1. Wstęp.
Niniejszy projekt będzie realizowany w formie terapii zajęciowej w Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży SU nr 1 im. dr A. Jurasza w Bydgoszczy
Jak pokazały doświadczenia z poprzedniej edycji projektu, udział w terapii zajęciowej ma ogromne znaczenie dla psychiki osób z dysfunkcjami – pozwala zapomnieć o ograniczeniach, rozwija wrażliwość, buduje poczucie własnej wartości oraz pomaga przystosować się do życia w grupie, w społeczeństwie.
W trakcie trwania projektu młodzież ma okazję do rozwijania i pogłębiana zainteresowań i pasji, może odkrywać rolę rękodzieła w życiu codziennym a nawet zawodowym.
Prowadząc zajęcia związane z makramą zauważyłam, że prace manualne pozwalają młodym ludziom zająć swoje myśli, uspokoić się, a nawet nabrać dystansu do nowej, trudnej rzeczywistości. Dzięki wyplataniu supełków, w dość łatwy i szybki sposób można się wyciszyć oraz poczuć satysfakcję z owoców własnej pracy. Młodzież naszej szkoły bardzo potrzebuje tego poczucia sukcesu, sprawczości, pięknego efektu ich twórczej działalności. Makrama, oprócz dość łatwej do opanowania techniki, oferuje też sploty bardzo fantazyjne, wymagające kreatywności i ciągłego doskonalenia warsztatu.
2. Cele projektu:
Cel główny:
• poznanie nowych form rozładowania napięć i negatywnych emocji związanych z chorobą oraz pobytem w szpitalu,
• rozwijanie kreatywności, poczucia sprawczości, wiary we własne możliwości,
• kształtowanie postaw wolontariackich.
Cele szczegółowe:
• przybliżenie zasad i technik makramy,
• praktyczna nauka podstawowych splotów makramowych,
• tworzenie ozdób świątecznych, elementów biżuterii np. bransoletek, przedmiotów codziennego użytku typu breloki, chwosty,
• pomoc w odnajdowaniu pasji, pokazanie różnych sposobów spędzania wolnego czasu w oderwaniu od komputera,
• integracja środowiska szpitalnego.
Cele terapeutyczne:
• eliminowanie napięć poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia z udziału w zajęciach terapeutycznych,
• poprawa nastroju poprzez stwarzanie sytuacji do odczuwania pozytywnych emocji w związku z przyjazną tematyką projektu.
3. Czas i zasięg trwania projektu:
• czas trwania projektu – od października 2023 r. do lipca 2024 r.,
• rodzaj i zasięg projektu – jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, obejmujący cykliczne spotkania (minimum raz w miesiącu) z młodzieżą przebywającą na leczeniu i objętą zajęciami edukacyjnymi przez Zespół Szkół nr 33 w Bydgoszczy, w Klinice Psychiatrii.
4. Idea projektu oraz proponowane działania:
Projekt edukacyjny „Pleciemy makramę” ma pomóc uczniom w poszukiwaniu swoich mocnych stron. Dzięki nabytym umiejętnościom i pięknym efektom pracy, młodzież wyraźnie wzmacnia poczucie własnej wartości, docenia swoje umiejętności i zaangażowanie, odkrywa talenty i odnajduje sens swoich działań. Nasi podopieczni mogą też uczestniczyć w działaniach wolontariackich, poprzez wykonywanie prac na rzecz fundacji i darczyńców, wspierających naszą szkołę i jej działania.
Zaplatanie sznurkowych dzieł, potocznie zwanych makramą, wpisuje się w misję naszej szkoły, którą jest między innymi odreagowywanie napięć związanych z pobytem w szpitalu oraz uświadamianie chorym dzieciom, że pobyt w szpitalu może wiązać się nie tylko z przykrymi doznaniami, ale także z dobrą zabawą i nauką.
Przewidywane działania to:
• przedstawienie historii, idei i prostych technik makramy,
• nauka podstawowych splotów: makramowy płaski, żebrowy,
• wykonanie prostych ozdób świątecznych,
• tworzenie różnych bransoletek: bransoletki przyjaźni, bransoletki w stylu „Shamballa”, na gumce,
• wykonanie breloków, chwostów,
• spotkanie z gościem.
5. Materiały potrzebne do realizacji projektu:
• nici bawełniane, grubość 2, 3, 5mm, sploty: skręcane, plecione,
• nici bawełniane woskowane i syntetyczne do bransoletek,
• korale drewniane, szklane, metalowe, syntetyczne,
• nożyczki, klej do tekstyliów, taśma klejąca,
• dodatkowe dekory z drewna, metaloplastyki, inne
• komputer lub tablet, aparat.
6. Kryteria oceniania:
Spotkania oraz przedsięwzięcia w ramach projektu prowadzone są dla dzieci i młodzieży w ramach terapii oraz pozalekcyjnych zajęć wychowawczych. Nie będą one podlegały ocenie szkolnej. Proponuję jednak różne formy nagradzania uczestników, np. docenianie zaangażowania uczniów poprzez pochwałę, możliwość zatrzymania własnoręcznie wykonanej pracy oraz inne nagrody za aktywny i twórczy udział w zajęciach.
7. Ewaluacja:
Wyplecione dekoracje i inne elementy związane z prowadzeniem projektu, także dokumentacja fotograficzna, sprawozdanie z realizacji oraz opinie i uwagi uczestników zajęć pozwolą dokonać oceny projektu w trakcie jego trwania a także po zakończeniu. Powyższe formy realizacji ułatwią również ocenę przydatność projektu w sensie edukacyjnym, wychowawczym oraz społecznym.
8. Forma prezentacji:
Przebieg zajęć będzie dokumentowany poprzez fotografie oraz opisowo w formie sprawozdania. Zostanie ono przedstawione na zakończenie projektu. Poza tym część prac uczestników przekazana będzie w formie upominków dla pozyskanych sponsorów lub osób w jakikolwiek sposób wspierających projekt.
Autor projektu:
Aleksandra Korecka-Gruszka