Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje w naszym regionie.

Alicja Cierżnicka

Honorata Glaza-Gulgowska

Katarzyna Mikołajczak

Katarzyna Niedzwiec

Danuta Sarnowska

 

Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje

w naszym regionie

 

PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY

DO REALIZACJI DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ I LICEUM

 

Bydgoszcz 2024

 

 

 

WPROWADZENIE

 

Od kilkunastu lat miesiąc grudzień w naszej szkole kojarzy się miedzy innymi
z piernikowym projektem. Wprowadza on zarówno uczniów, jak i nauczycieli w pełen radości czas Świąt Bożego Narodzenia. Oprócz przygotowywania na różnorodnych zajęciach ozdób, dekoracji i upominków – w szkole pachną pierniki, a w tle słychać śpiew kolęd, nierzadko wykonywanych przez samych uczestników projektu.

Powyższe przedsięwzięcie to wynik wieloletnich doświadczeń pracy z przewlekle chorą młodzieżą, szczególnie z problemami psychicznymi. Zauważamy, że realizujący elementy projektu mają okazję zaspokoić potrzeby samoakceptacji, umocnienia często zaniżonego poczucia własnej wartości, współdziałania i integracji z rówieśnikami, poznanie własnych możliwości.  

Piernikowe spotkania to wspaniała okazja do przypomnienia polskich tradycji bożonarodzeniowych oraz poznanie tajników sztuki kulinarnej i jej walorów estetycznych. To także sposób, by organizować swój czas z dala od komputera i telefonu komórkowego oraz nauczyć się, że zwykłe życiowe czynności dostarczają wiele radości i umożliwiają poznania samych siebie.

W tym roku pogadanki oraz prezentacje multimedialne skupiać się będą szczególnie na regionie, w którym mieszkamy. Po raz pierwszy do projektu zostanie także zaproszony jeden z oddziałów WSD w Bydgoszczy – Endokrynologia.

 

W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:

  1. Nazwa projektu.
  2. Cele projektu.
  3. Czas i zasięg trwania projektu.
  4. Środki i materiały do realizacji projektu.
  5. Przebieg realizacji projektu.
  6. Kryteria oceniania.
  7. Forma prezentacji.
  8. Przewidywane efekty projektu.
  9. Ewaluacja projektu.

 

REALIZACJA PROJEKTU

 

  1. Nazwa projektu: Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje w naszym regionie.

 

  1. Cele projektu
  • wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu poprzez rozwijanie zdolności kulinarnych;
  • kultywowanie polskich i ludowych - w szczególności regionu Kujaw i Pomorza - tradycji związanych z przygotowaniem do Świąt Bożego Narodzenie;
  • integracja środowiska szpitalnego;
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie poprzez wspólne wykonywanie zadań praktycznych;
  • wdrażanie do uczestnictwa w życiu szkolnym i klasowym – budowanie miłej
    i przyjaznej atmosfery świątecznej;
  • kształtowanie wyobraźni artystycznej oraz wrażliwości estetycznej;
  • rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów;
  • ukierunkowanie ekspresji twórczej na wykonywanie różnych czynności praktycznych w tym pieczenie, ozdabianie pierników oraz przygotowanie piernikowych upominków z okazji Świąt.

 

  1. Czas i zasięg trwania projektu
  • czas trwania projektu: od 5 grudnia do 17 grudnia 2024 r.,
  • rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący: warsztaty kulinarno-plastyczne zatytułowane Dni Piernika 2024 (5/6/17.12.2024 r.), wykonanie świątecznych dekoracji plastycznych, degustację pierników podczas Wigilii szkolnej,
  • uczestnikami projektu są uczniowie szkoły podstawowej i liceum przebywający na leczeniu w Zespole Szkół Nr 33 w Bydgoszczy na oddziale Kliniki Psychiatrii
    SU 1 oraz Endokrynologii WSD.

 

  1. Środki i materiały

Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:

  • piekarnik i drobny sprzęt AGD: wałki do ciasta, naczynia, sztućce,
  • ciasto piernikowe oraz inne artykuły spożywcze: mąka, cukier puder, posypki do dekoracji pierników,
  • inne: podkładki, fartuchy, rękawice itp.,
  • kolędy, pastorałki oraz świąteczne piosenki polskie i innych narodów,
  • laptop, tablica interaktywna, prezentacja multimedialna, zasoby Internetu,
  • materiały papiernicze.

 

  1. Przebieg i realizacja projektu

Projekt będzie zawierał następujące elementy:

  • warsztaty kulinarne pomagające zdobyć umiejętność pieczenia i ozdabiania pierników;
  • prezentację multimedialną dotyczącą tradycji wypiekania pierników w Polsce i na świecie;
  • Prezentacja i pogadanka na temat Świat Bożego Narodzenia w naszych domach i regionie;
  • wykonanie i prezentację wyrobów kulinarnych;
  • wykonanie świątecznych dekoracji plastycznych;
  • dokumentację fotograficzną i opisową zajęć;
  • opinie i uwagi uczestników dotyczące zajęć.

 

  1. Kryteria oceniania

Wszystkie zadania realizowane w ramach projektu Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje w naszym regionie są zajęciami obowiązkowymi. Uczeń powinien brać w nich czynny udział, za który może otrzymać pozytywną ocenę. Przewiduje się jednak swobodny przebieg spotkań, którym towarzyszyć ma przyjazna, budująca świąteczny nastrój atmosfera.

 

  1. Forma prezentacji

Wyroby kulinarne oraz świąteczne dekoracje wykonane przez uczestników prezentowane będą na wspólnej Wigilii oddziałowej. Przebieg zajęć zostanie udokumentowany fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do przedstawienia przebiegu projektu po jego zakończeniu.

 

  1. Przewidywane efekty projektu
  • uczniowie odkrywają i rozwijają własne uzdolnienia,
  • integrują się uczniowie klas: szkoły podstawowej i licealnej poprzez aktywny udział
    w poszczególnych elementach projektu;
  • rozwijają umiejętności kulinarne;
  • poznają polskie tradycje – w tym szczególnie regionu kujawsko-pomorskiego –związane z przygotowaniem do świąt Bożego Narodzenia;
  • uwrażliwiają się na bogactwo kulturowe otaczającego świata;
  • rozwijają wyobraźnię artystyczną, pomysłowość oraz kreatywności w procesie twórczym;
  • potrafią czerpać radość z własnej twórczości;
  • uczą się aktywnego spędzania wolnego czasu;
  • podnoszą poziom samoakceptacji i poczucia własnej wartości.

 

  1. Ewaluacja projektu

Dokumentacja fotograficzna, wspólne działania kulinarno-artystyczne, krótkie sprawozdania oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony, a także wyciągnąć wnioski przydatne przy opracowywaniu tego typu projektów w przyszłości.

 

Alicja Cierżnicka

Honorata Glaza-Gulgowska

Katarzyna Mikołajczak

Katarzyna Niedzwiec

Danuta Sarnowska