ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
ORIGAMI OD ŚWIĘTA
Rok szkolny 2024/2025
Autor projektu:
Marta Kozłowska
Aleksandra Korecka-Gruszka
Marta Lazarek
SPIS TREŚCI
WSTĘP…………………………………………………..……………...……………….........3
- Cele projektu ………………………………..………………………..……………...4
- Sposób realizacji …………………………………….…………………..…………...5
- Plan realizacji projektu……………………………..………….…………………….5
- Przewidywane osiągnięcia…………………………………..….…………………….6
- Czas trwania i zasięg projektu………………………………….….………………...7
- Prezentacja wyników projektu…………………………………………..…………..7
WSTĘP
Świat jest wielkim i ciekawym miejscem. Nie trzeba wcale wychodzić z domu lub opuszczać szkoły czy szpitala by doświadczyć tej egzotyki. Niniejszy projekt edukacyjny ma dać uczniom naszej szkoły możliwość poznania sztuki origami w jej tradycyjnym wymiarze, zdobyć wiadomości na temat kraju, który rozpowszechnił tę technikę na cały świat, oraz odpocząć od szpitalnej rutyny w czasie przedświątecznych spotkań z tą techniką plastyczną.
Origami to stara sztuka składania papieru. Kolebką origami są Chiny, jednak to Japonia uważana jest za kraj, w którym ta sztuka na stałe zakorzeniła się w tradycji i kulturze. Słowo „origami" wywodzi się właśnie z języka japońskiego i oznacza "składanie, zginanie papieru".
Obecnie sztuka origami jest popularna na całym świecie. Stała się sposobem na kreatywne spędzanie czasu wolnego. Ma charakter edukacyjny i terapeutyczny. Origami traktować należy jako formę wspierania edukacji, którą można wykorzystać na lekcji, i to nie tylko plastyki, czy zajęć technicznych, ale i matematyki, w gabinecie pedagoga szkolnego podczas zajęć reedukacyjnych, w muzyce, geografii, podczas nauki języków.
Zdolności manualne dziecka, jego wrażliwość na otaczający świat, naturalną chęć przygody i poznania, wszystko to wykorzystać można w pracy ze składaniem papieru. Origami, jeśli tylko zechcemy, może być jednym z elementów wychowania i nauczania dzieci, w szczególności tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Sztuka ta może rozwijać ich fantazję, pokazywać im świat poprzez umożliwienie samodzielnego tworzenia, może obok zabawy, działać na kształtowanie osobowości dziecka, zmierzając do poznania własnej wartości. Origami wymaga od dziecka wielkiej precyzji, koncentracji - poszczególne czynności muszą być wykonywane w odpowiedniej kolejności. Jest tu więc miejsce na naukę logicznego myślenia.
Origami coraz częściej proponuje się, jako metodę wspierania rozwoju, formę terapii w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Określa się również origami jako metodę na sukces ucznia i nauczyciela, ponieważ etapowość w składaniu papieru, sama w sobie stwarza wiele progów do osiągnięcia celu.
Stosując origami w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych możemy rozwijać całą sferę sprawności manualnej. Możemy mieć wielki wpływ na rozwój
i doskonalenie sprawności językowej, czynności słuchania, czytania, pisania. Znacząco możemy wpływać na pamięć, koncentrację wzrokowo - ruchową, stymulować rozwój wyobraźni. Origami trzeba potraktować jako proces zbierania małych, etapowych sukcesów, które systematycznie motywują ucznia i nauczyciela.
Opracowany projekt edukacyjny pt. „W kraju papierowej wiśni” ma za zadanie przekazać dzieciom i młodzieży konkretne wiadomości na temat wybranych zagadnień japońskiej kultury i tradycji. Ponadto dzięki szerokiemu wachlarzowi możliwości w doborze składanych figur sztuki origami nauczą się zarówno najmłodsi jak i najstarsi uczniowie. Specyfika funkcjonowania szkoły szpitalnej (nietypowe miejsce, warunki oraz uczeń, który znalazł się w trudnej sytuacji życiowej) nakłada na nas szczególny obowiązek organizowania zajęć w taki sposób, by realizowany był cel nadrzędny – terapeutyczny, który nadaje wszystkim zajęciom edukacyjno – wychowawczym swoisty i niepowtarzalny charakter. Wszystkie metody i formy pracy przewidziane w projekcie, dostosowane są do możliwości intelektualnych i zdrowotnych uczniów szkoły szpitalnej.
- CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
- Zmniejszanie napięć spowodowanych pobytem w szpitalu poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia w czasie działalności edukacyjno - wychowawczej.
- Wspieranie zdolności poznawczych prowadzących do rozbudzenia zamiłowań
i zainteresowań dziecka. - Propagowanie kultury dalekiego wschodu za pośrednictwem sztuki origami.
Cele szczegółowe:
- Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami kultury i tradycji Japonii.
- Poznanie historii sztuki składania papieru.
- Poznanie znaków i symboli występujących w graficznych schematach modeli.
- Poznanie zasad czytania ze zrozumieniem opisów schematów i rysunków.
- Poznanie podstawowych prostych i złożonych rodzin origami tworzonych w formach płaskich i przestrzennych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Kształtowanie koncentracji uwagi i wyciszenia w trakcie tworzenia różnych form
z papieru. - Uczenie logicznego myślenia.
- Ukazanie możliwości wykonania z pomocą nauczyciela, samodzielnie lub przez naśladownictwo prac plastycznych.
- Uwrażliwienie na czystość, cierpliwość i dokładność przy wykonywaniu form.
- Kształtowanie i utrwalanie umiejętności kulturalnego obcowania w grupie rówieśniczej poprzez codzienne sytuacje wychowawcze.
- Czerpanie zadowolenia z wykonywania dekoracji w okresie przedświątecznym.
- SPOSOBY REALIZACJI
- zajęcia edukacyjne w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych
- PLAN REALIZACJI PROJEKTU.
TEMATYKA |
METODY PRACY |
TERMIN REALIZACJI |
Japonia domem origami |
· Rozmowy tematyczne · Burza mózgów · Praca z książką i artykułem · Zajęcia plastyczne · Rozrywki umysłowe |
Październik 2024 |
|
· Rozmowy tematyczne · Burza mózgów · Praca z książką i artykułem · Zajęcia plastyczne · Rozrywki umysłowe |
Grudzień 2024 |
Walentynki |
· Rozmowy tematyczne · Burza mózgów · Praca z książką i artykułem · Zajęcia plastyczne · Rozrywki umysłowe · Pokaz multimedialny |
Styczeń 2025 |
Wielkanocne origami |
· Rozmowy tematyczne · Burza mózgów · Praca z książką · Zajęcia plastyczne · Rozrywki umysłowe · Pokaz multimedialny |
Kwiecień 2025 |
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA.
Uczeń:
- Zna wybrane zagadnienia z kultury i tradycji Japonii.
- Zna historię sztuki składania papieru.
- Odczytuje poprawnie znaki i symbole występujące w graficznych schematach modeli oraz potrafi zastosować tę wiedzę w praktyce.
- czyta ze zrozumieniem opisy schematów i rysunków.
- Rozpoznaje podstawowe proste i złożone rodziny origami tworzone w formach płaskich
i przestrzennych oraz wykonuje je samodzielnie. - Rozwija swoje zdolności manualne i plastyczne poprzez czynny udział w zajęciach.
- Rozwija umiejętności koncentracji uwagi i wycieszenia poprzez tworzenie różnych form
z papieru. - Rozwija zdolność logicznego myślenia poprzez odczytywanie schematu i wykonywanie figurek origami.
- Potrafił przy pomocy nauczyciela, samodzielnie, przez naśladownictwo wykonać wskazaną pracę plastyczną.
- Rozumie zasadność dokładności i cierpliwości w trakcie wykonywania prac
w technice origami. - Nawiązuje relacje z rówieśnikami poprzez aktywne uczestnictwo w proponowanych zajęciach.
- CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w bydgoskich szpitalach. Realizacja założeń planowana jest od października 2024 roku do kwietnia 2025 r.
- PREZENTACJA WYNIKÓW PROJEKTU.
Wyniki realizacji projektu będą zaprezentowane na bieżąco poprzez zmieniający się wystrój oddziałowych korytarzy i tablic.
Efekty prac uczniów zostaną sfotografowane i zamieszczone na stronie internetowej szkoły oraz Facebook.