Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

Projekt edukacyjny „Ja i moja rodzina?”

„Rodzina jest jednym z arcydzieł natury”
(George Santayana)

Jeśli chcesz naprawić świat, to idź do domu i kochaj swoją rodzinę.
(Matka Teresa z Kalkuty)

„Więzi łączące prawdziwą
rodzinę, to nie więzi krwi, ale
wzajemny szacunek i wspólna radość”
(Richard Bach).

Wstęp
Rodzina w życiu każdego człowieka odgrywa bardzo ważną rolę - oprócz schronienia daje poczucie bezpieczeństwa i zapewnia bezwarunkową miłość. We współczesnej rzeczywistości cały świat funkcjonuje w przestrzeni cyfrowej, ogólnym chaosie w którym życie nabrało bardzo dynamicznego tempa. Rodzice nie mają czasu dla własnych dzieci jak również dzieci nie mają czasu dla rodziców. Ich wzajemne relacje nie są prawidłowe, czasami po prostu ich nie ma, albo ograniczają się tylko do zaspakajania potrzeb materialnych. Projekt „Ja i moja rodzina” ukierunkowany jest na budowanie relacji w rodzinie oraz uświadomienie faktu, iż rodzina to miejsce, w którym oprócz miłości dziecko ma stopniowo wpajane normy i wartości obowiązujące w życiu społecznym. Dziś rzadko spotykamy rodziny wielopokoleniowe w których dziadkowie, rodzice i dzieci mieszkają pod jednym dachem. Rodzina to również grupa społeczna, która kształtuje osobowość i postawy swoich członków, a tym samym przygotowuje do życia w otaczającym świecie.
W ramach realizacji projektu edukacyjnego uczniowie dowiedzą się czym jest rodzina i jakie znaczenie odgrywa w życiu każdego człowieka, dowiedzą się, jak wspierać relacje
z rodziną, rówieśnikami i środowiskiem.
Projekt realizowany będzie w Klinice Chirurgii, Ortopedii i Okulistyki oraz w Klinice Pediatrii, Alergologii i Gastroenterologii w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1.

Cele główne:
1. Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.
2. Kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną oraz ukazanie rodziny jako najwyższej wartości dla każdego człowieka.
3. Rozwijanie sprawności manualnych oraz kreatywności.

 

 

Cele operacyjne:
Wychowanek:
1. definiuje pojęcie rodzina,
2. rozumie stopnie pokrewieństwa w rodzinie,
3. zna czynności wykonywane przez członków rodziny,
4. rozumie potrzebę umocnienia więzi rodzinnych,
5. zna i dostrzega rolę i wartość rodziny w życiu każdego człowieka,
6. rysuje ilustracje członków rodziny,
7. tworzy krótkie wypowiedzi ustne o swoich najbliższych,
8. tworzy prace plastyczne o swojej rodzinie,
9. rozwija swoje działania twórcze poprzez stworzenie drzewa genealogicznego,
10. kształci umiejętność współpracy i współdziałania,
11. wypowiada się na temat wierszy o mamie i tacie,
12. pisze życzenia dla mamy i taty z okazji ich święta,
13. przygotowuje niespodziankę dla mamy i taty,
14. bogaci słownictwo charakteryzujące mamę i tatę,
15. wymienia zadania ojca w rodzinie, docenia wysiłek ojca w procesie wychowania,
16. określa na czym polegają prawidłowe relacje z mamą i tatą.

Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu:

Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na oddziałach: gastroenterologii, chirurgii dziecięcej, ortopedii, okulistyki. Realizacja założeń planowana jest na 27 maja – 17 czerwca 2023 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.

