Projekt biologiczno -chemiczny dla uczniów kl.7 i 8 SP oraz I - IV LO
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem"
Konfucjusz
Spis treści:
- Wstęp
- Cele projektu.
- Działy tematyczne.
- Czas i miejsce realizacji projektu.
- Metody i formy wykonania projektu.
- Kryteria oceniania.
- Forma prezentacji.
- Przewidywane efekty projektu.
- Ewaluacja projektu.
- Realizatorzy projektu.
- WSTĘP
Ważnym elementem działań dydaktycznych naszej szkoły jest zachęcanie uczniów
do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań i ciekawości przedmiotami przyrodniczymi.
Uczniów charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza, a rolą nauczyciela jest przeprowadzenie ich przez ścieżkę edukacji w sposób najłatwiejszy i najciekawszy oraz pomoc w przyswojeniu wiedzy nie tylko na chwilę, ale również na dalsze lata edukacji. Najlepszym sposobem na zaspokojenie naturalnej ciekawości ucznia oraz przeniesienie wiedzy teoretycznej na stronę praktyczną jest przeprowadzenie zajęć o charakterze badawczym i eksperymentalnym. Doświadczenia stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju. Zajęcia rozwijające umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się
do rozszerzenia horyzontów myślowych. Mimo, że niektóre eksperymenty wydają się trudne,
to dają okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata nauk ścisłych, a wiedza
i umiejętności, stają się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
Podstawy programowe z biologii i chemii w klasach 7 - 8 SP oraz I - IV LO uwzględniają zagadnienia związane z eksperymentami. Przez działanie, samodzielne wykonywanie doświadczeń uczniowie lepiej rozumieją i utrwalają treści programowe oraz otaczający świat.
Projekt ten ma na celu zaprezentowanie doświadczeń oraz ich wyjaśnienie.
W proces włączeni będą uczniowie, którzy pod kierunkiem nauczycieli przeprowadzą eksperymenty. Dzięki intrygująco postawionemu pytaniu badawczemu wspólnie wykonają doświadczenia i wyjaśnią zaistniałe efekty.
- CELE PROJEKTU
Rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie uczniów prowadzenia obserwacji, formułowania hipotezy badawczej i wniosków z doświadczeń w dziedzinie chemii, nauk ochrony przyrody oraz anatomii i fizjologii człowieka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
- wymienia zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń;
- podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz wytłumaczenia go;
- formułuje hipotezę badawczą, a na końcowym etapie wnioski;
- przeprowadza doświadczenia zgodnie z instruktażem nauczyciela;
- czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach;
- rozumie polecenia nauczyciela;
- DZIAŁY TEMATYCZNE
BLOK I - MŁODY CHEMIK
- Próba Tollensa w praktyce czyli srebrzanie bombek azotanem srebra (V)
- Sztuczny śnieg z wodorowęglanu sodu
- Modele chemiczne
BLOK II - PRZYRODNIK
1.Właściwości sorpcyjne gleby – przefiltrowanie wody atramentowej przez glebę
- Kontrola jakości powietrza
- Wędrująca woda – chromatografia bibułowa
BLOK III - JA I MOJE CIAŁO
- Obserwacje mikroskopowe :
- Tkanka łączna – preparaty krwi ludzkiej, chrząstki, kości
- Tkanka nerwowa
- Tkanka nabłonkowa
- Preparaty: wątroba, płuco
- Zapoznanie z anatomią człowieka – atlas i model anatomiczny
- Quiz: „Jak znam moje ciało ?”
- CZAS I MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU
Klinika Psychiatrii KPD, KPS, Szpital Uniwersytecki nr 1, Wojewódzki Szpital Dziecięcy
Czas trwania projektu: grudzień 2023 r. – kwiecień 2024 r.
- METODY I FORMY WYKONANIA PROJEKTU
W pracy z uczniami stosowane będą metody aktywizujące, zachęcające każdego ucznia do aktywnego uczestnictwa w zajęciach praktycznych.
Formy pracy:
-indywidualna,
-zbiorowa
Środki dydaktyczne:
mikroskopy, preparaty mikroskopowe, lupy, szkiełka przykrywkowe, szkiełka podstawkowe, zlewki, szalki Petriego, ocet spirytusowy, skrobia ziemniaczana, Płyn Lugola, wodorowęglan sodu, odczynniki chemiczne (azotan srebra (V), glukoza, woda destylowana, amoniak 10%); gleba, atrament, model szkieletu, ciśnieniomierz, płatki kosmetyczne, bibuła, barwniki.
- KRYTERIA OCENIANIA
Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
- uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych: korzystanie z materiałów źródłowych,
- zaangażowanie w trakcie wykonywania doświadczeń,
Nauczyciele, pod opieką których uczniowie będą realizowali założenia projektu, udzielą uczniom informacji, której celem jest wskazanie stopnia poprawności wykonania zadań, docenienie wysiłku i zaangażowania w realizację przedsięwzięcia oraz motywowanie i mobilizowanie do aktywnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności poprzez eksperymentowanie.
- FORMA PREZENTACJI
Przebieg projektu zostanie udokumentowany fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostaną przedstawione po jego zakończeniu.
- PRZEWIDYWANE EFEKTY PROJEKTU
Uczeń:
- sprawnie przeprowadza doświadczenia biologiczno – chemiczne według instrukcji nauczyciela i samodzielnie wypełnia kartę pracy uzupełniając w niej wyniki i wnioski,
- samodzielnie wyszukuje informacje w Internecie i literaturze fachowej dotyczące
przeprowadzanych doświadczeń,
- dokładnie wykonuje doświadczenie chemiczne wykorzystując do niego samodzielnie przygotowany odczynnik Tollensa, który został wykorzystany do srebrzenia bombek.
- EWALUACJA PROJEKTU
Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zebrane zostaną w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji w formie ustnej oraz za pomocą metod np.:
- tarcza strzelecka,
- termometr uczuć.
Na podstawie uwag i wniosków zostanie określona przydatność projektu w znaczeniu edukacyjnym i wychowawczym. Wnioski z jego realizacji zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych projektów edukacyjnych.
- REALIZATORZY PROJEKTU
Anna Osowska
Daria Karwowska
Aleksandra Matuszak