Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Mądre Technologie – Bezpieczna Przygoda w Cyfrowym Świecie.

Wstęp

Współczesny, cyfrowy świat oferuje dzieciom i młodzieży ogromne możliwości, ale jednocześnie stawia przed nimi liczne wyzwania. Internet otwiera drzwi do wiedzy, inspiracji, kreatywności i kontaktów międzyludzkich, jednak jego niewłaściwe użytkowanie może prowadzić do zagrożeń, takich jak dezinformacja, cyberprzemoc, uzależnienie od ekranów czy naruszenie prywatności. W dobie powszechnej cyfryzacji niezwykle ważne jest, aby już od najmłodszych lat rozwijać kompetencje cyfrowe i uczyć dzieci świadomego oraz bezpiecznego poruszania się w świecie online.

Dzieci hospitalizowane spędzają wiele czasu w świecie cyfrowym – internet często staje się dla nich jedynym oknem na świat, źródłem nauki, rozrywki i kontaktu z rówieśnikami. Z tego względu niezwykle istotne jest, aby wspierać ich w mądrym i bezpiecznym korzystaniu z nowych technologii. Projekt „Mądre Technologie – Bezpieczna Przygoda w Cyfrowym Świecie” to cykl zajęć pozalekcyjnych, które nie tylko dostarczają wiedzy, ale także rozwijają kreatywność i uczą odpowiedzialnego wykorzystywania internetu oraz narzędzi cyfrowych.

Program został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania i kształcenia ogólnego. Angażując uczniów w realizację jego celów, tworzymy przestrzeń do aktywności, która przynosi im radość i pozytywne emocje, wspierając tym samym proces leczenia. Zajęcia są dostosowane do wieku, możliwości oraz indywidualnych potrzeb uczestników, niezależnie od ich poziomu zaawansowania w korzystaniu z technologii.

Cele ogólne:

  1. Kształtowanie odpowiedzialnych i bezpiecznych nawyków w korzystaniu z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
  2. Wzmacnianie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży poprzez praktyczne działania edukacyjne.
  3. Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia i oceny treści dostępnych w internecie.
  4. Podnoszenie świadomości na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z internetu i technologii cyfrowych.
  5. Budowanie kultury odpowiedzialnej i kulturalnej komunikacji w środowisku online.
  6. Wspieranie twórczego wykorzystania narzędzi cyfrowych do nauki, rozwoju i wyrażania siebie.
  7. Zachęcanie do zachowania równowagi między światem cyfrowym a rzeczywistym oraz promowanie zdrowych nawyków technologicznych.

Cele terapeutyczne:

  1. Redukcja stresu i poprawa samopoczucia – wykorzystanie technologii i działań twórczych jako formy terapii.
  2. Wzmacnianie poczucia sprawczości i pewności siebie – rozwijanie umiejętności cyfrowych poprzez aktywne uczestnictwo w projektach.
  3. Poprawa funkcji poznawczych – ćwiczenie pamięci, koncentracji i logicznego myślenia poprzez interaktywne zadania.
  4. Budowanie pozytywnego obrazu siebie – wspieranie rozwoju talentów i wykorzystywania internetu w sposób konstruktywny.
  5. Przeciwdziałanie poczuciu izolacji – wykorzystanie narzędzi cyfrowych do komunikacji z rówieśnikami i rodziną.
  6. Rozwijanie umiejętności społecznych – nauka właściwej komunikacji online i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w sieci.
  7. Tworzenie atmosfery wsparcia i bezpieczeństwa – zajęcia jako przestrzeń do rozmowy o problemach cyfrowego świata w przyjaznym środowisku.

Cele operacyjne:

  1. Rozpoznają zagrożenia internetowe i potrafią chronić swoje dane oraz prywatność w sieci.
  2. Tworzą silne hasła i przechowują je w bezpieczny sposób.
  3. Rozwiązują ćwiczenia dotyczące fake newsów i manipulacji w mediach.
  4. Odgrywają scenki dramowe dotyczące tematyki.
  5. Tworzą własne treści – plakaty, animacje, filmiki edukacyjne, proste strony internetowe.
  6. Rozwiązują interaktywne quizy i gry edukacyjne dotyczące cyberbezpieczeństwa.
  7. Tworzą wspólny projekt multimedialny.
  8. Redagują listę zasad higieny cyfrowej.

