WSTĘP
Dzień Matematyki to wyjątkowe święto, które zostało zapoczątkowane przez organizację „World Education Games” w 2007 roku. Głównym celem tego wydarzenia jest pokazanie uczniom, że matematyka może być przyjemna i dawać radość, a nie tylko kojarzyć się z trudnymi zadaniami i sprawdzianami. W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tysięcy uczniów z 98 krajów świata, a z każdym kolejnym rokiem liczba uczestników systematycznie wzrastała.
W polskich szkołach Dzień Matematyki zaczęto oficjalnie obchodzić 12 marca 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve. Wydarzenie to ma na celu rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej oraz rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu. Podczas tego dnia uczniowie mają okazję spojrzeć na matematykę z zupełnie innej perspektywy, odkrywając jej fascynujące zastosowania w różnych dziedzinach życia.
Organizacja Dnia Matematyki w szkole stwarza doskonałą okazję do kształtowania wyobraźni matematycznej uczniów oraz wyzwalania pozytywnych emocji związanych z nauką tego przedmiotu. Jest to również świetna okazja do integracji społeczności szkolnej, rozwijania umiejętności pracy zespołowej oraz budowania pozytywnych relacji między uczniami różnych klas. Poprzez różnorodne aktywności uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności potrzebne do kontynuowania szkolnej edukacji matematycznej w sposób naturalny i przyjemny.
My Dzień Matematyki w naszej szkole „rozciągniemy” na cały Tydzień Matematyki, chcąc „przekonać nieprzekonanych” do tego wspaniałego przedmiotu poprzez zabawę i ciekawe zajęcia.
- CELE PROJEKTU
Cel główny: Rozwijanie umiejętności matematycznych, logicznego myślenia oraz sposobów rozwiązywania problemów przez uczniów.
Cele ogólne:
- pokazanie użyteczności i powszechności matematyki wokół nas,
- ukazanie zastosowań matematyki w życiu codziennym,
- zwiększenie motywacji uczniów twórczej i kreatywnej postawy poprzez formę artystycznego wyrazu,
- ukazanie, że matematyką można się bawić.
Cele szczegółowe/Przewidywane osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- dostrzega zastosowania matematyki oraz jej użyteczność w życiu codziennym,
- wymienia przykłady zastosowania matematyki w różnych dziedzinach życia np.: w budownictwie, w sklepie, w gastronomii itp.,
- tworzy ciekawe prace plastyczne z wykorzystaniem elementów matematyki takich jak figury geometryczne, obliczenia, wzory matematyczne, zaszyfrowane definicje matematyczne wykorzystując inwencję twórczą,
- dba o estetykę wykonywanych prac,
- współpracuje z rówieśnikami, stosując zasady pracy w grupie,
- poszukuje skutecznych metod rozwiązania zadania/problemu,
- rozwija umiejętność logicznego myślenia,
- wykorzystuje wiedzę i umiejętności matematyczne do rozwiązywania zadań praktycznych,
- uczestniczy w grach i zabawach matematycznych rozwijających logiczne myślenie (np. sudoku, tangram, karty matematyczne, rummikub),
- rozwiązuje zagadki i łamigłówki logiczne (Eureka 3D puzzle, Metal puzzle, drewniane układanki przetrzenne, łamigłówki – karty pracy, zagadki zapałczane) w formie konkursów – kto szybciej rozwiąże,
- PLAN REALIZACJI PROJEKTU
10.03.2025 Dzień Mężczyzny – Szyfrowanie z wybitnymi matematykami
- Sylwetki sławnych matematyków
- Kodowanie i szyfrowanie – czym się różni?
- Szyfrowanie i rozszyfrowywanie zadań – Księga szyfrów
- Kolorowe dyktanda graficzne
11.03.2025 Dzień wiedzy o mózgu – podczas trwającego tygodnia mózgu (10-16.03.2025)
„Gdyby mózg był technologią, to byłby najbardziej zaawansowanym i skomplikowanym urządzeniem świata”
- Ćwiczenia na pamięć i koncentrację
- Ciekawostki o mózgu
- Wykonanie plakatu z MÓZGIEM “w roli głównej”
12.03.2025 Dzień Matematyki
- Matematyczne mity obalone! -10 błędów przekonań, które utrudniają naukę – pogadanka
- Cytaty o matematyce
- Matematyka w życiu codziennym - zadania praktyczne
13.03.2025 Dzień Łamigłówek, matematycznych krzyżówek i logicznych zagadek
14.03.2025 Święto liczby π
- Ciekawostki i zadania o liczbie π
- Wykonanie plakatu: Portret liczby π / Ciekawa liczba π
- CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU
Projekt adresowany jest do uczniów szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy przebywających na leczeniu na oddziałach szpitalnych, na których funkcjonuje nasza szkoła. Realizacja założeń planowana jest od 10 marca 2025 r. do 14 marca 2025 r. na lekcjach matematyki.
- PODSUMOWANIE PROJEKTU
Ewaluacja projektu odbywać się będzie na bieżąco, na każdych zajęciach, poprzez obserwację postępów i aktywności uczniów. Wyniki pracy uczniów zostaną zaprezentowane na poszczególnych oddziałach na gazetkach szkolnych, a po zakończeniu projektu, w postaci zdjęć na szkolnej stronie internetowej oraz szkolnym Facebooku.
- ORGANIZATORZY
Organizatorami projektu są nauczyciele matematyki: Katarzyna Mikołajczak, Katarzyna Niedzwiec, Justyna Rocławska