Alicja Cierżnicka
Honorata Glaza-Gulgowska
Katarzyna Mikołajczak
Katarzyna Niedzwiec
Danuta Sarnowska
Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje
w naszym regionie
PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY
DO REALIZACJI DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ I LICEUM
Bydgoszcz 2024
WPROWADZENIE
Od kilkunastu lat miesiąc grudzień w naszej szkole kojarzy się miedzy innymi
z piernikowym projektem. Wprowadza on zarówno uczniów, jak i nauczycieli w pełen radości czas Świąt Bożego Narodzenia. Oprócz przygotowywania na różnorodnych zajęciach ozdób, dekoracji i upominków – w szkole pachną pierniki, a w tle słychać śpiew kolęd, nierzadko wykonywanych przez samych uczestników projektu.
Powyższe przedsięwzięcie to wynik wieloletnich doświadczeń pracy z przewlekle chorą młodzieżą, szczególnie z problemami psychicznymi. Zauważamy, że realizujący elementy projektu mają okazję zaspokoić potrzeby samoakceptacji, umocnienia często zaniżonego poczucia własnej wartości, współdziałania i integracji z rówieśnikami, poznanie własnych możliwości.
Piernikowe spotkania to wspaniała okazja do przypomnienia polskich tradycji bożonarodzeniowych oraz poznanie tajników sztuki kulinarnej i jej walorów estetycznych. To także sposób, by organizować swój czas z dala od komputera i telefonu komórkowego oraz nauczyć się, że zwykłe życiowe czynności dostarczają wiele radości i umożliwiają poznania samych siebie.
W tym roku pogadanki oraz prezentacje multimedialne skupiać się będą szczególnie na regionie, w którym mieszkamy. Po raz pierwszy do projektu zostanie także zaproszony jeden z oddziałów WSD w Bydgoszczy – Endokrynologia.
W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
- Nazwa projektu.
- Cele projektu.
- Czas i zasięg trwania projektu.
- Środki i materiały do realizacji projektu.
- Przebieg realizacji projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
REALIZACJA PROJEKTU
- Nazwa projektu: Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje w naszym regionie.
- Cele projektu
- wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu poprzez rozwijanie zdolności kulinarnych;
- kultywowanie polskich i ludowych - w szczególności regionu Kujaw i Pomorza - tradycji związanych z przygotowaniem do Świąt Bożego Narodzenie;
- integracja środowiska szpitalnego;
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie poprzez wspólne wykonywanie zadań praktycznych;
- wdrażanie do uczestnictwa w życiu szkolnym i klasowym – budowanie miłej
i przyjaznej atmosfery świątecznej; - kształtowanie wyobraźni artystycznej oraz wrażliwości estetycznej;
- rozwijanie poczucia wartości poprzez poznanie własnych możliwości i talentów;
- ukierunkowanie ekspresji twórczej na wykonywanie różnych czynności praktycznych w tym pieczenie, ozdabianie pierników oraz przygotowanie piernikowych upominków z okazji Świąt.
- Czas i zasięg trwania projektu
- czas trwania projektu: od 5 grudnia do 17 grudnia 2024 r.,
- rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący: warsztaty kulinarno-plastyczne zatytułowane Dni Piernika 2024 (5/6/17.12.2024 r.), wykonanie świątecznych dekoracji plastycznych, degustację pierników podczas Wigilii szkolnej,
- uczestnikami projektu są uczniowie szkoły podstawowej i liceum przebywający na leczeniu w Zespole Szkół Nr 33 w Bydgoszczy na oddziale Kliniki Psychiatrii
SU 1 oraz Endokrynologii WSD.
- Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
- piekarnik i drobny sprzęt AGD: wałki do ciasta, naczynia, sztućce,
- ciasto piernikowe oraz inne artykuły spożywcze: mąka, cukier puder, posypki do dekoracji pierników,
- inne: podkładki, fartuchy, rękawice itp.,
- kolędy, pastorałki oraz świąteczne piosenki polskie i innych narodów,
- laptop, tablica interaktywna, prezentacja multimedialna, zasoby Internetu,
- materiały papiernicze.
- Przebieg i realizacja projektu
Projekt będzie zawierał następujące elementy:
- warsztaty kulinarne pomagające zdobyć umiejętność pieczenia i ozdabiania pierników;
- prezentację multimedialną dotyczącą tradycji wypiekania pierników w Polsce i na świecie;
- Prezentacja i pogadanka na temat Świat Bożego Narodzenia w naszych domach i regionie;
- wykonanie i prezentację wyrobów kulinarnych;
- wykonanie świątecznych dekoracji plastycznych;
- dokumentację fotograficzną i opisową zajęć;
- opinie i uwagi uczestników dotyczące zajęć.
- Kryteria oceniania
Wszystkie zadania realizowane w ramach projektu Piernikowe opowieści - świąteczne tradycje w naszym regionie są zajęciami obowiązkowymi. Uczeń powinien brać w nich czynny udział, za który może otrzymać pozytywną ocenę. Przewiduje się jednak swobodny przebieg spotkań, którym towarzyszyć ma przyjazna, budująca świąteczny nastrój atmosfera.
- Forma prezentacji
Wyroby kulinarne oraz świąteczne dekoracje wykonane przez uczestników prezentowane będą na wspólnej Wigilii oddziałowej. Przebieg zajęć zostanie udokumentowany fotograficznie oraz opisowo w formie krótkich sprawozdań, które zostaną wykorzystane do przedstawienia przebiegu projektu po jego zakończeniu.
- Przewidywane efekty projektu
- uczniowie odkrywają i rozwijają własne uzdolnienia,
- integrują się uczniowie klas: szkoły podstawowej i licealnej poprzez aktywny udział
w poszczególnych elementach projektu; - rozwijają umiejętności kulinarne;
- poznają polskie tradycje – w tym szczególnie regionu kujawsko-pomorskiego –związane z przygotowaniem do świąt Bożego Narodzenia;
- uwrażliwiają się na bogactwo kulturowe otaczającego świata;
- rozwijają wyobraźnię artystyczną, pomysłowość oraz kreatywności w procesie twórczym;
- potrafią czerpać radość z własnej twórczości;
- uczą się aktywnego spędzania wolnego czasu;
- podnoszą poziom samoakceptacji i poczucia własnej wartości.
- Ewaluacja projektu
Dokumentacja fotograficzna, wspólne działania kulinarno-artystyczne, krótkie sprawozdania oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony, a także wyciągnąć wnioski przydatne przy opracowywaniu tego typu projektów w przyszłości.
Alicja Cierżnicka
Honorata Glaza-Gulgowska
Katarzyna Mikołajczak
Katarzyna Niedzwiec
Danuta Sarnowska