Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2024/2025

powrót

Jestem zdrowy i wesoły.

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
 W BYDGOSZCZY

 

PROJEKT EDUKACYJNY

 

TEMAT PROJEKTU:

Jestem zdrowy i wesoły

 

Rok szkolny 2024/2025

 

AUTORZY:

Sylwia Kamieńska

Małgorzata Sakowska

Marlena Stamm – Bossak

 

 

SPIS TREŚCI

  1. Cele projektu.
  2. Sposób realizacji.
  3. Plan realizacji projektu
  4. Przewidywane osiągnięcia.
  5. Czas trwania i zasięg projektu.
  6. Ewaluacja projektu.

 

WSTĘP

Według Światowej Organizacji zdrowia zdrowie to stan pełnego fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu, a nie tylko całkowity brak choroby czy niepełnosprawności. Jest uznawane za wartość społeczną, ochranianą na poziomie populacji ludzkiej. Jednak w codziennym życiu zapominamy, że każde nasze działanie ma wpływ na nasze zdrowie. To, co jemy, jak spędzamy czas wolny czy nawet higiena życia codziennego mają wpływ na naszą ogólną kondycję. Szkoła jest takim miejscem, gdzie przypominamy o tak, wydawałoby się, podstawowych i oczywistych rzeczach. Jednak to co oczywiste dla jednych nie zawsze musi być takim dla innych. Pracując w Szkole Szpitalnej często mamy styczność z dziećmi, które zamiast śniadania czy obiadu zapychają się Fast foodam a poranną i wieczorną toaletę ignorują całkowicie. To do nas rodziców, wychowawców i nauczycieli należy zwracanie uwagi na tak podstawowe rzeczy, które dla dzieci często już takimi nie są.

Projekt edukacyjny „Jestem zdrowy i wesoły” ma przyczynić się do wypracowania świadomych zachowań, nawyków i postaw prozdrowotnych. Chcemy poruszyć tematy kardynalne, od których należy zacząć edukację zdrowotną, takie jak: higienę osobistą, odżywianie oraz aktywność fizyczną. Specyfika funkcjonowania szkoły szpitalnej nakłada na nas obowiązek organizowania zajęć w taki sposób, by realizowany był cel nadrzędny – terapeutyczny, który nadaje wszystkim zajęciom edukacyjno – wychowawczym swoisty charakter. Wszystkie metody i formy pracy przewidziane w projekcie, dostosowane są do możliwości intelektualnych i zdrowotnych uczniów szkoły szpitalnej. 

CELE PROJEKTU

 

Cele ogólne:

Eliminowanie napięć poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia w czasie działalności edukacyjno - wychowawczej.

Uwrażliwienie uczniów na podstawowe zagadnienia dotyczące zdrowia takie jak: higiena osobista, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczną oraz dobrostan psychiczny.

Kształtowanie u wychowanków odpowiedzialności za swoje zdrowie poprzez wdrażanie do codziennej troski o własne ciało i psychikę.

Propagowanie zdrowego stylu życia.

 

Cele szczegółowe:

 

Uświadomienie uczniom potrzeby przestrzegania podstawowych zasad higieny osobistej.

Pogłębienie wiedzy uczniów na temat zasad prawidłowego odżywiania.

Uświadomienie uczniom potrzeby aktywności fizycznej i jej wpływu na zdrowie człowieka.

Pogłębienie wiedzy na temat swoich uczuć i samego siebie.

Rozwijanie u uczniów odpowiedzialności za stan własnego zdrowia fizycznego i psychicznego.

Wskazywanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie
na zdrowie i rozwój psychofizyczny człowieka.

Rozwijanie twórczości i umiejętności intelektualnych młodzieży przez stosowanie różnorodnych rozrywek umysłowych.

 

SPOSOBY REALIZACJI

 

Projekt „Jestem zdrowy i wesoły” realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na Oddziale Chirurgii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym.

 

PLAN REALIZACJI PROJEKTU.

 

TEMAT

METODY PRACY

TERMIN

Dary od losu

1. Czytanie książki: „Narodziny Księżniczki”

2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki

3. Karta pracy: Jakie dary otrzymałem od innych?

4. Karta pracy: Jakie dary daję innym?

Styczeń 2025

Higiena osobista

1. Układanie puzzli z tematem zajęć

2. Prezentacja dot. tematu

3. Przysłowia i powiedzenia dotyczące higieny

4. ABC higieny – wypisanie zasad higieny osobistej na arkuszu papieru.

5. Karta pracy „Kiedy się pojawiły?” - przybory higieniczne.

6. Wykreślanka higieniczna

Styczeń 2025

Zielony i Nikt

1 Czytanie książki: „Zielony, Nikt i ktoś”

2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki

3. Praca plastyczna: „Mój świat”

4. Rozmowa i podsumowanie pracy plastycznej.

Styczeń 2025

Higiena życia i otoczenia

1. Rozsypanka literowa z tematem zajęć.

2. Film dotyczący tematyki.

3. Rozmowa kierowana dotycząca filmu

4. Wypisanie na arkuszu podstawowych zasad higienicznego trybu życia.

Styczeń 2025

Hotel dla uczuć

1. Czytanie książki: „Hotel dla uczuć”.

2. Ćwiczenie Pensjonat uczuć: Ile jest we mnie uczuć?

3. Rozmowa podsumowująca ćwiczenie.

4. Przedstawienie kolorami swoich uczuć.

Luty 2025

Pięciu nieudanych

1. Czytanie książki: „Pięciu nieudanych”

2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki

3. Praca plastyczna: „Ja jako nieudany”

4. Rozmowa i podsumowanie pracy plastycznej.

Luty 2025

Zdrowe odżywianie

1. Rozmowa kierowana

2. Układanie piramidy żywieniowej.

3. Wykreślanka „Czego unikamy?”

4. Krzyżówka „Co to za warzywa?”

5.Wyszukiwanie elementów ukrytych na obrazku.

6.Wyklejanie postaci człowieka produktami żywnościowymi

Marzec 2025

Zielony, Nikt i ktoś

1. Czytanie książki: „Zielony, Nikt i ktoś”

2. Rozmowa kierowana dotycząca treści książki

3. Ćwiczenie: wypisanie sytuacji kiedy się bałem

4. Rozmowa: Co mogę zrobić w sytuacjach trudnych.

5. Plakat: Co jest pomocne w sytuacjach awaryjnych?

Marzec 2025

Ruch to zdrowie

1. Układanie zdań o sporcie.

2. Rozmowa kierowana.

3. Krzyżówka

4. Wykreślanka z dyscyplinami sportu

5. „Droga do sukcesu” – wiersz z przesłaniem

6. Pozytywne afirmacje.

Marzec 2025

Przewidywane osiągnięcia ucznia.

Uczeń:

 

pozna zasady zdrowego odżywiania,

pozna różne sposoby spędzania czasu wolego,

pozna zasady higieny osobistej i otoczenia,

pogłębi wiedzę o uczuciach i samym sobie.

Pozna zasady zdrowego trybu życia,

rozwinie swoje zdolności i umiejętności,

wzmocni więzi interpersonalne.

 

Czas trwania i zasięg projektu.

Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół Nr 33 przebywających na Oddziale Chirurgii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym. Realizacja założeń planowana jest od stycznia do marca 2025 roku.

 

Ewaluacja projektu.

Ewaluacja projektu będzie przeprowadzana cyklicznie przez różne formy pracy uczniów w trakcie trwania projektu.