„Za mało w nas pogody ducha, humoru, dowcipu - tego, co niszczy zło” - ks. Jan Twardowski
Każda epoka miała swoich świętych i błogosławionych. Dla kolejnych pokoleń pozostają oni przede wszystkim wzorami dobroci, poświęcenia i służby na rzecz innych ludzi. Pochodzili z najróżniejszych środowisk. Byli wśród nich duchowni i świeccy, osoby z koroną królewską na głowie i ludzie prości. Już sama ich obecność nadaje sens przemijającym wiekom.
W dobie dewaluacji i poszukiwania autorytetów, święci zawsze nimi pozostają. Decydując się na realizację tego projektu pragniemy ukazać uczniom wartość świętości, zapoznać ich z różnymi postaciami świętych, ukazać ich jako zwyczajnych ludzi, którzy pracowali nad sobą, wypełniali codzienne obowiązki i mogą być przykładem dla naszego życia. Każdy powołany jest do świętości i może ją realizować na każdym etapie swojego życia.
Projekt ma na celu przybliżenie postaci ludzi, których nazywamy świętymi, a którzy swoim przykładem pomagają nam poznać i docenić w naszym życiu to co dobre i ważne.
CELE OGÓLNE:
- ukazanie wzorców godnych do naśladowania;
- kształtowanie postaw moralnych opartych o najwyższe wartości;
- promowanie wśród dzieci i młodzieży szacunku wobec drugiego człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- przybliżenie uczniom sylwetek wybranych świętych;
- poszerzenie wiedzy uczniów dotyczącej życia i nauczania wybranych świętych;
- przybliżenie miejsc z życia wybranych świętych;
- ukazanie świętych jako zwyczajnych ludzi żyjących wśród nas;
- poszerzenie wiedzy dotyczącej kultury krajów anglojęzycznych –m. in. zielone święta;
- zapoznanie z problemami społeczno – ekonomicznymi - refleksja nad osobistym
postrzeganiem udzielania pomocy osobom starszym, samotnym i ubogim
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie i wzięcia odpowiedzialności za pracę
swoją i całego zespołu;
- ćwiczenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji: (TIK);
- zdobycie wiedzy na temat postaci świętych z wykorzystaniem narzędzi TIK;
- wykonanie albumów, prezentacji multimedialnych, gazetki na korytarzu szkolnym prezentujących sylwetki świętych oraz plakatów, rebusów, krzyżówek, zagadek.
Planowane działania:
1. Zapoznanie uczniów z tematyką projektu, metodami pracy;
2. Wykonanie albumu o świętym (nie więcej niż 20 stron, format A4)
3. Wykonanie plakatów (dowolna technika, na dużym arkuszu papieru. Plakaty mają informować o zasadach, którymi w swoim życiu kierowali się święci).
4. Bal świętych.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU
Listopad - grudzień 2024
MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU
Klinika Psychiatrii Dziecięcej – Oddział Stacjonarny SU 1
Klinika Pediatrii Onkologii i Hematologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy
oraz Wojewódzki Szpital Dziecięcy.
ADRESACI PROJEKTU
Uczniowie klas IV – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
PLAN REALIZACJI PROJEKTU
Treści realizacji projektu:
Poznajemy postać i dokonania Świętego Patryka
Poznajemy postać i dokonania Świętego Ojca Pio.
Poznajemy postać i dokonania Świętego Carlo Acutisa.
Poznajemy postać i dokonania Świętego Franciszka z Asyżu
Poznajemy postać i dokonania Świętej Pauliny Jaricot
Poznajemy postać i dokonania Świętego Maksymiliana
Poznajemy postać i dokonania Świętego Mikołaja
SPOSOBY REALIZACJI PROJEKTU
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki pracy:
• pisanie listu do zakonu w San Giovanni Rotondo
• czytanie w języku polskim /angielskim;
• aktywne słuchanie w języku polskim / angielskim;
• swobodne wypowiedzi w języku polskim / angielskim;
• praca z mapą;
• projekcja filmów geograficznych dotycząca miejsc związanych z wybranymi świętymi;
• burza mózgów;
• praca z komputerem;
• zabawy plastyczne (wykonanie plakatów i gazetek);
• rebusy wykreślanki,
• krzyżówki, szarady;
• konkursy i quizy tematyczne.
ŚRODKI I MATERIAŁY DO REALIZACJI PROJEKTU
Materiały dydaktyczne:
• materiały edukacyjne (mapy, albumy, artykuły, zdjęcia);
• filmy,
• Internet,
• artykuły papiernicze, papeteria
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Uczeń:
• Wymienia najważniejsze wydarzenia z życia i działalności świętych
• Wyjaśnia, dlaczego święci są autorytetem dla wielu ludzi.
• Zna system wartości w życiu człowieka;
• Współpracuje w grupie i wspólnie rozwiązuje problemy;
• Potrafi twórczo myśleć oraz planować i organizować własną pracę;
• Wykazuje pozytywną postawę wobec innych;
• Dokonuje samooceny własnej pracy;
EWALUACJA PROJEKTU
Dokumentacja fotograficzna, wykonanie plakatów, gazetek tematycznych oraz prac plastycznych, opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony, a także wyciągnąć wnioski przydatne przy opracowywaniu tego typu projektów w przyszłości.
ORGANIZATORZY PROJEKTU
Barbara Boniecka, Bożena Gęborys, Anna Osowska