Wstęp
Każdy z nas od urodzenia ma potrzebę objaśniania otaczającego nas świata. Bardzo pomocna okazuje się wtedy książka, która pokazuje rzeczywistość, wzorce zachowania, prowokuje dyskusję i objaśnia zasady panujące w najbliższym otoczeniu. Powiedzenie mówi, iż „książka jest najlepszym przyjacielem” gdyż pomaga zdystansować się do własnych doświadczeń, niesie ulgę w cierpieniu, pomaga radzić sobie z trudnościami i zmniejsza stres. Nade wszystko jednak, obcowanie z książką stanowi źródło olbrzymiej przyjemności.
Projekt ten miał na celu połączenie zajęć czytelniczych, terapeutycznych oraz aktywności plastycznej. Dzięki przeprowadzonym zajęciom uczniowie mieli możliwość złagodzenia negatywnych emocji związanych z pobytem w szpitalu, zmniejszenia poczucia osamotnienia i niskiej wartości, a także przełamania apatii. Jest to szczególnie wartościowe zwłaszcza w przypadku ucznia przewlekle chorego, odseparowanego od rodziny i rówieśników. Do realizacji projektu wykorzystane były wybrane książki, które stanowią wyposażenie Bajkowozu oraz Pudełka mocy, które otrzymaliśmy od Fundacji Serdecznik w Poznaniu.
Cele terapeutyczne:
- eliminowanie napięć emocjonalnych poprzez aktywny udział w zajęciach,
- poprawa nastroju poprzez stwarzanie okazji do osiągania sukcesu,
- nawiązanie z uczniami pozytywnego kontaktu emocjonalnego.
Cele ogólne:
• zapoznanie z tekstami wybranych książek dla dzieci i młodzieży,
• kształtowanie postawy szacunku wobec książki,
• rozwijanie aktywności twórczej oraz uzdolnień plastycznych,
• integracja wokół wspólnych działań.
Cele operacyjne:
Wiadomości
Uczeń:
- wymienia tytuły poznanych opowiadań,
- charakteryzuje bohaterów i ocenia ich postępowanie.
Umiejętności
Uczeń:
- głośno czyta wybrane fragmenty tekstu,
- analizuje przeczytany tekst,
- odpowiada na pytania w formie zagadek, rebusów, quizów dotyczących treści poznanej książki,
- wykonuje prace plastyczną zgodnie z instrukcją nauczyciela.
Realizatorzy projektu: Sylwia Kamieńska, Danuta Sarnowska
Miejsce realizacji projektu: Oddział Psychiatrii Stacjonarnej w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 w Bydgoszczy, Oddział Endokrynologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Bydgoszczy.
Grupa wiekowa: uczniowie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
Czas realizacji projektu: maj 2024 – czerwiec 2024
Forma pracy: grupowa, indywidualna zróżnicowana
Sposoby wykonania projektu: gry dydaktyczne, tematyczne zadania logiczne, prace plastyczne
Tematyka zajęć:
1. Nasze światy – M. Strzałkowska "Zielony i Nikt”
2. Strach i niedowierzanie - M. Strzałkowska "Zielony, Nikt i ktoś"
3. Pracownia złamanych serc - R. Jędrzejewska-Wróbel „Pracownia Aurory”,
4. Chcę być jak Nick – Ding Dreamergo „Przytul mnie. Osiem lekcji Nicka o życiu, których twoje dziecko nie powinno przegapić.”
5. Jestem jaki jestem - K. Yomady i M. Besom pt. „Pięciu Nieudanych”,
6. Małe szczęścia - B. Ibarroli pt. „Nowe bajki, które uczą jak być szczęśliwym”,
Podsumowaniem projektu są prace plastyczne, które zaprezentowane były na wystawie zorganizowanej na stacjonarnym oddziale psychiatrycznym.