W trzeciej edycji inicjatywy „PROJEKT ZDROWIE” za główny cel przyjęto posze-rznie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie zachowań prozdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży.
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na działania wspierające zdrowie psychicz-ne, zaplanowano cykl zajęć obejmujących treści dotyczące rozładowywania napięć emocjonal-nych, relaksacji oraz technik radzenia sobie ze stresem. Zwrócono uwagę na niekorzystne zja-wiska, takie jak nadmierne korzystanie z ekranów, nieregularne i niewłaściwe odżywianie, brak aktywności fizycznej czy trudności w regulacji emocji – które prowadzą do problemów zdrowotnych, m.in. wad postawy, otyłości i napięć mięśniowych.
Stres, czyli napięcie psychiczne jest zjawiskiem powszechnym także wśród dzieci i młodzieży, a jego przewlekła obecność może negatywnie wpływać na zdrowie i rozwój uczniów. Natura wykształciła w ludziach rozmaite mechanizmy radzenia sobie z napięciem wywoływanym przez różnego typu zdarzenia. Dlatego w ramach projektu przewidziano sto-sowanie różnorodnych metod wspomagających redukcję napięcia – takich jak ćwiczenia ru-chowe, elementy medytacji, działania plastyczne i muzyczne.
Szkoła powinna sprzyjać osiąganiu dobrostanu psychicznego i fizycznego, stwarzać warunki do rozwoju oraz umożliwiać każdemu uczniowi osiąganie sukcesów na miarę indy-widualnych możliwości. Dotychczasowe edycje pokazały, że tematyka prozdrowotna spotyka się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie uczestniczą w zajęciach dotyczących tej tematyki. Projekt ma na celu promocję zdrowego stylu życia oraz rozwijanie postaw sprzy-jających aktywności i świadomej trosce o zdrowie.
Projekt zawiera:
1. Nazwa projektu
2. Cele projektu
3. Czas i zasięg trwania projektu
4. Metody pracy
5. Formy pracy
6. Bloki tematyczne
7. Środki i materiały
8. Przebieg realizacji
9. Forma prezentacji
10. Przewidywane osiągnięcia ucznia
11. Ewaluacja
12. Realizatorzy projektu
I. Nazwa projektu:
„PROJEKT ZDROWIE” – trzecia edycja
II. Cele projektu:
Cel dydaktyczny:
Poszerzenie wiedzy uczniów na temat zdrowego stylu życia, ze szczególnym uwzględnieniem technik relaksacyjnych i umiejętności radzenia sobie z napięciem emocjonalnym.
Cel wychowawczy:
Kształtowanie postaw i nawyków sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu.
Cele szczegółowe:
• Kształtowanie zainteresowania własnym zdrowiem i samopoczuciem,
• Rozpoznawanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie,
• Doskonalenie umiejętności wyciszania emocji i samoopanowania,
• Poznanie technik radzenia sobie ze stresem,
• Uświadomienie szkodliwości nałogów i niezdrowych nawyków,
• Promowanie higieny osobistej i zdrowego odżywiania,
• Wyrabianie nawyku codziennej aktywności fizycznej,
• Rozwijanie samokontroli i odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
III. Czas i zasięg trwania projektu:
• Czas trwania: 12 maja - 30 maja 2025 r.
• Rodzaj i zasięg: Projekt poznawczy, wieloetapowy, przeznaczony dla uczniów prze-bywających na leczeniu i objętych nauczaniem w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy.
• Miejsce realizacji:
o Szpital Uniwersytecki nr 1: Oddziały Psychiatrii Dziennej, Psychiatrii Stacjo-narnej, Onkologii, Gastroenterologii.
o Wojewódzki Szpital Dziecięcy: Oddziały Onkologii, Neurologii, Pneumonolo-gii, Endokrynologii, Kardiologii.
IV. Metody pracy:
• Metody oparte na słowie: rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna;
• Metody praktycznego działania: praca ze stymulatorem obrazującym szkodliwość pa-lenia;
• Metody aktywizujące: burza mózgów, metoda dyskusyjna, gry dydaktyczne.
V. Formy pracy:
• Praca indywidualna;
• Praca grupowa.
VI. Bloki tematyczne:
1. Relaksacja i zdrowie psychiczne:
o Arteterapia
o Ćwiczenia relaksacyjne
o Relaksacja muzyczna
o Rozmowy nt. emocji i stresu
2. Zdrowe odżywianie:
o Owoce i warzywa jako źródło witamin
o Eliminacja złych nawyków żywieniowych
o Przygotowywanie zdrowych posiłków
3. Sport i aktywność fizyczna:
o Znaczenie sportu dla zdrowia
o Sylwetki znanych sportowców
o Ćwiczenia gimnastyczne
4. Uzależnienia i profilaktyka:
o Szkodliwość palenia i innych nałogów
o Sztuka odmawiania
o Edukacyjne quizy, prezentacje, karty pracy
VII. Środki i materiały:
Materiały: literatura fachowa, czasopisma medyczne, Internet, wiedza z zajęć szkolnych.
VIII. Przebieg realizacji:
• Zajęcia praktyczne (relaksacja, arteterapia, gimnastyka)
• Pogadanki tematyczne, burze mózgów
• Przygotowanie zdrowych posiłków
• Praca ze stymulatorem
• Quizy, plakaty, prezentacje
• Test Wordwall: Uzależnienia
IX. Forma prezentacji:
• Wystawa prac plastycznych (hol Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego)
• Ocena aktywnego udziału uczniów w zajęciach
X. Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
• Wymienia czynniki wpływające na zdrowie;
• Rozpoznaje zdrowe nawyki żywieniowe;
• Stosuje techniki relaksacyjne;
• Wyraża opinię o zdrowiu psychicznym;
• Wykonuje prace plastyczne o tematyce zdrowotnej;
• Korzysta z różnych źródeł informacji;
• Współpracuje w grupie;
• Prezentuje wiedzę o szkodliwości uzależnień.
XI. Ewaluacja:
• Obserwacja postaw i zaangażowania uczniów
• Ocena umiejętności pracy zespołowej
• Terminowość i odpowiedzialność
• Wykorzystanie zdobytej wiedzy i źródeł
• Staranność i kreatywność wykonania prac
XII. Realizatorzy projektu:
Anna Osowska, Daria Karwowska, Bożena Gęborys