ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 SPECJALNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
„Weź ze sobą dobrą myśl”
Rok szkolny 2023/2024 (maj- sierpień)
2024/2025 (wrzesień- maj)
Autorzy projektu:
Monika Fabrycka
Katarzyna Lewandowska
Marta Modrzyńska
Małgorzata Ziętara
SPIS TREŚCI:
WSTĘP 3-4
1. Cele projektu 4
2. Sposób realizacji 4
3. Plan realizacji projektu 5
4. Metody, formy i techniki pracy 9
5. Czas trwania i zasięg projektu 9
6. Pomoce dydaktyczne 9
7. Ewaluacja i prezentacja wyników projektu 10
„Czytanie to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.” ~ Wisława Szymborska.
WSTĘP
Czytelnictwo jest bardzo ważne dla rozwoju intelektualnego, kulturowego
i emocjonalnego każdej osoby. Czytanie rozwija umiejętność analizy, krytycznego myślenia, wyobraźnię oraz zdolności językowe. Dodatkowo, czytanie pozwala nam poszerzać swoją wiedzę na różnorodne tematy, zdobywać nowe perspektywy i poglądy oraz czerpać inspirację. Dlatego warto zachęcać dzieci, młodzież i dorosłych do czytania i dbać o rozwijanie umiejętności czytelniczych. Czytanie ma wiele korzyści dla naszego umysłu i zdrowia. Oto kilka powodów, dlaczego warto czytać regularnie:
1. Rozwijanie umiejętności koncentracji i skupienia uwagi.
2. Poszerzanie naszej wiedzy i informacji.
3. Poprawienie pamięci i zdolności zapamiętywania.
4. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.
5. Poprawienie umiejętności rozumienia tekstu i myślenia krytycznego.
6. Redukcja stresu.
7. Pomaganie w budowaniu słownictwa i poprawienie umiejętności pisania.
8. Motywacja do działania.
9.Poprawienie zdolności interpersonalnych poprzez zrozumienie innych perspektyw
i punktów widzenia.
10. Dostarczanie wielu przyjemności i rozrywki.
Dlatego warto regularnie sięgać po książki, gazety, artykuły czy inne teksty,
aby rozwijać się intelektualnie i cieszyć korzyściami płynącymi z czytania.
W celu propagowania i kultywowania procesu czytania oraz czerpania korzyści płynących z takiej formy spędzania wolnego czasu, powstał projekt zatytułowany „Weź ze sobą dobrą myśl”. Pozyskane w ramach grantu, realizowanego we współpracy z Fundacją Banku PEKAO S.A. pozycje książkowe, staną się inspiracją i bazą do prowadzenia zajęć czytelniczo- terapeutycznych z dziećmi na oddziałach szpitalnych. Realizacji projektu, będzie także towarzyszyła całoroczna akcja, dotycząca tworzenia zakładek do książek. Zadaniem uczestników zajęć w ramach projektu, będzie wykonanie zakładek- dla siebie oraz innej osoby. Część zakładek, wykonanych w ten sposób, zostanie wręczona wszystkim uczestnikom, a także prelegentom Ogólnopolskiej Konferencji organizowanej w 2024 roku przez Zespół Szkół nr 33 Specjalnych dla Dzieci i Młodzieży Przewlekle Chorej w Bydgoszczy, a inne trafią do naszych darczyńców, przyjaciół szkoły oraz będą upominkami z okazji różnych uroczystości.
Zakładki tworzone przez wychowanków przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim im. A. Jurasza w Bydgoszczy (oddział onkologii dziecięcej) oraz na oddziałach dziecięcych Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Bydgoszczy - oddziały onkologii, kardiologii będą niepowtarzalne: oprócz różnorodnych kształtów, kolorów, rodzaju wykonania, posiadać będą także dodatkowe elementy, takie jak cytat, motto, sentencja
od wykonawcy, dla odbiorcy. Cytat ten wybrany zostanie przez ucznia bądź uczennicę -
to właśnie nadawca skieruje myśl, która jest mu w szczególności bliska i podzieli się nią
z obdarowaną osobą.
Projekt „Weź ze sobą dobrą myśl”, ma na celu zachęcenie dzieci i młodzieży do własnoręcznego wykonania zakładek, które będą im towarzyszyły, a także trafią do innych, bliskich lub nieznanych osobiście osób. Te „przypominajki” będą uświadamiały obdarowanym, że w zakładce, którą otrzymaliśmy znajduje się ukryta cząstka osoby, która ją tworzyła wraz z jej dobrą energią i najlepszymi życzeniami dla osoby, której dana zakładka będzie towarzyszyła w czasie literackiej podróży.
