Wstęp:
Wakacje to czas beztroski, zabawy i odkrywania świata. Jednak aby te chwile były naprawdę szczęśliwe i bezpieczne, warto już wcześniej przygotować dzieci na różne sytuacje, które mogą ich spotkać podczas letnich przygód. Projekt „Akademia Ratownika – Naprzód Bezpieczne Wakacje!” został stworzony z myślą o dzieciach w wieku szkolnym i ma na celu rozwijanie ich świadomości na temat bezpieczeństwa oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Podczas zajęć uczestnicy będą zdobywać wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu pierwszej pomocy, zasad zachowania nad wodą, w górach oraz w przestrzeniach publicznych. Poprzez interaktywne warsztaty, gry i symulacje uczniowie nauczą się, jak reagować w sytuacjach zagrożenia, jak udzielać pomocy innym oraz jak dbać o własne bezpieczeństwo.
Projekt nie tylko wzmocni ich poczucie odpowiedzialności, ale także rozwinie umiejętności współpracy i komunikacji w grupie. Uczniowie dzięki udziale w projekcie zyskają wiedzę, która pomoże im przeżyć wakacje w sposób radosny i przede wszystkim bezpieczny. To także dobra okazja do poznawania siebie, własnych możliwości, kształtowania właściwych relacji społecznych, wzajemnej integracji, budowania postaw życzliwości i wrażliwości na potrzeby własne i innych. Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo - Profilaktycznym Szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania i kształcenia ogólnego. Angażując naszych uczniów w realizację jego założeń, stwarzamy warunki do podejmowania aktywności dającej zadowolenie i pozytywne emocje istotne w procesie leczenia.
Cele ogólne:
1. Kształtowanie postaw prospołecznych i odpowiedzialnych wobec siebie i innych.
2. Podnoszenie świadomości dzieci i młodzieży w zakresie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych.
3. Rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
4. Przygotowanie uczestników do radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.
5. Wzmacnianie współpracy w grupie oraz poczucia odpowiedzialności za wspólne bezpieczeństwo.
Cele terapeutyczne:
1. Redukcja lęku przed sytuacjami zagrażającymi zdrowiu i życiu poprzez oswajanie z procedurami pierwszej pomocy.
2. Wzmacnianie poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości.
3. Budowanie poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji.
4. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i współpracy w grupie.
5. Regulacja emocji w sytuacjach stresowych oraz nauka skutecznych sposobów radzenia sobie z napięciem.
Cele operacyjne:
1. Dzieci i młodzież poznają podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy (np. resuscytacja krążeniowo-oddechowa, tamowanie krwotoków).
2. Uczestnicy nauczą się prawidłowego korzystania z numerów alarmowych oraz przekazywania informacji służbom ratunkowym.
3. Dzieci będą wiedzieć, jak unikać zagrożeń w różnych środowiskach (np. nad wodą, w górach, w mieście).
4. Uczestnicy poznają techniki samoasekuracji oraz reagowania w przypadku niebezpieczeństwa.
5. Uczniowie zdobędą umiejętności pracy w grupie, wspólnego rozwiązywania problemów oraz pomagania innym w sytuacjach kryzysowych.
6. Dzieci wezmą udział w symulacjach i scenkach sytuacyjnych, które umożliwią praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
7. Uczestnicy stworzą wspólny "Kodeks Bezpiecznych Wakacji", który podsumuje zdobytą wiedzę i zasady zachowania w czasie letnich przygód.
Czas i miejsce realizacji projektu: projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33, na poziomie edukacji szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na Oddziale Ośrodka Rehabilitacji Dziennej, Oddział Otolaryngologii, Audiologii i Foniatrii Dziecięcej, Klinice Psychiatrii.
Realizacja założeń planowana jest od 9 do 13 czerwca 2025 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa.
Forma pracy: grupowa i indywidualna.
Zagadnienie: AKADEMIA RATOWNIKA-NAPRZÓD NA BEZPIECZNE WAKACJE
Tematyka:
1.Wprowadzenie do bezpieczeństwa – Zawsze gotowi!
2. Pierwsza pomoc – Ratujemy życie!
3. Bezpieczna przygoda – Woda, góry i miasto.
4. Emocje w kryzysie – Spokój kluczem do działania.
5. Podsumowanie i wspólny Kodeks Bezpiecznych Wakacji.
Sposoby realizacji
-Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w codziennym życiu.
-Prezentacja numerów alarmowych i nauka prawidłowego wzywania pomocy.
-Warsztaty: „Co zrobić w sytuacji zagrożenia?” – analiza sytuacji z życia codziennego.
-Gra edukacyjna: „Bezpieczeństwo na 5!” – quiz o zasadach bezpieczeństwa.
-Nauka podstawowych zasad pierwszej pomocy: resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO), tamowanie krwotoków, opatrywanie ran.
- Warsztaty praktyczne z użyciem fantomów i bandaży.
-Scenki sytuacyjne: „Pomagam w nagłych wypadkach”.
-Miniwykład: „Dlaczego każda minuta jest ważna?”.