Plan realizacji projektu:
 Zagadnienia i tematyka działań:
1. Rodzinne wspomnienia – drzewo genealogiczne
• film „Jak odnaleźć własne korzenie genealogiczne?” https://www.youtube.com/watch?v=C5OA40AHpzo
• zabawy integracyjne - łańcuch dobrych słów o naszych rodzinach
• wykonanie ramki do obrazka rodzinnego z wykorzystaniem puzzli
• wykonanie drzewa genealogicznego - praca z komputerem
• rysowanie portretu dowolnego członka rodziny
• historyjka obrazkowa „Ruszamy na wycieczkę”
• słuchanie wiersza „Zwariowana rodzina”
• Film Edukacyjny z Barbarą Co to jest rodzina? https://www.youtube.com/watch?v=izKIeXQ_XXQ
• Piosenka - Moja wesoła rodzinka https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4
układanie puzzli interaktywnych „Rodzina” https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/ludzie/235378-rodzina-puzzle-%C5%BCabek
• poznanie przepisów kulinarnych na wspólny posiłek z bliskimi.
- Pasta z jajek z musztardą.
- Pasta z twarożku i łuskanych pestek słonecznika.
- Koktajl truskawkowy.
• Moje rodzeństwo – oglądanie filmików z piosenkami
„Zabiorę brata na koniec świata” https://www.youtube.com/watch?v=c6-knljNBuI, „Moja siostra królewna” https://www.youtube.com/watch?v=IQPthSiL_KI
• rozwiązywanie łamigłówek tematycznych

2. Dzień Matki – Mama, to najsłynniejsze słowo na świecie
• Nauka wiersza ”Mamo serce jedno mam”.
• wykonanie kwiatka lub bransoletki dla Mamy
• Kartka z życzeniami dla Mamy
• Wykonanie metryczki Mamy
• nauka piosenki „Najlepiej jest u Mamy”
• słuchanie piosenki Braci Kaczmarków - "Moja matko ja wiem". Z reper. B. Ładysza https://www.youtube.com/watch?v=q6BoNdPPgAo .
• oglądanie filmów youtube: https://www.youtube.com/watch?v=nopcP8LNPZk Dzień Matki-film dla dzieci, piosenki „Mamo, dzisiaj życzę Ci” https://www.youtube.com/watch?v=Z494eKHbbfE
• opowiadanie historyjki obrazkowej „Niespodzianka Wojtka”
• rozwiązywanie łamigłówek tematycznych

3. Dzień Ojca – dawca poczucia bezpieczeństwa, siły, pewności siebie, odwagi i mądrości życiowej
• Słuchanie piosenki pt. „Piosenka dla taty” (sł. W. Chotomska, muz. M. Sawa w: „Pegazem przez szkolny rok”)
• czytanie wierszy dla Taty
• rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
• uczestniczenie w inscenizacji „Na Dzień Taty”
• kolorowanie obrazków tematycznych
• układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Życzenia dla Taty”
• wykonanie upominku dla Taty- brelok z koralików

4. Poznanie zawodu architekta -w starożytności nadzwyczaj ceniona osoba
• czytanie artykułu Superkid „Architekt”, rozmowa na temat kompetencji, wiedzy, wykształcenia i zdolności w zawodzie architekta
• wykonanie domu z odpadów
• wykonanie dowolnych konstrukcji „Mały konstruktor’
• praca w sieci - wyszukiwanie filmików, oglądanie:
- https://www.google.com/search? „Architekt”
- https://www.google.com/search? „Architekt”
- https://www.google.com/search?q=filmrchitekt+dla+uczni
• rozwiązywanie łamigłówek tematycznych

 Metody pracy:
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące.

 Techniki pracy:
a) rozmowy tematyczne,
b) rozrywki umysłowe,
c) zajęcia plastyczne,
d) zajęcia czytelnicze,
e) pokazy multimedialne,
f) praca z komputerem,
g) quiz tematyczny,
h) artykuły
h) filmy dydaktyczne,
i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
j) praca z książką.

 Formy pracy:
a) praca w małych grupach,
b) praca indywidualna.

 Pomoce dydaktyczne:
1. artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, ilustracje, odpady
2. komputery, tablet, telefon,
3. prezentacje multimedialne,
4. karty pracy,
5. gry dydaktyczne.
6. łamigłówki

 Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
wystawa plastyczna - SU1

Autorzy projektu:
Monika Krajniak, Iwona Górczyńska