ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
Jestem zdrowy i wesoły
Rok szkolny 2024/2025
AUTORZY:
Sylwia Kamieńska
Małgorzata Sakowska
Marlena Stamm – Bossak
SPIS TREŚCI
- Cele projektu.
- Sposób realizacji.
- Plan realizacji projektu
- Przewidywane osiągnięcia.
- Czas trwania i zasięg projektu.
- Ewaluacja projektu.
WSTĘP
Według Światowej Organizacji zdrowia zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu, a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności. Jest uznawane za wartość społeczną, ochranianą na poziomie populacji ludzkiej. Jednak w codziennym życiu zapominamy, że każde nasze działanie ma wpływ na nasze zdrowie. To, co jemy, jak spędzamy czas wolny czy nawet higiena życia codziennego mają wpływ na naszą ogólną kondycję. Szkoła jest takim miejscem, gdzie przypominamy o tak, wydawałoby się, podstawowych i oczywistych rzeczach. Jednak to co oczywiste dla jednych nie zawsze musi być takim dla innych. Pracując w Szkole Szpitalnej często mamy styczność z dziećmi, które zamiast śniadania czy obiadu zapychają się Fast foodam a poranną i wieczorną toaletę ignorują całkowicie. To do nas rodziców, wychowawców i nauczycieli należy zwracanie uwagi na tak podstawowe rzeczy, które dla dzieci często już takimi nie są.
Projekt edukacyjny „Jestem zdrowy i wesoły” ma przyczynić się do wypracowania świadomych zachowań, nawyków i postaw prozdrowotnych. Chcemy poruszyć tematy kardynalne, od których należy zacząć edukację zdrowotną, takie jak: higienę osobistą, odżywianie oraz aktywność fizyczną. Specyfika funkcjonowania szkoły szpitalnej nakłada na nas obowiązek organizowania zajęć w taki sposób, by realizowany był cel nadrzędny – terapeutyczny, który nadaje wszystkim zajęciom edukacyjno – wychowawczym swoisty charakter. Wszystkie metody i formy pracy przewidziane w projekcie, dostosowane są do możliwości intelektualnych i zdrowotnych uczniów szkoły szpitalnej.
CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
Eliminowanie napięć poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia w czasie działalności edukacyjno - wychowawczej.
Uwrażliwienie uczniów na podstawowe zagadnienia dotyczące zdrowia takie jak: higiena osobista, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną oraz dobrostan psychiczny.
Kształtowanie u wychowanków odpowiedzialności za swoje zdrowie poprzez wdrażanie do codziennej troski o własne ciało i psychikę.
Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe:
Uświadomienie uczniom potrzeby przestrzegania podstawowych zasad higieny osobistej.
Pogłębienie wiedzy uczniów na temat zasad prawidłowego odżywiania.
Uświadomienie uczniom potrzeby aktywności fizycznej i jej wpływu na zdrowie człowieka.
Pogłębienie wiedzy na temat swoich uczuć i samego siebie.
Rozwijanie u uczniów odpowiedzialności za stan własnego zdrowia fizycznego i psychicznego.
Wskazywanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie
na zdrowie i rozwój psychofizyczny człowieka.
Rozwijanie twórczości i umiejętności intelektualnych młodzieży przez stosowanie różnorodnych rozrywek umysłowych.
SPOSOBY REALIZACJI
Projekt „Jestem zdrowy i wesoły” realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na Oddziale Chirurgii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.
PLAN REALIZACJI PROJEKTU.
TEMAT |
METODY PRACY |
TERMIN |
Dary od losu |
1. Czytanie książki: „Narodziny Księżniczki” 2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki 3. Karta pracy: Jakie dary otrzymałem od innych? 4. Karta pracy: Jakie dary daję innym? |
Styczeń 2025 |
Higiena osobista |
1. Układanie puzzli z tematem zajęć 2. Prezentacja dot. tematu 3. Przysłowia i powiedzenia dotyczące higieny 4. ABC higieny – wypisanie zasad higieny osobistej na arkuszu papieru. 5. Karta pracy „Kiedy się pojawiły?” - przybory higieniczne. 6. Wykreślanka higieniczna |
Styczeń 2025 |
Zielony i Nikt |
1 Czytanie książki: „Zielony, Nikt i ktoś” 2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki 3. Praca plastyczna: „Mój świat” 4. Rozmowa i podsumowanie pracy plastycznej. |
Styczeń 2025 |
Higiena życia i otoczenia |
1. Rozsypanka literowa z tematem zajęć. 2. Film dotyczący tematyki. 3. Rozmowa kierowana dotycząca filmu 4. Wypisanie na arkuszu podstawowych zasad higienicznego trybu życia. |
Styczeń 2025 |
Hotel dla uczuć |
1. Czytanie książki: „Hotel dla uczuć”. 2. Ćwiczenie Pensjonat uczuć: Ile jest we mnie uczuć? 3. Rozmowa podsumowująca ćwiczenie. 4. Przedstawienie kolorami swoich uczuć. |
Luty 2025 |
Pięciu nieudanych |
1. Czytanie książki: „Pięciu nieudanych” 2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki 3. Praca plastyczna: „Ja jako nieudany” 4. Rozmowa i podsumowanie pracy plastycznej. |
Luty 2025 |
Zdrowe odżywianie |
1. Rozmowa kierowana 2. Układanie piramidy żywieniowej. 3. Wykreślanka „Czego unikamy?” 4. Krzyżówka „Co to za warzywa?” 5.Wyszukiwanie elementów ukrytych na obrazku. 6.Wyklejanie postaci człowieka produktami żywnościowymi |
Marzec 2025 |
Zielony, Nikt i ktoś |
1. Czytanie książki: „Zielony, Nikt i ktoś” 2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki 3. Ćwiczenie: wypisanie sytuacji kiedy się bałem 4. Rozmowa: Co mogę zrobić w sytuacjach trudnych. 5. Plakat: Co jest pomocne w sytuacjach awaryjnych? |
Marzec 2025 |
Ruch to zdrowie |
1. Układanie zdań o sporcie. 2. Rozmowa kierowana. 3. Krzyżówka 4. Wykreślanka z dyscyplinami sportu 5. „Droga do sukcesu” – wiersz z przesłaniem 6. Pozytywne afirmacje. |
Marzec 2025 |
Przewidywane osiągnięcia ucznia.
Uczeń:
pozna zasady zdrowego odżywiania,
pozna różne sposoby spędzania czasu wolego,
pozna zasady higieny osobistej i otoczenia,
pogłębi wiedzę o uczuciach i samym sobie.
Pozna zasady zdrowego trybu życia,
rozwinie swoje zdolności i umiejętności,
wzmocni więzi interpersonalne.
Czas trwania i zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 przebywających na Oddziale Chirurgii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Realizacja założeń planowana jest od stycznia do marca 2025 roku.
Ewaluacja projektu.
Ewaluacja projektu będzie przeprowadzana cyklicznie przez różne formy pracy uczniów w trakcie trwania projektu.