Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Podsumowanie innowacji pedagogicznej Świadomie, spokojniej, uważniej.

  Innowacja pedagogiczna pt. „Świadomie, spokojniej, uważniej” realizowana była w Zespole Szkół nr 33 dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy w sposób cykliczny– w terminie 01.10.2024 – 31.05.2025 roku.
   Innowacją objęci zostali uczniowie w wieku od 7 do 18 lat przebywający na leczeniu Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego nr 1 w Bydgoszczy.
Celem głównym wprowadzonej innowacji była troska o zdrowie psycho – fizyczne dzieci i młodzieży oraz pomoc w umiejętności uspokajania się, wyciszania oraz opanowania sztuki prawdziwej koncentracji i relaksacji. Cele szczegółowe miały za zadanie uspokojenie i wzmocnienie systemu nerwowego, niwelowanie stresu, obniżenie poziomu lęku, niepokoju, wyczerpania, zniechęcenia i poirytowania, zwiększenie odporności psychicznej i fizycznej dzieci i młodzieży, zmniejszenie podatności na depresję, rozwój inteligencji emocjonalnej, usprawnienie procesów zapamiętywania i uczenia się, wzmacnianie koncentracji uwagi, obniżenie poziomu agresji, rozwijanie umiejętności relaksowania się, kształtowanie i rozwijanie kompetencji miękkich u uczniów, rozwijanie kreatywności, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.
   Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych, jeden raz w tygodniu i trwały 30 minut bazując na różnego typu ćwiczeniach oddechowych, relaksacji, medytacji, wizualizacji, praktyce wdzięczności, biblioterapii, aktywnościach ruchowych - indywidualnych i grupowych, arteterapii i sensoryce. Ponadto uczniowie wykonywali krótkie ćwiczenia trwające 5-10 minut, w miarę możliwości, podczas codziennych zajęć.
Ewaluacja odbywała się na bieżąco poprzez obserwację postaw i zachowań uczestników zajęć i ćwiczeń, rozmów dotyczących samopoczucia uczniów, wytworów i osiągnieć uczniów oraz opinii i refleksji rodziców.
   Praktykowanie uważności przez uczniów miało charakter terapeutyczny, wspomagając proces leczenia poprzez współtworzenie warunków do optymalnego rozwoju podczas pobytu w szpitalu. U uczniów nastąpiło zmniejszenie poziomu stresu, lęku i rozdrażnienia oraz poprawa samopoczucia i nastroju. Uczniowie opanowali umiejętności relaksacji i wyciszenia emocji, zwiększyli świadomość oddechową, koncentrację i skupienie oraz wzmocnili wiarę we własne możliwości.

Wprowadzenie innowacji „Świadomie, spokojniej, uważniej” pozwoliło nauczycielom uatrakcyjnić zajęcia, a podjęte działania wpłynęły na pozytywny wizerunek szkoły dzięki dbałości o wieloaspektowy rozwój uczniów.

Opracowała: Małgorzata Ziętara.