Proces tworzenia, stanie się także pretekstem do rozmów o dobroczynności, wartości płynącej z bezinteresownych gestów. Projekt ma na celu uwrażliwić naszych podopiecznych
na drugą osobę, a także wzmocnić poczucie satysfakcji z wykonanej pracy. Działania plastyczne będą poprzedzone zajęciami poruszającymi tematyki tj.:
- budowanie relacji,
- odpowiedzialności za siebie i innych,
- rola przyjaźni w życiu każdego człowieka,
- wartość rodziny i relacji rówieśniczych w codziennym życiu,
- wdzięczność,
- nazywania i zrozumienia poszczególnych emocji- podkreślenie faktu, że wszystkie emocje są ważne,
- działalność plastyczna- arteterapia, jako sposób na radzenie sobie z trudnymi emocjami, np. ze złością, zazdrością, smutkiem, lękiem itp.
CELE PROJEKTU
Cel terapeutyczny:
• Wspomaganie procesu leczenia poprzez współtworzenie warunków do optymalnego rozwoju w czasie pobytu w szpitalu.
Cele ogólne:
• Poprawa nastroju poprzez stwarzanie okazji osiągnięcia sukcesu, wzmocnienie wiary
we własne siły i możliwości.
• Rozbudzanie potrzeby czytania oraz sięgania po wartościowe pozycje literackie.
• Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci i umiejętności radzenia sobie
w różnych, także trudnych sytuacjach.
• Zwrócenie uwagi na ważność działań na rzecz drugiego człowieka.
• Doskonalenia sprawności manualnej i rozwój kreatywności.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• Wykonuje samodzielnie zakładkę do książki dla siebie oraz innej osoby.
• Rozwija swoją twórczość i kreatywność oraz umiejętności manualne.
• Posiada lepszą zdolność koncentracji - rozwija skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo - skutkowego.
• Poszerza swoją wiedzę na tematy, które poruszane będą podczas spotkań czytelniczych.
• Wykorzystuje czas spędzony w szpitalu w sposób pożyteczny i wartościowy.
• Dostrzega odpowiedzialność za siebie i innych poprzez podejmowanie działań na rzecz drugiego człowieka.
• Wyraża swoje uczucia słowami i czynami.
• Nabywa większej pewności siebie.
• Zna sposoby przezwyciężania własnych lęków.
SPOSÓB REALIZACJI:
• Słuchanie bajek, baśni, opowieści czytanych lub opowiadanych przez nauczyciela, dobranych do aktualnych potrzeb dziecka, rozwiązywanie sytuacji trudnych czy służących osiągnięciu złożonego celu.
• Oglądanie teatrzyków, inscenizacji - teatrzyk kukiełkowy, pacynkowy.
• Rozmowa na temat głównych wątków baśni, bajki, pojawiających się bohaterów i ich postępowania, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pokonywania przeszkód.
• Wymiana poglądów, dyskusja na temat różnych sposobów rozwiązywania konfliktów, szukania rozwiązań.
• Aktywny udział w opowieściach – dokańczanie, tworzenie własnego scenariusza, dalsze losy bohaterów.
• Wyrażanie emocji, przeżyć poprzez twórczość plastyczną związaną z treścią omawianych utworów ( m.in.: rysowanie, malowanie, wycinanie, wydzieranie, lepienie).
• Wykonanie zakładek do książek różnymi technikami.
PLAN REALIZACJI:
Realizacja projektu dotycząca czytelnictwa, zostanie podzielona na pięć bloków tematycznych, w ramach których może odbyć się kilka spotkań (od maja 2024 roku do maja 2025 roku). W tym celu dokonano wyboru takich pozycji książkowych, które w swojej treści oraz przesłaniu zawierają wartościowe lekcje, inspirujące przemyślenia, motywację do działania, refleksję nad życiem, czy też podniesienie na duchu. Celem projektu jest zwrócenie uwagi uczniów na przesłania poszczególnych utworów, budzące chęć zmiany, rozwoju czy po prostu do refleksji nad własnymi wyborami i postawą. Każdy utwór wchodzący w skład 21 pozycji, posiada unikalne przesłanie, które czytelnik może odebrać na swój własny sposób.
Harmonogram działań – realizacja projektu
Termin zajęć Tematyka oraz przykładowe metody pracy Pozycje książkowe
Maj - lipiec 2024
Spotkanie pierwsze
1. Dzień mamy, Święto rodziny
• Rozmowa o przeżyciach związanych
z miłością, skupienie się na różnych aspektach miłości, takich jak radość, tęsknota, rozczarowanie, czy akceptacja.
• Prezentacja różnych historii i emocji związanych z miłością, pozwalając czytelnikom na refleksję nad własnymi doświadczeniami w tej sferze życia.
• Pobudzenie czytelników do głębszego zastanowienia się nad istotą miłości
i współodczuwania.
