Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

Szyjemy na 6!

Szyjemy na 6!

 

PROJEKT EDUKACYJNY PRZEZNACZONY
DO REALIZACJI W FORMIE TERAPII ZAJĘCIOWEJ
DLA UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY




Bydgoszcz 2023


WPROWADZENIE
„Szyjemy na 6!”, to kontynuacja kilkuletniego projektu, który w skrócie nazywany jest „Dzieciaki szyją”. W tym roku ponownie będziemy zwracać uwagę na naukę szycia ręcznego – uczniowie nauczą się lub utrwalą podstawowe ściegi ręczne, między innymi: przed igłą (fastryga), za igłą, stebnówka i inne. Nadal jednak do dyspozycji dostępne będą maszyny krawieckie, które po opanowaniu umiejętności szycia ręcznego umożliwią osiągnięcie celów projektu.
Pod czujnym okiem pedagogów młodzież będzie miała okazję rozwinąć swoje umiejętności związane z szyciem (od skrojenia, poprzez naukę różnych sposobów szycia, wykańczanie
i ozdabianie), a także będzie budować potrzebną więź i relację podczas wspólnego działania. Uczestnicy projektu będą tworzyć większe, jak i mniejsze formy. Nowością będzie także włączenie się z nauką szycia do równolegle trwającego projektu szkolnego „Weź ze sobą breloczek mocy”.
Zajęcia będą miały na celu kształtowanie postawy otwartości na potrzeby innych. Przygotowane i uszyte rzeczy trafią na liczne aukcje charytatywne oraz licytacje. Wykonane prace uczestnicy projektu będą mieli prawo zatrzymać, ale także proszeni będą o przygotowanie podobnych na rzecz innych osób, zmagających się z chorobami.
Wszystkie spotkania w ramach projektu przeznaczone są do realizacji głównie w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży SU nr 1, jednak zajęcia przeprowadzone będą także na pozostałych oddziałach szpitalnych, objętych nauką przez naszą placówkę.
Ważnym czynnikiem projektu jest miła, sprzyjająca rozmowom i pracy atmosfera, która pozwoli młodzieży poruszać ważne dla nich tematy, wzmocni ich poczucie własnej wartości oraz uświadomi ważność podejmowania działań o charakterze wolontariatu.

W SKŁAD PROJEKTU WCHODZI:
1. Nazwa projektu.
2. Cele projektu.
3. Czas i zasięg trwania projektu.
4. Środki i materiały do realizacji projektu.
5. Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu.
6. Kryteria oceniania.
7. Forma prezentacji.
8. Przewidywane efekty projektu.
9. Ewaluacja projektu.

REALIZACJA PROJEKTU

1. Nazwa projektu: „Szyjemy na 6!”

2. Cele projektu
Cel główny:
• rozwijanie umiejętności manualnych;
• uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka;
• budowanie poczucia własnej wartości poprzez naukę szycia.
Cele szczegółowe:
• odreagowanie własnych napięć i frustracji związanych z chorobą i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
• wskazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera;
• integracja środowiska szpitalnego.

3. Czas i zasięg trwania projektu
• czas trwania projektu – od września 2023 r. do czerwca 2024 r.;
• rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, w zamierzenie obejmujący cykliczne spotkania (minimum dwa razy w miesiącu) z młodzieżą przebywającą na leczeniu i objętą zajęciami edukacyjnymi przez Zespół Szkół nr 33 w Bydgoszczy.


4. Środki i materiały
Uczestnicy projektu korzystać będą z następujących środków i materiałów dydaktycznych:
• tkaniny i materiały tekstylne - bawełna, polar;
• elementy i naszywki dekoracyjne;
• materiały krawieckie: igły, szpilki, nici, kordonki, nożyczki, guziki, koronki, zamki błyskawiczne, sznurki, taśmy ozdobne, inne;
• maszyny do szycia;
• żelazko i deska do prasowania, klej na gorąco;
• materiały piśmiennicze;
• odtwarzacz CD komputer (laptop) z oprogramowaniem, cyfrowy aparat fotograficzny – przeznaczone rejestrowania przebiegu projektu;
• zasoby Internetu.

5. Działy tematyczne oraz przebieg realizacji projektu
Wstęp:
1) Zasady BHP obowiązujące w szkolnej pracowni krawieckiej.
2) Zapoznanie z podstawowymi narzędziami krawieckimi.
3) Nauka szycia ręcznego – zapoznanie z podstawowymi ściegami i ich rodzajami, sposoby przyszywania guzika i drobnych elementów ozdobnych.
Pozostałe elementy realizacji i przebiegu projektu:
1) Przygotowanie i wykonanie przez uczniów breloczków, poduszek, frotek do włosów oraz drobnych ozdób na każdą parę roku dla siebie lub na rzecz innych.
2) Pozyskiwanie sponsorów.
3) Dokumentacja fotograficzna i opisowa zajęć.

6. Kryteria oceniania
Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu są zajęciami obowiązkowymi, prowadzonymi w ramach terapii, na wybranych lekcjach dydaktycznych (godzina wychowawcza, plastyka) oraz pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych. Zaangażowanie dzieci i młodzieży nie zawsze będą zatem podlegać ocenie. Uczniowie otrzymają jednak informację zwrotną dotyczącą zaangażowania, dokładności wykonywanych czynności oraz poziomu radzenia sobie z określonymi zadaniami. Zakłada się także różne formy nagradzania uczestników, np. możliwość zatrzymania własnoręcznie uszytej pracy oraz inne nagrody rzeczowe za aktywny i twórczy udział w zajęciach.

7. Forma prezentacji
Przebieg zajęć dokumentowany będzie fotograficznie oraz opisowo w formie sprawozdania, które zostanie przedstawione na zakończenie projektu. Ponadto prace uczestników przekazane zostaną dla dzieci z innych oddziałów szpitalnych lub będą upominkami dla pozyskanych sponsorów lub osób w jakikolwiek sposób wspierających projekt.

8. Przewidywane efekty projektu
Uczestnik projektu:
• nazywa własne zainteresowania i wymienia czynności związane z szyciem;
• korzysta ze zdolności manualnych podczas projektowania oraz szycia;
• aktywnie spędza czas wolny poprzez twórcze działanie;
• integruje się ze środowiskiem szpitalnym;
• prezentuje swoją twórczości bezpośrednio podczas zajęć;
• korzysta z nowych form odreagowania własnych napięć i frustracji związanych z chorobą
i pobytem w szpitalu proponowanych podczas zajęć;
• czerpie radość z własnej aktywności twórczej;
• angażuje się w proponowane formy pracy, które pomagają w budowaniu poczucia własnej wartości oraz samoakceptacji;
• angażuje się w działalność artystyczną podczas zajęć w celu szybszego powrotu
do sprawności i zdrowia;
• przekazuje wytwory swojej pracy na szczytny cel.

9. Ewaluacja projektu
Wytwory krawieckie i inne elementy związane z działaniami projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu podczas jego trwania, jak i po zakończeniu. Powyższe formy realizacji pozwolą także określić przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym
i społecznym oraz dostrzec jego słabe strony.


Honorata Glaza-Gulgowska
Sylwia Kamieńska
Aleksandra Korecka-Gruszka
Marta Lazarek