Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

„Weź ze sobą breloczek mocy”

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 SPECJALNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY

 

 

 

PROJEKT EDUKACYJNY

 


TEMAT PROJEKTU:
„Weź ze sobą breloczek mocy”

 

Rok szkolny 2023/2024

 


Autorzy projektu:
Aleksandra Korecka-Gruszka
Katarzyna Lewandowska
Marta Modrzyńska
Monika Fabrycka

 

SPIS TREŚCI:
WSTĘP 3
1. Cele projektu 3
2. Sposób realizacji 4
3. Plan realizacji projektu 4
4. Metody, formy i techniki pracy 4
5. Czas trwania i zasięg projektu 4
6. Pomoce dydaktyczne 4
7. Ewaluacja i prezentacja wyników projektu 5

 

 

WSTĘP
Każdy człowiek ma w swoim życiu zarówno dobre, jak i niełatwe doświadczenia. Choroba, długie leczenie, czasem trudne do zaakceptowania diagnozy powodują, że dzieci
i młodzież doświadczają traumy, muszą mierzyć się z wieloma emocjami. Niezwykle ważna jest w takich chwilach obecność drugiego człowieka, dobre słowo, czasem po prostu bycie
i zapewnienie wsparcia. Pozostaje jeszcze wewnętrzny świat młodych ludzi, pozostają samotne wieczory i dni, które przynoszą czasem zwątpienie, słabość i poszukiwanie sensu.
Realizacja projektu „Weź ze sobą breloczek mocy!” ma na celu zachęcenie dzieci
i młodzieży do własnoręcznego wykonania breloczków, które będą im towarzyszyły, a także trafią do innych osób i będą przypominały, że warto wierzyć w naszą wewnętrzną moc, że warto w trudnych chwilach mieć nadzieję, przypomnieć sobie, że w tym wykonanym breloczku jest ukryta cząstka osoby, która go tworzyła wraz z jej dobrą energią i najlepszymi życzeniami dla tych, do których ten breloczek trafi.
Ideą podejmowanych w ramach projektu działań będzie wykonanie breloczka dla siebie oraz dla innej osoby. Tworzeniu prac towarzyszyć będą rozmowy, zajęcia tematyczne, wspólne wyszukiwanie sposobów na wsparcie siebie i innych w różnych sytuacjach.
Wszystko co dzieje się w naszej codzienności nas ubogaca, a relacje i wsparcie drugiego człowieka przejawiające się m.in. w podarowanym breloczku, mają dodać wiary w siebie
i wzmocnić przekonanie o tym, że w trudnych momentach nie jesteśmy sami, że moc do pokonywania trudności może przyjść do nas wraz z drugim człowiekiem, z dobrym słowem,
z otrzymanym „breloczkiem mocy”.
Do breloczka, który przygotujemy dla innej osoby dołączona będzie zakładka
z informacją, że został wykonany przez uczennicę/ucznia szkoły szpitalnej w Bydgoszczy wraz
z kodem QR. Osoba, do której trafi „Breloczek mocy” będzie mogła zeskanować kod i wówczas wyświetli się dedykowany dla niej cytat.


CELE PROJEKTU
Cel terapeutyczny:
• Niwelowanie stresów związanych z chorobą i hospitalizacją poprzez aktywność artystyczną przy tworzeniu breloczków.

Cel ogólny:
• Rozwijanie wrażliwości i empatii poprzez podejmowanie działań o charakterze wolontariackim na rzecz drugiego człowieka.

Cele szczegółowe:
• Zachęcanie dzieci i młodzieży do własnoręcznego wykonania breloczków.
• Rozwijanie umiejętności manualnych.
• Rozwijanie twórczości, kreatywności oraz wyobraźni.
• Wzmocnienie wiary we własne siły i możliwości.
• Wskazanie różnych sposobów wartościowego spędzania czasu wolnego.

Cele operacyjne:
Uczeń:
• Wykonuje samodzielnie breloczek dla siebie oraz innej osoby.
• Rozwija swoją twórczość i kreatywność oraz umiejętności manualne.
• Zaczyna wierzyć we własne możliwości i zdolności.
• Zauważa, że działania na rzecz drugiego człowieka są tak samo ważne, jak robienie czegoś dla siebie.
SPOSÓB REALIZACJI:
Projekt realizowany będzie podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych na oddziałach dziecięcych. Zajęcia będą się odbywać cyklicznie 2-3 razy w miesiącu (lub częściej w miarę możliwości). Działania plastyczne będą poprzedzone zajęciami tematycznymi dotyczącymi m.in.:
• budowania relacji;
• odpowiedzialności za siebie i innych;
• roli przyjaźni w życiu każdego człowieka;
• wartości rodziny i relacji rówieśniczych w życiu codziennym;
• wdzięczności – czy mamy być za co wdzięczni;
• działalności plastycznej jako sposobu na radzenie sobie z trudnymi emocjami np. ze złością, smutkiem, lękiem, zazdrością, stresem itp.
• Empatii i wrażliwości wobec drugiego człowieka.
Uczniowie będą też mieli udział w wyszukiwaniu ważnych, wartościowych dla nich cytatów, które chcieliby dołączyć do wykonanego breloczka jako dedykację dla osoby, do której on trafi.
Przewiduje się zajęcia z udziałem zaproszonych gości, którzy podzielą się swoimi pasjami lub umiejętnościami, np. wyplataniem makramy, zbieraniem breloczków.

PLAN REALIZACJI:
1. Historia i znaczenie słowa brelok.
2. Szymon Wyrostek i jego kolekcja breloków.
3. Techniki wykorzystywane w produkcji breloków.
4. Poznajemy technikę makramy – zajęcia praktyczne z p. Małgorzatą Kiełczyńską.

METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
• oparte na słowie;
• oparte na obserwacji;
• oparte na praktycznej działalności uczniów;
• metody aktywizujące;
• praca indywidualna oraz w grupie;
• rozmowy kierowane;
• swobodne wypowiedzi;
• zajęcia plastyczne.

CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w ciągu całego roku szkolnego 2023/2024 na oddziałach: Neurologii i Onkologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym oraz na oddziałach: Onkologii
i Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 im. Antoniego Jurasza
w Bydgoszczy.

POMOCE DYDAKTYCZNE:
• półprodukty niezbędne do wykonania breloczków tj. metalowe kółka, zawieszki, koraliki z napisem MOC, kolorowe koraliki ozdobne, kolorowe sznurki, koronki, kordonki, itp.

 

 

EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW PROJEKTU:
• zdjęcia i filmy wykonywane w trakcie pracy oraz efektów końcowych;
• obserwacja uczniów i pozyskiwanie od nich informacji zwrotnej.
Wykonane breloczki otrzymają m.in.:
• goście ogólnopolskiej konferencji;
• sponsorzy i darczyńcy wspierający działalność szkoły;
• młodzież z 4don4LORD;
• instytucje, placówki oświatowe oraz osoby prywatne, które wezmą udział w akcji Biały Miś 9
• p. Szymon Wyrostek – pasjonat zbierania breloczków;
• p. Małgorzata Kiełczyńska – prowadząca warsztaty z makramy.