Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Projekt edukacyjny „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej i fizycznej”.

           „Zdrowie to Twój Skarb; Strzeż Go.”

Wstęp

            Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu każdego człowieka. Młodzi ludzie zarówno w okresie dziecięcym jak i dorastania potrzebują wsparcia. Szkoła jest jednym z miejsc, które może stymulować postawy rozwoju młodego człowieka i reagować na jego problemy. Pozytywny klimat szkoły wpływa na poprawę samopoczucia, a także zdolności młodego człowieka do radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej i fizycznej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy i ciała, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną i fizyczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.

 

Cele ogólne:

  1. Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.
  1. Kształtowanie postaw i zachowań zdrowotnych poprzez propagowanie zdrowego stylu życia.
  1. Rozwijanie umiejętności uczniów radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu.
  2. Integracja grupy wychowawczej poprzez zadania zespołowe.

Cele operacyjne:

  1. Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w zabawie i zajęciach tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
  2. Dziecko rozumie pojęcie dobrostanu psychicznego i fizycznego.
  3. Poznaje sposoby radzenia sobie z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego.
  4. Wymienia predyspozycje, które potrzebne są do wykonywania zawodów psychologa i terapeuty.
  5. Tworzy krótkie wypowiedzi (m. in. alfabet szczęścia).
  6. Samodzielnie wyszukuje w Internecie informację na temat wartości zdrowia psycho-fizycznego
  7. Rozwija umiejętności dbania o własne samopoczucie, higienę osobistą i otoczenia.
  8. Rozumienie, że stosowanie używek i substancji psychoaktywnych stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia.
  9. Wykonuje prace plastyczne wykorzystując swoją ulubioną technikę i różnorodne materiały zdobnicze.
  10. Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
  11. Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne, tematyczne rozrywki umysłowe, a także uzupełnia karty pracy.

 

Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu:

Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na oddziałach: gastroenterologii, chirurgii dziecięcej, ortopedii, okulistyki. Realizacja założeń planowana jest na 20 listopada 2024 – 10 stycznia 2025 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.

 

Plan realizacji projektu:

  • Zagadnienia i tematyka działań:

 

  1. Uczucia i emocje, które odczuwam.

 

            - Apteczka skarbów na rany duszy?

  • Optymizm– myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  • Przyjaźń– okazuj miłość i przyjaźń!
  • Kreatywność– ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  • Wytrwałość – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
  • Zdrowie fizyczne– dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
  • Szczerość– nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia! 
  • Życzliwość– próbuj zrozumieć i wspierać innych!
  • Wdzięczność– okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
  • Marzenia – wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!

- opowiadania edukacyjne - słowniczek emocji

- Gra Komunikacyjno-Edukacyjna - Emocje

- Poznanie zawodu: PSYCHOLOG oraz PSYCHOTERAPEUTA

 

  1. Moje miejsce w grupie rówieśniczej

                - Znam swoje mocne i słabe strony.

            - Co to znaczy być asertywnym?

            - Jak współpracuję w grupie?

  1. Higiena osobista człowieka i środowiska, w którym się znajduję

-  Czystość ciała, odzieży, w klasie, szkole, domu i najbliższym otoczeniu.

-  Mój strój świadczy o mnie.

- Choroby zakaźne.

  1. Czynny wypoczynek, organizacja czasu wolnego

- Jak spędzam czas wolny, czy właściwie organizuję czas pracy i wypoczynku?

- Ruch to zdrowie-dlaczego warto uprawiać sport?

- Formy aktywności fizycznej

  1. Wpływ używek i substancji psychoaktywnych. Życie bez nałogów.

- Wpływ postępu cywilizacyjnego na nasze życie i zdrowie.

- Poznajemy zagrożenia wynikające ze stosowania używek.

- Jak bezpiecznie korzystać ze źródeł energii oraz urządzeń w domu?

- Poznajemy niebezpieczne choroby wśród młodzieży.

  1. Zasady zdrowego odżywiania

-  Podstawowe składniki odżywcze i ich rola w organizmie

- Żeby posiłek stał się przyjemnością - o zachowaniu się przy stole

 

  • Metody pracy:
  1. a) oparte na słowie,
  2. b) oparte na obserwacji,
  3. c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
  4. d) aktywizujące.

 

  • Techniki pracy:
  1. a) rozmowy tematyczne,
  2. b) rozrywki umysłowe,
  3. c) zajęcia plastyczne,
  4. d) zabawy tematyczne,
  5. e) prezentacje multimedialne,
  6. f) praca z komputerem,
  7. g) quiz tematyczny,
  8. h) artykuły,
  9. h) filmy dydaktyczne,
  10. i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
  11. j) praca z książką.

 

  • Formy pracy:
  1. a) praca w małych grupach,
  2. b) praca indywidualna.

 

  • Pomoce dydaktyczne:
  1. artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, ilustracje,
  2. komputery, tablet, telefon,
  3. prezentacje multimedialne,
  4. karty pracy,
  5. gry dydaktyczne.
  6. łamigłówki

 

  • Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:

            wystawa plastyczna - SU1

 

Autorzy projektu:

Monika Krajniak, Iwona Górczyńska