• Uświadomienie, że różnorodność jest czymś pięknym i wartościowym,
a różnice między ludźmi mogą prowadzić do wzajemnego wzbogacania się i nauki od siebie nawzajem. - „My” Ewa Dahling,
- „Kiedy nie możemy się przytulić ” E. McLaughlin, P. Dunbar,
- „Ja, miłość. Księga współodczuwania.” - S. Verde, P. H. Reynolds
- „Pięknie się różnimy. Akademia mądrego dziecka. Chcę wiedzieć”- T. Turner,
-„Miłość” A. Corrinne
Wrzesień- listopad 2024
Spotkanie drugie 2. Dzień życzliwości
• Rozmowa na temat wiary w moc swoich życzeń, a także dążeniu
do pozytywnych zmian w swoim życiu poprzez formułowanie i realizację swoich marzeń.
• Poruszanie tematów związanych
z samoakceptacją, pokonywaniem własnych ograniczeń i podążaniem
za marzeniami, a także empatią, zwróceniem uwagi na drugiego człowieka, pomocą innym, wolontariatem.
• Refleksja nad naszymi relacjami
z otoczeniem oraz potencjałem, który w nas drzemie.
• Poruszanie tematów takich jak, alienacja, samotność, zagubienie.
• Promowanie wdzięczności
i doceniania innych za ich dobre uczynki, wsparcie, pomoc i miłość. -„Dzień życzeń” L. Myracle
- „Drzewo życzeń” K. Applegate
- „Pięknie dziękuję” E. Surrey
- „ Może” K. Yamanda
- " O wdzięczności. Czyli jak ważne jest dziękowanie" M. Mundy
Grudzień- styczeń 2024/2025
Spotkanie trzecie
3. Świateczny czas./ Pomagajmy sobie
• Rozmowa o znaczeniu i cechach empatii. Wyjaśnienie, dlaczego empatia jest ważna i jak może wpływać na nasze relacje z innymi ludźmi.
• Uzmysłowienie uczniom, w jaki sposób możemy rozwijać naszą empatię i jakie działania możemy podjąć, aby być bardziej empatycznymi w relacjach z innymi.
• Koncentracja na wartości cichego wsparcia i słuchania.
• Podkreślenie, że nie zawsze musimy oferować rozwiązania czy rady – czasami największą pomocą jest po prostu być obecnym, cierpliwym
i gotowym do słuchania. Dzięki temu można pomóc drugiej osobie przejść przez trudne emocje i poczuć się lepiej.
• Rozmowa o uczuciach, które są nam znane- tych przyjemnych, ale także tych trudnych.
• Pokazywanie przez uczniów za pomocą mimiki lub gestów, jak się czują w danym momencie.
• Zabawa w kalambury. Uczniowie losują karteczkę z nazwą uczuć. Grupa zgaduje.
• Zajęcia plastyczne – wybór przez uczniów pojedynczego uczucia wymienionego w książce „Co robią emocje”. Tworzenie własnych wersji ilustracji i opisu. Mogą to być zupełnie dziwne i szalone rzeczy, które kojarzą się uczniom z tymi emocjami – złość może wściekle odkurzać, radość tańczyć, a lenistwo jeść pączka, itd. - „Ja, człowiek. Księga empatii” – S. Verde, P. H. Reynolds
- „Wspólny stół” – P. H. Reynolds
- „A królik słuchał” – C. Doerrfeld
- wybór poszczególnej historii z książki M. Michalaka pt. „Opowieści o tym, co w życiu ważne”
- „Co robią uczucia” T. Oziewicz
Luty- marzec 2025
Spotkanie czwarte
4. Światowy dzień głośnego czytania./ Dzień pozytywnego myślenia/ Święto miłości i przyjaźni
• Burza mózgów – nazywanie uczuć, które na co dzień doświadczamy.
• Rozmowa o różnych uczuciach, jakie mogą nas spotkać, takich jak: radość, smutek, złość, strach czy zdziwienie.
• Ćwiczenia dotyczące rozpoznawania swoich emocji oraz radzenia sobie
z nimi.
• Podkreślenie roli, jaką pełnią emocje w życiu każdego z nas. Zrozumienie, że są one naturalne i ważne. Uzmysłowienie, że nie ma złych emocji.
• Poruszenie tematyki związanej
z przyjaźnią i relacjach opartych
na zaufaniu, szacunku, zrozumieniu
i wsparciu (dyskusja, praca w grupach, burza mózgów).
• Uświadomienie uczniom, że warto dbać o relacje przyjacielskie, pielęgnować je i inwestować w nie, gdyż dobre przyjaźnie przynoszą nam wiele radości i satysfakcji (rozmowa w parach).
