Wstęp
W dzisiejszych czasach, gdy w serca młodych ludzi tak często wkrada się nihilizm, osłabienie poczucia własnej wartości, gdy brakuje autorytetów, wydaje się bardzo ważne i potrzebne poszukiwanie w przeszłości, ale i we współczesności przykładów takich ludzi, którym słowami papieża Franciszka „chciało się wstać z kanapy” i działać dla dobra własnego, dla dobra społeczności lokalnej, wreszcie dla dobra powszechnego. Chcąc pobudzić młodzież do działania, pozytywnego myślenia, odczuwania dumy przypomnijmy naszym uczniom sylwetki wielkich Polaków związanych z naszym regionem.
Byli wśród nich wybitni politycy, lekarze, żołnierze, księża, artyści, sportowcy, naukowcy. O niektórych świat pamięta, o większości zapomnieli nawet Polacy.
Podczas realizacji projektu chcemy przypomnieć uczniom następujące postacie:
- Jana Pawła II
- Mariana Rejewskiego
- Ks. Wincentego Frelichowskiego
- Elżbietę Zawacką
- Jana Czochralskiego
- Mikołaja Kopernika
- Bartłomieja z Bydgoszczy
- Leona Wyczółkowskiego
- Rafała Blechacza
Wraz z życiorysami wybranych Polaków chcemy w ciekawy sposób przybliżyć uczniom dziedziny życia, z którymi związany jest ich dorobek oraz czasy, w jakich przyszło im żyć. Wymienione osobistości mogą być dla młodzieży inspiracją, a ich działalność i osiągnięcia mogą motywować do samorozwoju i podejmowania działań dla dobra innych ludzi.
Projekt będzie w twórczy sposób nawiązywał do cyklu edukacyjnego Urzędu Marszałkowskiego województwa kujawsko – pomorskiego „Giganci Kujaw i Pomorza”.
Realizacja poszczególnych zagadnień będzie również pewną kontynuacją realizowanego wcześniej projektu „Kujawsko - pomorskie – tu nie ma czasu na nudę!”, okazją do dalszego pogłębiania wiedzy o naszym regionie.
Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia będą dla dzieci i młodzieży przebywających w szpitalu okazją do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, odbycia podróży w czasie, spotkania z wielkimi i ciekawymi ludźmi, źródłem inspiracji i pomysłów w kształtowaniu własnej drogi życiowej i zawodowej w przyszłości.
UCZESTNICY PROJEKTU
Do uczestnictwa w projekcie zaproszeni zostaną uczniowie klas IV-VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii i Onkologii, Klinice Pediatrii Alergologii i Gastroenterologii oraz w Klinice Psychiatrii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy.
Projekt będzie realizowany na zajęciach dydaktycznych oraz w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
od 19 maja do 13 czerwca 2025 roku
CELE OGÓLNE PROJEKTU:
- Kształtowanie tożsamości regionalnej i postaw patriotycznych poprzez poznawanie historii, kultury i dziedzictwa Kujaw i Pomorza.
- Promowanie aktywnego uczestnictwa w życiu lokalnej społeczności i budowanie więzi z „małą ojczyzną”.
- Rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Wzmacnianie cech osobistych i społecznych, takich jak odpowiedzialność, samodzielność, kreatywność, współpraca.
- Zachęcanie do wysiłku intelektualnego i samokształcenia jako drogi do rozwoju osobistego i wyboru dziedziny, z którą zwiążą swoje życie w przyszłości.
- Wspieranie wiary uczniów we własne możliwości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Dokonanie ogólnej charakterystyki geograficznej, kulturowej i historycznej województwa kujawsko – pomorskiego.
- Poznanie sylwetek zasłużonych Polaków związanych z naszym regionem
- Poszukiwanie informacji na temat ich życia i czasów w jakich żyli.
- Poznanie wybranych zagadnień związanych z dziedzinami, które reprezentowali.
- Wykonanie infografik/plakatów prezentujących sylwetki i dorobek wybranych postaci.
- Poznanie roli i znaczenia wielkich Polaków na arenie międzynarodowej.
