PROJEKT EDUKACYJNY
Aktywność sportowa jako element zdrowia psychofizycznego dzieci i młodzieży.
„Bezruch jest chorobą, ruch
jest powrotem do zdrowia”
Gabriella Roth
WSTĘP:
Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia, decydującym o sprawności współczesnego człowieka. Regularny wysiłek fizyczny ma zasadnicze znaczenie w profilaktyce chorób związanych z zaburzeniami somatycznymi, a przede wszystkim pozwala zachować dobrostan psychiczny. Wyniki badań potwierdzają tezę, iż wykonywanie ćwiczeń fizycznych sprzyja poprawie stanu zdrowia u jednostek cierpiących na zaburzenia psychiczne takie jak depresja, czy zaburzenia lękowe, a także pomaga radzić sobie ze stresem, i obniża ryzyko występowania zachowań autodestrukcyjnych. Działania związane z aktywnością fizyczną określane są coraz częściej jako czynniki modyfikujące i przyczyniające się do poprawy samopoczucia, a także zwiększania sprawności mózgu.
Polskie społeczeństwo jest jednak mało aktywne fizycznie. Dlatego, aby zwiększyć świadomość i dbałość o zdrowie w społeczeństwie należy ustawicznie i permanentnie wskazywać korzyści płynące z aktywności fizycznej we wszystkich grupach społecznych, zaczynając od dzieci, a kończąc na seniorach.
Jednoczesne działanie domu rodzinnego i szkoły sprzyja wszechstronnemu wychowaniu w aktywności fizycznej, buduje nawyki zdrowego stylu życia, uczy dbałości o zdrowie.
Ruch wpływa nie tylko na rozwój fizyczny dziecka, ale także na jego zdolności motoryczne, koordynację oraz równowagę. Dzięki aktywności sportowej dzieci uczą się o swoim ciele, możliwościach i ograniczeniach. Aktywność fizyczna wpływa także na rozwój emocjonalny i społeczny.
CELE PROJEKTU
Cel terapeutyczny:
• wspomaganie procesu leczenia poprzez współtworzenie warunków do optymalnego rozwoju w czasie pobytu w szpitalu.
Cele ogólne:
• Propagowanie zdrowego stylu życia, uświadomienie potrzeby podnoszenie swojej sprawności fizycznej z korzyścią dla zdrowia psychicznego.
Szczegółowe cele projektu:
• uczeń ma świadomość, że musi dbać o prawidłową postawę ciała,
• uczeń wie, że ruch na świeżym powietrzu to zdrowie,
• uczeń zna różne formy aktywnego wypoczynku,
• różne rodzaje sportów,
• starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia dostosowane do jego możliwości wysiłkowych,
• uczeń zna możliwości swojego ciała,
• uczestniczy w różnego rodzaju zajęciach promujących ruch i aktywność fizyczną, zajęcia plastyczne, wykreślanki, zadania logiczne itp.
SPOSÓB REALIZACJI I CZAS TRWANIA PROJEKTU
Projekt realizowany będzie podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na oddziałach:
WSOZ, gastroenterologii, pneumonologii i onkologii SU od 14 października do końca listopada 2024 roku
METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
• oparte na słowie;
• oparte na obserwacji;
• oparte na praktycznej działalności uczniów;
• metody aktywizujące;
• praca indywidualna oraz w grupie;
• rozmowy kierowane;
• swobodne wypowiedzi;
• zajęcia plastyczne.
PLAN REALIZACJI:
14-26 października 2024:
1. Poznanie rodzajów sportów letnich - pogadanka, prezentacja multimedialne, film.
2. Rola sportu w życiu człowieka- burza mózgów.
3. Plakaty promujące ruch na świeżym powietrzu-zajęcia plastyczne.
4. Zabawy ruchowe z przyrządami-dz. młodsze.
5. Czego uczy nas rywalizacja, a kiedy jest destrukcyjna- film edukacyjny.
6. Sporty oparte na rywalizacji-wypowiedzi słowne i prace plastyczne.
28 października-16 listopada 2024:
1. Pozytywne aspekty uprawiania sportu-prezentacja.
2. Prace plastyczne ilustrujące ulubiony sport.
3. Zagadki obrazkowe typu: dopasuj przedmiot do rodzaju sportu.
4. Zabawy ruchowe z elementami rywalizacji.
5. Quiz tematyczny: „W zdrowym ciele zdrowy duch”
6. Sylwetki polskich piłkarzy-praca z komputerem
18 listopada -30 listopada 2024:
1. Jak ruch wpływa na nasze zdrowie psychiczne- prezentacja
2.Poznanie rodzajów sportów zimowych- rozmowa
3. Przybliżenie sylwetek polskich sportowców uprawiających skoki narciarskie i poznanie ich osiągnięć.
4. Krzyżówka tematyczna o sportach zimowych.
5. Portret ulubionego sportowca-praca plastyczna
6. Jaki ruch na świeżym powietrzu polecę dla zachowania zdrowia i dlaczego?-wypowiedzi
EWALUACJA:
• wystawa prac plastycznych w holu WSOZ
• quizy tematyczne
• plakaty promujące zdrowie
Autorzy projektu: Monika Krajniak, Monika Fabrycka, Bożena Dorszewska