK OJCZYSTY

 

Angażowanie uczniów w konkursy poprawnej polszczyzny

   

Konkurs na najpiękniejszy charakter pisma

Szkolny konkurs ortograficzny

Zorganizowanie w szkole obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego

   

Zorganizowanie wystawy „najpiękniejszych cytatów literatury polskiej”

 

Organizowanie konkursów wiedzy literackiej przez nauczycieli j. polskiego

   

Konkursy czytelnicze

Konkursy plastyczne związane z literaturą piękną

Poszerzenie księgozbioru biblioteki o zakup książek historycznych oraz książek polskich autorów

   

Zakupienie pozycji książkowych

 

 

KULTYWOWANIE TRADYCJI POLSKICH

 

Organizowanie wycieczek krajoznawczych połączonych z poznawaniem tradycji polskich

   

Wycieczka do Muzeum Kultury Ludowej w Osieku nad Notecią

Wycieczka do Warszawy – stolicy Polski

Wykonywanie stroików bożonarodzeniowych i ozdób choinkowych połączone z prelekcją o zwyczajach świątecznych

   

Lekcje szkolne, zajęcia pozalekcyjne

Poznawanie pieśni patriotycznych, wspólny śpiew w oparciu o zakupione lub wykonane samodzielnie śpiewniki pieśni patriotycznej

   

Lekcje szkolne, apele z okazji 11 listopada, Dnia Papieskiego i 3 Maja

Organizowanie imprez okolicznościowych, takich jak Andrzejki, Wigilie klasowe, śniadania wielkanocne

   

Imprezy wewnątrzszkolne

 

POZNAWANIE KULTURY POLSKIEJ

Zapoznanie z dziełami literatury, sztuki, muzyki, rolą teatru i kina polskiego

   

Wyjścia do teatru, kina

Spotkania z aktorami, zapoznanie z pracą teatru

Warsztaty teatralne

MÓJ REGION

    Cele:

      - nabycie wiedzy o swoim regionie

      - włączanie dzieci i młodzieży w aktywne uczestnictwo w życiu społecznym

      - poszerzanie wiedzy o historii i sztuce regionu

  

ZAPOZNANIE Z  HISTORIĄ REGIONU

Organizowanie wycieczek krajoznawczych połączone z poznawaniem miejsc pamięci i dziedzictwa kulturowego

   

Spacer po Bydgoszczy 

Włączanie uczniów w konkursy szkolne dotyczące miejsc pamięci w naszej okolicy

   

Konkursy plenerowe

MÓJ DOM, MOJE MIASTO

    Cele:

      - wyrobienie poczucia łączności ze swoim miastem

- wzbudzenie poczucia odpowiedzialności za miasto

- zachęcenie do czynnego uczestniczenia w życiu miasta

 

 

ZAPOZNANIE Z HISTORIĄ MIASTA

 

Poszerzanie wiedzy o historii miasta na lekcjach wos, historii, godzinach wychowawczych. Zapoznanie z pracami miejscowych historyków i pisarzy

   

Lekcje szkolne

Spotkania z ciekawymi mieszkańcami miasta i okolic – pisarzami, poetami

   

Spotkania z autorami książek

 

KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA PATRIOTYZMU LOKALNEGO

 

Zapoznanie się z pracą Urzędu Miasta

   

Wyjście do UM. Przedstawienie przez Sekretarza Miasta pracy urzędu

Poznanie miejsc pamięci narodowej w Bydgoszczy

   

Gra planszowa memory – Miejsca pamięci w Bydgoszczy

Wycieczka do Doliny Śmierci

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczniowie:

  • Wymieniają symbole narodowe, polskie pieśni patriotyczne, tradycje i obrzędy, najważniejsze zabytki historyczne i miejsca pamięci narodowej
  • Nabywają wiedzę z zakresu historii Polski, regionu, miasta i rodziny
  • Zdobywają nowe doświadczenia w czasie konkursów
  • Posiadają znajomość pracy instytucji państwowych i pozarządowych
  • Właściwe posługują się językiem polskim
  • Prezentują odpowiednie zachowanie w czasie uroczystości szkolnych i państwowych

Ewaluacja projektu

Ewaluacja przeprowadzana będzie cyklicznie poprzez różne formy prac uczniów w czasie trwania projektu. Jej elementami będą: osiągnięcia uczniów w konkursach, ankiety, testy, prace manualne, prezentacje multimedialne, prezentowane przez uczniów postawy.

Autorzy projektu: Alicja Stefanik, Alicja Cierżnicka, Piotr Libera