Czas i miejsce realizacji projektu: projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33, na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na Oddziale Ośrodka Rehabilitacji Dziennej, Chirurgii oraz Laryngologii. Realizacja założeń planowana jest od 10 do 31 marca 2025 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.

Forma pracy: grupowa i indywidualna.

Plan realizacji projektu.

1.Bezpieczny w sieci – Twoja tarcza ochronna.

- Dyskusja kierowana (Czy internet to zawsze bezpieczne miejsce?)

- Prezentacja interaktywna z przykładami realnych zagrożeń online

-Praca w grupach – analiza scenariuszy sytuacji niebezpiecznych

- Quiz „Czy potrafisz chronić swoje dane?”

-Stworzenie „Kodeksu Cyfrowego Superbohatera”

  1. Fake newsy i manipulacja – nie daj się nabrać!”

-Analiza przypadków – porównywanie fałszywych i prawdziwych informacji

- „Detektywi prawdy” – interaktywna zabawa w sprawdzanie faktów

- Ćwiczenie praktyczne – „Co jest fake newsem?”

-Quiz interaktywny: „Prawda czy fałsz?”

  1. „Netykieta i cyberprzemoc – bądź życzliwy w sieci”

-Oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego o hejcie w sieci

-Dyskusja – jakie uczucia wywołują negatywne komentarze?

-„Jak reagować na hejt?” – scenki dramowe

- Stworzenie „Dobrego słownika internetowego”

  1. Twórca czy konsument? Odkrywamy kreatywność w internecie.

-Prezentacja: Jak można kreatywnie wykorzystać internet?

-Warsztaty – tworzenie własnych grafik w prostych edytorach (np. Canva)

-Zabawa: „Moja pierwsza animacja” (wykorzystanie prostych aplikacji)

-Stworzenie wspólnego cyfrowego plakatu „Mądrze korzystam z internetu”

  1. Cyfrowy detoks – równowaga między online a offline.

-Ile czasu spędzam online?” – analiza własnych nawyków

-Dyskusja: „Czy smartfon rządzi moim czasem?”

-Tworzenie indywidualnych planów „Dnia offline”

-Gra „Zamiast telefonu – co mogę zrobić?” (losowanie aktywności offline)

 

Metody pracy.

Metody oparte na słowie.

Metody oparte na obserwacji.

Metody oparte na praktycznej działalności uczniów.

Metody aktywizujące.

 

Formy pracy:

Praca indywidualna.

Praca w zespole.

 

Techniki pracy stosowane podczas realizacji założeń projektu edukacyjnego:

Czytanie, rozmowy kierowane.

Aktywne słuchanie.

Swobodne wypowiedzi.

Praca z komputerem.

Zajęcia plastyczne.

Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek.

Konkurs wiedzy.

Prezentacje multimedialne, filmy.

Wystawa plakatów.

 

Pomoce dydaktyczne:

farby plakatowe, kredki, ołówek, mazaki, papier kolorowy, klej, materiały zdobnicze, komputery, tablica interaktywna, tablet, telefon, zdjęcia, ilustracje, kolorowanki, rozrywki umysłowe.

 

Podsumowanie projektu i wręczenie certyfikatów:

Podczas ostatniego spotkania nastąpi:

- Omówienie zdobytych umiejętności – uczestnicy dzielą się wrażeniami.

- Prezentacja wspólnych prac cyfrowych – galeria twórczości dzieci.

- Rozdanie certyfikatów „Cyfrowy Superbohater” z kodem QR do wspólnych projektów.

 

Realizatorzy projektu:

 Żaneta Glogowska,

 Milena Kozik,

 Sylwia Kamieńska.