1. Wstęp.
Niniejszy projekt będzie realizowany w formie terapii zajęciowej w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży SU nr 1 im. dr A. Jurasza w Bydgoszczy
Doświadczenia dwóch poprzednich edycji projektu ukazują ogromną potrzebę uczestnictwa w zajęciach warsztatowych oraz entuzjazm pacjentów, którzy aktywnie spędzają czas podczas terapii zajęciowej. Młodzież przebywająca na leczeniu w Klinice Psychiatrii podkreśla wartościowość wszelkich tematów związanych z szeroko pojętym rękodziełem, dlatego kontynuujemy naszą przygodę z techniką zaplatania sznurków, potocznie zwaną makramą.
Jest to technika niemal dla każdego, nauka podstawowych splotów nie jest trudna, a efekty działań mogą być wręcz spektakularne. Makrama pozwala tworzyć prace użytkowe jak: zawieszki, breloki, kwietniki, paski, ale też niepowtarzalne ozdoby np. popularne ostatnio „łapacze snów”, mobile, wieńce czy girlandy. Zaplatanie różnych splotów odpręża, relaksuje, przyjemnie zajmuje myśli i ręce, co dla osób cierpiących na depresję czy inne zaburzenia psychiczne jest nieocenionym sposobem na pożyteczne i wartościowe spędzanie czasu. Z tego powodu nasze działania ukierunkowane będę na eliminowanie stresu związanego z pobytem w szpitalu, budowanie poczucia własnej wartości, sprawczości oraz kreatywności.
Realizacja projektu służy rozwijaniu i pogłębianiu zainteresowań i pasji młodzieży oraz odkrywaniu roli rękodzieła w życiu codziennym, a nawet zawodowym.
2. Cele projektu:
Cel główny:
• eliminowanie stresu związanego z chorobą oraz pobytem w szpitalu,
• rozwijanie kreatywności, poczucia sprawczości, wiary we własne możliwości,
• poznanie nowej techniki rękodzieła, także w kontekście orientacji prozawodowej
Cele szczegółowe:
• przybliżenie zasad i technik makramy,
• praktyczna nauka podstawowych splotów,
• tworzenie ozdób tematycznych, elementów biżuterii np. bransoletek, przedmiotów codziennego użytku oraz ozdób,
• pomoc w odnajdowaniu pasji, pokazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera,
• integracja środowiska szpitalnego.
Cele terapeutyczne:
• eliminowanie napięć poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia z udziału w zajęciach terapeutycznych,
• poprawa nastroju poprzez stwarzanie sytuacji do odczuwania pozytywnych emocji w związku z przyjazną tematyką projektu.
3. Czas i zasięg trwania projektu:
• czas trwania projektu – od października 2024 r. do lipca 2025 r.,
• rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (minimum raz w miesiącu) z młodzieżą przebywającą na leczeniu i objętą zajęciami edukacyjnymi przez Zespół Szkół nr 33 w Bydgoszczy, w Klinice Psychiatrii.
4. Idea projektu oraz proponowane działania:
Projekt edukacyjny „Zaplatamy dalej” ma pomóc uczniom zredukować stres związany z chorobą oraz hospitalizacją, a także wpierać w poszukiwaniu swoich talentów, mocnych stron. Dzięki nowym umiejętnościom młodzież ma okazję wzmacniać poczucie własnej wartości poprzez odkrywanie innych zainteresowań, pasji i możliwości. Nasi podopieczni mogą też uczestniczyć w bezinteresownych działaniach na rzecz drugiego człowieka, poprzez wykonywanie prac - podarunków dla fundacji i darczyńców, wspierających naszą szkołę i jej działania.
Realizacja projektu „Zaplatamy dalej” wpisuje się również w misję naszej szkoły, którą jest między innymi odreagowywanie napięć związanych z pobytem w szpitalu oraz uświadamianie chorym dzieciom, że pobyt w placówce leczniczej może wiązać się nie tylko z przykrymi doznaniami, ale także z nauką i dobrą zabawą.
Przewidywane działania to:
• przedstawienie historii, idei i prostych technik makramy,
• nauka podstawowych splotów: makramowy płaski, żebrowy,
• wykonanie prostych ozdób tematycznych, np. liście, choinki, główki gwiazdorka/elfa, jajka
• tworzenie bransoletek: bransoletki przyjaźni, bransoletki w stylu „Shamballa” z koralikami,
• wykonanie breloków, łapaczy snów,
• spotkanie z gościem.
5. Materiały potrzebne do realizacji projektu:
• nici bawełniane, grubość 2, 3, 5mm, sploty: skręcane, plecione,
• nici bawełniane woskowane i syntetyczne do bransoletek,
• korale drewniane, szklane, metalowe, syntetyczne,
• nożyczki, klej do tekstyliów, taśma klejąca,
• dodatkowe dekory z drewna, metaloplastyki, inne
• komputer lub tablet, aparat.
6. Kryteria oceniania:
Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu prowadzone są dla dzieci
i młodzieży w ramach terapii oraz pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
Ze względu na trudności w zachęceniu części uczestników zajęć do aktywnego zaangażowania i starannego ukończenia prac, planowane są różne formy motywacji. Obejmują one pochwały słowne, możliwość zachowania własnoręcznie wykonanych prac (o ile nie są one przeznaczone na cele wolontaryjne), a także inne nagrody za twórczy i aktywny udział w zajęciach.
7. Ewaluacja:
Wyplecione dekoracje i inne elementy związane z prowadzeniem projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu w trakcie jego trwania a także po zakończeniu. Powyższe formy realizacji ułatwią również ocenę przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym oraz społecznym.
8. Forma prezentacji:
Przebieg zajęć będzie dokumentowany poprzez fotografie oraz opisowo w formie sprawozdania. Zostanie ono przedstawione na zakończenie projektu. Poza tym część prac uczestników przekazana będzie w formie upominków dla pozyskanych sponsorów lub osób w jakikolwiek sposób wspierających projekt oraz jako prezenty „na różne okazje”.
Autorzy projektu:
Aleksandra Korecka-Gruszka
Marta Kozłowska