Czy w szpitalnych murach można przeprowadzić lekcje o charakterze badawczym i eksperymentalnym? Oczywiście, że tak. Projekt „Szkolne laboratorium”, który realizowany był od grudnia, aż do kwietnia w naszej placówce ukazał, że mimo, iż niektóre eksperymenty wydawały się trudne to poprzez działanie, samodzielne wykonywanie doświadczeń uczniowie lepiej zrozumieli i utrwalili treści programowe. Poczynając od grudnia uczniowie wykorzystali w praktyce próbę Tollensa wysrebrzając bombki azotanem (V) srebra. Z dużym zaciekawieniem formułowali hipotezę badawczą, a na końcowym etapie wnioski co potwierdziło tylko fakt, jak ważną rolę w edukacji odgrywa przeniesienie wiedzy teoretycznej na stronę praktyczną. Na kolejnych lekcjach tęskniąc za prawdziwą zimą i śniegiem przy pomocy wodorowęglanu sodu stworzyliśmy swój własny śnieg. Udało nam się nawet ulepić miniaturki bałwanów. Podczas realizacji projektu uczniowie nabyli również umiejętność przygotowania preparatów biologicznych, które oglądali pod mikroskopem. Do obserwacji makro i mikroskopowych wykorzystano również utrwalone preparaty tkankowe. W kolejnym bloku tematycznym uczniowie badali właściwości sorpcyjne gleby, sprawdzali jej pH oraz dokonali analizy jej składu. Wykorzystując zdobytą wiedzą wzięli udział w ćwiczeniach praktycznych. Powstała również chemiczna tęcza gęstości substancji. Realizacja projektu dała okazję naszym wychowankom do odkrywania i zgłębiania tajników fascynującego świata nauk ścisłych.
A. Osowska, A. Matuszak, D. Karwowska