„Zdrowie to Twój Skarb; Strzeż Go.”
Wstęp
Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu każdego człowieka. Młodzi ludzie zarówno w okresie dziecięcym jak i dorastania potrzebują wsparcia. Szkoła jest jednym z miejsc, które może stymulować postawy rozwoju młodego człowieka i reagować na jego problemy. Pozytywny klimat szkoły wpływa na poprawę samopoczucia, a także zdolności młodego człowieka do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej i fizycznej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy i ciała, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną i fizyczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.
Cele ogólne:
- Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.
- Kształtowanie postaw i zachowań zdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia.
- Rozwijanie umiejętności uczniów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu.
- Integracja grupy wychowawczej poprzez zadania zespołowe.
Cele operacyjne:
- Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w zabawie i zajęciach tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
- Dziecko rozumie pojęcie dobrostanu psychicznego i fizycznego.
- Poznaje sposoby radzenia sobie z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego.
- Wymienia predyspozycje, które potrzebne są do wykonywania zawodów psychologa i terapeuty.
- Tworzy krótkie wypowiedzi (m. in. alfabet szczęścia).
- Samodzielnie wyszukuje w Internecie informację na temat wartości zdrowia psycho-fizycznego
- Rozwija umiejętności dbania o własne samopoczucie, higienę osobistą i otoczenia.
- Rozumienie, że stosowanie używek i substancji psychoaktywnych stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia.
- Wykonuje prace plastyczne wykorzystując swoją ulubioną technikę i różnorodne materiały zdobnicze.
- Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
- Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne, tematyczne rozrywki umysłowe, a także uzupełnia karty pracy.
Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu:
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na oddziałach: gastroenterologii, chirurgii dziecięcej, ortopedii, okulistyki. Realizacja założeń planowana jest na 20 listopada 2024 – 10 stycznia 2025 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
Plan realizacji projektu:
- Zagadnienia i tematyka działań:
- Uczucia i emocje, które odczuwam.
- Apteczka skarbów na rany duszy?
- Optymizm– myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
- Przyjaźń– okazuj miłość i przyjaźń!
- Kreatywność– ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
- Wytrwałość – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
- Zdrowie fizyczne– dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
- Szczerość– nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
- Życzliwość– próbuj zrozumieć i wspierać innych!
- Wdzięczność– okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
- Marzenia – wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!
- opowiadania edukacyjne - słowniczek emocji
- Gra Komunikacyjno-Edukacyjna - Emocje
- Poznanie zawodu: PSYCHOLOG oraz PSYCHOTERAPEUTA
- Moje miejsce w grupie rówieśniczej
- Znam swoje mocne i słabe strony.
- Co to znaczy być asertywnym?
- Jak współpracuję w grupie?
- Higiena osobista człowieka i środowiska, w którym się znajduję
- Czystość ciała, odzieży, w klasie, szkole, domu i najbliższym otoczeniu.
- Mój strój świadczy o mnie.
- Choroby zakaźne.
- Czynny wypoczynek, organizacja czasu wolnego
- Jak spędzam czas wolny, czy właściwie organizuję czas pracy i wypoczynku?
- Ruch to zdrowie-dlaczego warto uprawiać sport?
- Formy aktywności fizycznej
- Wpływ używek i substancji psychoaktywnych. Życie bez nałogów.
- Wpływ postępu cywilizacyjnego na nasze życie i zdrowie.
- Poznajemy zagrożenia wynikające ze stosowania używek.
- Jak bezpiecznie korzystać ze źródeł energii oraz urządzeń w domu?
- Poznajemy niebezpieczne choroby wśród młodzieży.
- Zasady zdrowego odżywiania
- Podstawowe składniki odżywcze i ich rola w organizmie
- Żeby posiłek stał się przyjemnością - o zachowaniu się przy stole
- Metody pracy:
- a) oparte na słowie,
- b) oparte na obserwacji,
- c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
- d) aktywizujące.
- Techniki pracy:
- a) rozmowy tematyczne,
- b) rozrywki umysłowe,
- c) zajęcia plastyczne,
- d) zabawy tematyczne,
- e) prezentacje multimedialne,
- f) praca z komputerem,
- g) quiz tematyczny,
- h) artykuły,
- h) filmy dydaktyczne,
- i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
- j) praca z książką.
- Formy pracy:
- a) praca w małych grupach,
- b) praca indywidualna.
- Pomoce dydaktyczne:
- artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, ilustracje,
- komputery, tablet, telefon,
- prezentacje multimedialne,
- karty pracy,
- gry dydaktyczne.
- łamigłówki
- Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
wystawa plastyczna - SU1
Autorzy projektu:
Monika Krajniak, Iwona Górczyńska