-Zasady bezpieczeństwa nad wodą: kąpieliska, sprzęt pływający, postępowanie w przypadku tonięcia.
-Zachowanie w górach: oznaczenia szlaków, odpowiednie przygotowanie, reagowanie w przypadku zgubienia się.
-Bezpieczeństwo w mieście: poruszanie się po drogach, komunikacja miejska, kontakty z nieznajomymi.
- Warsztaty z zakresu regulacji emocji i zachowania spokoju w sytuacjach kryzysowych.
-Ćwiczenia relaksacyjne i techniki radzenia sobie ze stresem.
-Dyskusja: „Jak się czuję w trudnych momentach?” – rozwijanie umiejętności wyrażania emocji.
-Symulacje sytuacji stresowych: ćwiczenie szybkiego podejmowania decyzji.
-Powtórzenie i utrwalenie zdobytej wiedzy poprzez gry i quizy.
-Tworzenie wspólnego „Kodeksu Bezpiecznych Wakacji” – praca plastyczna i dyskusja grupowa.
-Wręczenie dyplomów uczestnictwa w „Akademii Ratownika”.
-Konkurs międzyszkolny ,,Jestem odpowiedzialny za własne bezpieczeństwo w trakcie wakacji”.
Termin realizacji: 09 – 13.06.2025
Metody pracy.
Metody oparte na słowie.
Metody oparte na obserwacji.
Metody oparte na praktycznej działalności uczniów.
Metody aktywizujące.
Formy pracy:
Praca indywidualna.
Praca w zespole.
Metody aktywne: warsztaty praktyczne (np. nauka udzielania pierwszej pomocy na fantomach), symulacje i scenki sytuacyjne (np. odgrywanie ról w sytuacjach kryzysowych), gry terenowe i edukacyjne (np. quizy, gry planszowe o tematyce bezpieczeństwa).
Metody wizualne: prezentacje multimedialne (filmy edukacyjne, slajdy, animacje), plakaty i diagramy przedstawiające zasady bezpieczeństwa, tworzenie map myśli i infografik wspólnie z uczestnikami.
Metody werbalne: dyskusje grupowe i burze mózgów (np. „Co zrobić w sytuacji zagrożenia?”), opowiadanie historyjek i przykładów z życia wziętych.
Metody plastyczne i manualne: tworzenie prac plastycznych (np. „Kodeks Bezpiecznych Wakacji”), przygotowanie plansz edukacyjnych przez dzieci, prace zespołowe (np. budowanie modeli sytuacji kryzysowych).
Metody integracyjne: zabawy ruchowe i integracyjne związane z bezpieczeństwem, ćwiczenia grupowe rozwijające współpracę i zaufanie, gry fabularne, np. „Misja ratownika”.
Metody refleksyjne: analiza sytuacji problemowych (np. „Co zrobiłbyś na miejscu bohatera?”), autoewaluacja uczestników po każdej aktywności (np. „Czego dziś się nauczyłem?”).
Metody techniczne: użycie fantomów, bandaży, apteczek pierwszej pomocy, nauka korzystania z urządzeń alarmowych np. telefon, interaktywne aplikacje i gry online o tematyce bezpieczeństwa.
Pomoce dydaktyczne:
Materiały wizualne: prezentacje multimedialne (slajdy z zasadami bezpieczeństwa, filmiki instruktażowe), plakaty edukacyjne (np. z numerami alarmowymi, zasadami pierwszej pomocy), diagramy i infografiki (np. schemat RKO, oznaczenia szlaków turystycznych), mapy (np. mapy szlaków górskich).
Materiały do ćwiczeń praktycznych: fantomy do nauki resuscytacji (dla dzieci i młodzieży), bandaże, opaski elastyczne, plastry, chusty trójkątne (do ćwiczenia opatrywania ran), apteczki pierwszej pomocy (do demonstracji i ćwiczeń), maski ochronne i rękawiczki jednorazowe.
Gry i zabawy edukacyjne: quizy i gry planszowe o tematyce bezpieczeństwa, karty scenariuszy do odgrywania sytuacji kryzysowych, puzzle lub układanki edukacyjne (np. „Bezpieczne wakacje krok po kroku”).
Materiały plastyczne i manualne: bloki rysunkowe, kolorowy papier, kredki, flamastry, farby, nożyczki, kleje, taśmy klejące, naklejki i szablony związane z tematyką ratownictwa.
Sprzęt i urządzenia techniczne: projektor multimedialny i laptop (do prezentacji i filmów edukacyjnych).
Materiały informacyjne i literackie: broszury i ulotki o zasadach bezpieczeństwa (np. od straży pożarnej, WOPR), książki i komiksy edukacyjne dla dzieci o tematyce ratowniczej, wydrukowane scenariusze działań ratowniczych i instrukcje pierwszej pomocy.
Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
Światła.
Twarze z emocjami.
Kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć.
Termometr.
Ewaluacja końcowa.
Międzyszkolny konkurs plastyczny.
Wystawa prac konkursowych.