Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

„Szkolne laboratorium”.

Projekt biologiczno -chemiczny dla uczniów kl.7 i 8 SP oraz I - IV LO

 

„Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż - a zapamiętam,

pozwól mi działać, a zrozumiem"

Konfucjusz

 

Spis treści:

 

  1. Wstęp
  2. Cele projektu.
  3. Działy tematyczne.
  4. Czas i miejsce realizacji projektu.
  5. Metody i formy wykonania projektu.
  6. Kryteria oceniania.
  7. Forma prezentacji.
  8. Przewidywane efekty projektu.
  9. Ewaluacja projektu.
  10. Realizatorzy projektu.

 

 

  1. WSTĘP

Ważnym elementem działań dydaktycznych naszej szkoły jest zachęcanie uczniów
do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań i ciekawości przedmiotami przyrodniczymi.

Uczniów charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza, a rolą nauczyciela jest przeprowadzenie ich przez ścieżkę edukacji w sposób najłatwiejszy i najciekawszy oraz pomoc w  przyswojeniu wiedzy nie tylko na chwilę, ale również na dalsze lata edukacji. Najlepszym sposobem na zaspokojenie naturalnej ciekawości ucznia oraz przeniesienie wiedzy teoretycznej na stronę praktyczną jest przeprowadzenie zajęć o charakterze badawczym i eksperymentalnym. Doświadczenia stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju. Zajęcia rozwijające umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się
do rozszerzenia horyzontów myślowych. Mimo, że niektóre eksperymenty wydają się trudne,
to dają  okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata nauk ścisłych, a wiedza
i umiejętności, stają się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.

Podstawy programowe z  biologii i chemii w klasach 7 - 8 SP oraz I  - IV LO uwzględniają zagadnienia związane z eksperymentami. Przez działanie, samodzielne wykonywanie doświadczeń uczniowie lepiej rozumieją i utrwalają treści programowe oraz  otaczający świat.

Projekt ten ma na celu zaprezentowanie doświadczeń oraz ich wyjaśnienie.         
W proces włączeni będą uczniowie, którzy pod kierunkiem nauczycieli przeprowadzą eksperymenty. Dzięki intrygująco postawionemu pytaniu badawczemu wspólnie wykonają doświadczenia i wyjaśnią zaistniałe efekty.

  1. CELE PROJEKTU

Rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie uczniów prowadzenia obserwacji, formułowania hipotezy badawczej i wniosków z doświadczeń w dziedzinie chemii, nauk ochrony przyrody oraz anatomii i fizjologii człowieka.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:

- wymienia zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń;

- podejmuje próby przewidzenia wyniku doświadczenia oraz wytłumaczenia go;

- formułuje hipotezę badawczą, a na końcowym etapie wnioski;

- przeprowadza doświadczenia zgodnie z instruktażem nauczyciela;

- czerpie radość z doświadczania i eksperymentowania;

- aktywnie uczestniczy w zajęciach;

- rozumie polecenia nauczyciela;

 

  1. DZIAŁY TEMATYCZNE

 

BLOK I - MŁODY CHEMIK

 

  1. Próba Tollensa w praktyce czyli srebrzanie bombek azotanem srebra (V)
  2. Sztuczny śnieg z wodorowęglanu sodu
  3. Modele chemiczne

BLOK II - PRZYRODNIK

 

1.Właściwości sorpcyjne gleby – przefiltrowanie wody atramentowej przez glebę

  1. Kontrola jakości powietrza
  2. Wędrująca woda – chromatografia bibułowa

BLOK III - JA I MOJE CIAŁO

  1. Obserwacje mikroskopowe :
  • Tkanka łączna – preparaty krwi ludzkiej, chrząstki, kości
  • Tkanka nerwowa
  • Tkanka nabłonkowa
  • Preparaty: wątroba, płuco
  1. Zapoznanie z anatomią człowieka – atlas i model anatomiczny
  2. Quiz: „Jak znam moje ciało ?”

 

  1. CZAS I MIEJSCE REALIZACJI PROJEKTU

 

Klinika Psychiatrii KPD, KPS, Szpital Uniwersytecki nr 1, Wojewódzki Szpital Dziecięcy

Czas trwania projektu: grudzień 2023 r. – kwiecień 2024 r.

 

  1. METODY I FORMY WYKONANIA PROJEKTU

W pracy z uczniami stosowane będą metody aktywizujące, zachęcające każdego ucznia do aktywnego uczestnictwa  w zajęciach praktycznych.

 

Formy pracy:

-indywidualna,

-zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:

mikroskopy, preparaty mikroskopowe, lupy, szkiełka przykrywkowe, szkiełka podstawkowe, zlewki, szalki Petriego, ocet spirytusowy, skrobia ziemniaczana, Płyn Lugola, wodorowęglan sodu, odczynniki chemiczne (azotan srebra (V), glukoza, woda destylowana, amoniak 10%); gleba, atrament, model szkieletu, ciśnieniomierz, płatki kosmetyczne, bibuła, barwniki.

 

  1. KRYTERIA OCENIANIA

Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:

- uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych: korzystanie z materiałów źródłowych,

- zaangażowanie w trakcie wykonywania doświadczeń,

 

Nauczyciele, pod opieką których uczniowie będą realizowali założenia projektu, udzielą uczniom informacji, której celem jest wskazanie stopnia poprawności wykonania zadań, docenienie wysiłku i zaangażowania w realizację przedsięwzięcia oraz motywowanie i mobilizowanie do aktywnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności poprzez eksperymentowanie.

 

  1. FORMA PREZENTACJI

 

Przebieg projektu zostanie udokumentowany fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostaną przedstawione po jego zakończeniu.

 

  1. PRZEWIDYWANE EFEKTY PROJEKTU

 

Uczeń:

- sprawnie przeprowadza doświadczenia biologiczno – chemiczne według instrukcji nauczyciela i samodzielnie wypełnia kartę pracy uzupełniając w niej wyniki i wnioski,

- samodzielnie wyszukuje informacje w Internecie i literaturze fachowej dotyczące

przeprowadzanych doświadczeń,

       - dokładnie wykonuje doświadczenie chemiczne wykorzystując do niego samodzielnie przygotowany odczynnik Tollensa, który został wykorzystany do srebrzenia bombek.

 

  1. EWALUACJA PROJEKTU

Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zebrane zostaną w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji w formie ustnej oraz za pomocą  metod np.:

-  tarcza strzelecka,

-  termometr uczuć. 

 

Na podstawie uwag i wniosków zostanie określona przydatność projektu w znaczeniu edukacyjnym i wychowawczym. Wnioski z jego realizacji zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych projektów edukacyjnych.

 

  1. REALIZATORZY PROJEKTU

Anna Osowska

Daria Karwowska

Aleksandra Matuszak