Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Projekt edukacyjny “Tydzień matematyki”.

 

  WSTĘP

 

Dzień Matematyki to wyjątkowe święto, które zostało zapoczątkowane przez organizację „World Education Games” w 2007 roku. Głównym celem tego wydarzenia jest pokazanie uczniom, że matematyka może być przyjemna i dawać radość, a nie tylko kojarzyć się z trudnymi zadaniami i sprawdzianami. W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tysięcy uczniów z 98 krajów świata, a z każdym kolejnym rokiem liczba uczestników systematycznie wzrastała.

W polskich szkołach Dzień Matematyki zaczęto oficjalnie obchodzić 12 marca 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve. Wydarzenie to ma na celu rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej oraz rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu. Podczas tego dnia uczniowie mają okazję spojrzeć na matematykę z zupełnie innej perspektywy, odkrywając jej fascynujące zastosowania w różnych dziedzinach życia.

Organizacja Dnia Matematyki w szkole stwarza doskonałą okazję do kształtowania wyobraźni matematycznej uczniów oraz wyzwalania pozytywnych emocji związanych z nauką tego przedmiotu. Jest to również świetna okazja do integracji społeczności szkolnej, rozwijania umiejętności pracy zespołowej oraz budowania pozytywnych relacji między uczniami różnych klas. Poprzez różnorodne aktywności uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności potrzebne do kontynuowania szkolnej edukacji matematycznej w sposób naturalny i przyjemny.

My Dzień Matematyki w naszej szkole „rozciągniemy” na cały Tydzień Matematyki, chcąc „przekonać nieprzekonanych” do tego wspaniałego przedmiotu poprzez zabawę i ciekawe zajęcia.

 

  1. CELE PROJEKTU

 

Cel główny: Rozwijanie umiejętności matematycznych, logicznego myślenia oraz sposobów rozwiązywania problemów przez uczniów.

 

Cele ogólne:

-  pokazanie użyteczności i powszechności matematyki wokół nas,

-  ukazanie zastosowań matematyki w życiu codziennym,

- zwiększenie motywacji uczniów twórczej i kreatywnej postawy poprzez formę artystycznego wyrazu,

- ukazanie, że matematyką można się bawić.

 

Cele szczegółowe/Przewidywane osiągnięcia ucznia

Uczeń:

- dostrzega zastosowania matematyki oraz jej użyteczność w życiu codziennym,

- wymienia przykłady zastosowania matematyki w różnych dziedzinach życia np.: w budownictwie, w sklepie, w gastronomii itp.,

- tworzy ciekawe prace plastyczne z wykorzystaniem elementów matematyki takich jak figury geometryczne, obliczenia, wzory matematyczne, zaszyfrowane definicje matematyczne wykorzystując inwencję twórczą,

- dba o estetykę wykonywanych prac,

- współpracuje z rówieśnikami, stosując zasady pracy w grupie,

- poszukuje skutecznych metod rozwiązania zadania/problemu,

- rozwija umiejętność logicznego myślenia,

- wykorzystuje wiedzę i umiejętności matematyczne do rozwiązywania zadań praktycznych,

- uczestniczy w grach i zabawach matematycznych rozwijających logiczne myślenie (np. sudoku, tangram, karty matematyczne, rummikub),

- rozwiązuje zagadki i łamigłówki logiczne (Eureka 3D puzzle, Metal puzzle, drewniane układanki przetrzenne, łamigłówki – karty pracy, zagadki zapałczane) w formie konkursów – kto szybciej rozwiąże,

 

  1. PLAN REALIZACJI PROJEKTU

 

10.03.2025 Dzień Mężczyzny – Szyfrowanie z wybitnymi matematykami

  • Sylwetki sławnych matematyków
  • Kodowanie i szyfrowanie – czym się różni?
  • Szyfrowanie i rozszyfrowywanie zadań – Księga szyfrów
  • Kolorowe dyktanda graficzne

 

11.03.2025 Dzień wiedzy o mózgu – podczas trwającego tygodnia mózgu (10-16.03.2025)

„Gdyby mózg był technologią, to byłby najbardziej zaawansowanym i skomplikowanym urządzeniem świata”

  • Ćwiczenia na pamięć i koncentrację
  • Ciekawostki o mózgu
  • Wykonanie plakatu z MÓZGIEM “w roli głównej”

 

12.03.2025 Dzień Matematyki

  • Matematyczne mity obalone! -10 błędów przekonań, które utrudniają naukę – pogadanka
  • Cytaty o matematyce
  • Matematyka w życiu codziennym - zadania praktyczne

 

13.03.2025 Dzień Łamigłówek, matematycznych krzyżówek i logicznych zagadek

 

14.03.2025 Święto liczby π

  • Ciekawostki i zadania o liczbie π
  • Wykonanie plakatu: Portret liczby π / Ciekawa liczba π

 

  1. CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU

 

Projekt adresowany jest do uczniów szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy przebywających na leczeniu na oddziałach szpitalnych, na których funkcjonuje nasza szkoła. Realizacja założeń planowana jest od 10 marca 2025 r. do 14 marca 2025 r. na lekcjach matematyki.

 

  1. PODSUMOWANIE PROJEKTU

 

            Ewaluacja projektu odbywać się będzie na bieżąco, na każdych zajęciach, poprzez obserwację postępów i aktywności uczniów. Wyniki pracy uczniów zostaną zaprezentowane na poszczególnych oddziałach na gazetkach szkolnych, a po zakończeniu projektu, w postaci zdjęć na szkolnej stronie internetowej oraz szkolnym Facebooku.

 

  1. ORGANIZATORZY

 

Organizatorami projektu są nauczyciele matematyki: Katarzyna Mikołajczak, Katarzyna Niedzwiec, Justyna Rocławska