- Przypomnienie zasad pisowni trudnych wyrazów.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Uczeń:
Uczeń:
- Wskaże na mapie województwo kujawsko-pomorskie i wybrane miejsca związane
z omawianymi postaciami. - Rozpozna sylwetki zasłużonych Polaków związanych z regionem i wymieni ich osiągnięcia.
- Określi znaczenie lokalnych tradycji, historii i symboli dla budowania wspólnoty.
- Opowie, jak wybitne postaci wpłynęły na rozwój regionu i kraju.
- Wyjaśni swoją rolę w kształtowaniu wspólnoty lokalnej.
- Wyszuka i wykorzysta informacje z różnych źródeł: map, książek, internetu, dokumentów historycznych.
- Wykorzysta zdobyte informacje do wykonania plakatów, infografik.
- Utrwali i poprawnie zastosuje reguły ortograficzne związane z pisownią nazw własnych.
- Wskaże na mapie województwo kujawsko – pomorskie, Bydgoszcz, Toruń, miejscowość, z której pochodzi.
- Planuje własną pracę i samodzielnie lub w grupie realizuje zaplanowane działania.
- Ocenia własną pracę i zaangażowanie.
METODY PRACY:
- rozmowy tematyczne
- elementy wykładu
- pogadanka
- dyskusja
- zajęcia praktyczne
- praca ze źródłami, z tekstami kultury, fragmentami wypowiedzi znanych osób
- burza mózgów
- praca z komputerem
- rozwiązywanie zadań i łamigłówek
- szyfrowanie informacji
- praca z mapą
PLAN REALIZACJI PROJEKTU:
Faza wstępna
- Przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami przedsięwzięcia.
- Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań oraz sposobów prezentacji.
Realizacja projektu
W czasie trwania projektu uczniowie na lekcjach będą zdobywali wiedzę, doskonalili umiejętności dotyczące następujących treści tematycznych:
- Położenie przyrodniczo – geograficzne, podstawowe informacje dotyczące województwa kujawsko - pomorskiego.
- Jan Paweł II – patron województwa kujawsko – pomorskiego.
Miejscowości, które papież odwiedził w naszym regionie.
Słowa, jakie kierował podczas tych wizyt do zebranych.
Anegdoty związane z życiem Jana Pawła II.
Poznanie fragmentów przemówień kierowanych do dzieci i młodzieży.
- Marian Rejewski – pogromca Enigmy.
Matematyka – królową nauk.
Do czego potrzebna nam matematyka?
Rozwiązywanie szyfrów, łamigłówek.
- Ks. Wincenty Frelichowski – harcerz, sportowiec, przyjaciel dzieci i młodzieży, więzień obozów koncentracyjnych.
Etos harcerza.
- Elżbieta Zawadzka – generał brygady, kurierka, cichociemna, działaczka społeczna i niepodległościowa.
Cichociemni – zapomniani bohaterowie.
- Jan Czochralski – chemik, wynalazca, najczęściej cytowany polski uczony.
Wielki wynalazca niedoceniony przez rodaków, skazany na niepamięć.
- Mikołaj Kopernik – wstrzymał słońce, ruszył Ziemię
Spójrz w niebo!
- Bartłomiej z Bydgoszczy
Jak powstawały średniowieczne księgi?
Lekcja kaligrafii.
Zgłębiamy łacińskie sentencje.
- Leon Wyczółkowski - jego obfita i różnorodna twórczość malarska.
Związek artysty z Gościeradzem i Bydgoszczą.
Każdy może tworzyć!
- Rafał Blechacz i muzyka Chopina.
Słuchamy utworów Fryderyka Chopina, czytamy wiersze Wandy Chotomskiej z książki „Muzyka pana Chopina”.
- Poznanie sylwetek wybitnych mieszkańców regionu zaproponowanych przez uczniów w trakcie realizacji projektu.
- Pisownia nazw własnych.
- Rozwiązywanie zadań, łamigłówek doskonalących pamięć, spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji.
Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.
Dla podsumowania i zebrania wiedzy zdobytej podczas realizacji projektu uczniowie rozwiążą krzyżówki, łamigłówki, wykonają prace plastyczne, infografiki o wybranych osobistościach związanych z naszym regionem.
Nauczyciele realizujący projekt:
Joanna Grochowska
Agnieszka Kiernicka