• Zabawy grupowe. Wspólne pokazywanie uczuć przez całą grupę. Nauczyciel podaje nazwę uczucia
i dzieci wszystkie naraz pokazują to uczucie, każdy po swojemu. Ważna informacja po ćwiczeniu: każdy wyraża emocje po swojemu, każdy inaczej je odczuwa i inaczej przeżywa różne sytuacje. I to jest w porządku.
• Interaktywna lektura książki. Nauczyciel pokazuje poszczególne/wybrane ilustracje z książki i pyta jakie uczucia przedstawiają.
• Ćwiczenia relaksacyjne przy dźwiękach spojonej muzyki. - „Tyczka w Krainie Szczęścia” – M. Widmark
- „Emocje. Wszystko, co czujesz. Przewodnik dla dzieci po świecie uczuć” – B. Petersen
- „Kiedy nadchodzi smutek” – E. Eland
- „Kolorowy potwór. Doktor od emocji.” – A. Llenas
- „Trzymaj mnie mocno” J. Chapman
Kwiecień-maj 2025
Spotkanie piąte
5. Międzynarodowy dzień książki dla Dzieci./Światowy dzień Kreatywności i Innowacji./Święto Polskiej Muzyki ii Plastyki.
• Rozmowa na temat gotowości
do podejmowania trudnych decyzji, działania w sytuacjach wymagających ryzyka oraz stawiania czoła niebezpieczeństwu.
• Podkreślenie wartości płynących
z bycia osobą kreatywną, gdyż pozwala to na lepsze radzenie sobie
w różnych sytuacjach życiowych.
• Rozmowa na temat strachu-uświadomienie uczniom, że jest on naturalną częścią życia, ale nie powinien nas paraliżować ani powstrzymywać przed realizacją naszych marzeń i celów (dyskusja, wymiana myśli).
• Uzmysłowienie uczniom, że poprzez wzajemne wsparcie, współpracę
i wytrwałość można pokonać lęki
i osiągnąć sukces.
• Rozmowa kierowana na temat tego, że każdy z nas jest wyjątkowy na swój sposób, mamy niesamowite moce oraz o tym, że warto rozwijać swoje umiejętności i kompetencje.
• Dyskusja na temat tego, że w życiu nie liczą się dobrą materialne, ale ludzie, wspomnienia czy marzenia. To one sprawiają, że nasze życie nabiera sensu oraz przynoszą otuchę w trudnych chwilach.
- „A to - P.”- H. Reynolds,
- „Nieustraszeni i wielki skok” – E. Punset,
- „Nie bój się!” M.Rezkowa, L. Urbanek, J. Kase,
- „Piękno Teo” A. Królak,
-„Wielka Księga Supermocy” S. Isern
- „Wielka Księga Super Skarbów” S. Isern
METODY PRACY:
• oparte na słowie, np.: rozmowy kierowane, opowiadanie, wyjaśnianie, swobodne wypowiedzi,
• oparte na obserwacji – np.: krótkie inscenizacje, pokazy, wystawy prac,
• oparte na praktycznej działalności uczniów,
• metody aktywizujące – np.: burza mózgów, metoda ekspresji, metoda dyskusyjna, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne,
FORMY PRACY:
• praca indywidualna oraz w grupie
CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w ciągu całego roku od maja 2024 roku do czerwca 2025
(z uwzględnieniem okresu wakacji) na oddziałach pediatrycznych: neurologii, kardiologii, onkologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym oraz na oddziałach onkologii dziecięcej
w Szpitalu Uniwersyteckim im. A. Jurasza w Bydgoszczy.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
• półprodukty niezbędne do wykonania zakładek tj. kolorowe kartki techniczne, wykrojniki do wytłaczania, maszyny big shot, kleje, nożyczki, kolorowe taśmy, dżety, metalowa gilotyna do cięcia papieru, precyzyjna obcinarka wzmocniona A4 A5, Pistolet do kleju na gorąco, nitownica ręczna i nity, folia do laminowania, itp.
• baza cytatów, komputer z dostępem do internetu.
EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW PROJEKTU:
• zdjęcia i filmy wykonywane w trakcie pracy oraz efektów końcowych;
• obserwacja uczniów i pozyskiwanie od nich informacji zwrotnej.
Wykonane zakładki otrzymają m.in.:
• goście ogólnopolskiej konferencji,
• sponsorzy i darczyńcy wspierający działalność szkoły,
• pracownicy Fundacji, które wspierają proces leczenia dzieci z chorobami nowotworowymi,
• osoby bliskie dzieciom.
W ramach projektu we wrześniu 2024 odbędzie się szkolny konkurs plastyczny nt. „Zakładki duże i małe do książek zawsze wspaniałe”. Wystawa pokonkursowa odbędzie się podczas Ogólnopolskiej Konferencji Szkoleniowej w Młynach Rothera.