Wychodząc z założenia, że sztuka dbałości o zdrowie jest procesem, a nie jednorazową akcją, zespół nauczycieli szkoły szpitalnej w Bydgoszczy przygotował i przeprowadził II edycję projektu międzyoddziałowego „Projekt – Zdrowie”. Działania obejmowały tematykę prawidłowego żywienia i znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka. Kierując się wynikami badań dotyczącymi stylu życia młodych ludzi oraz ogólnoświatowymi problemami takimi jak otyłość, brak ruchu, czy uzależnienia, staraliśmy się kształtować wśród uczniów postawy prozdrowotne.
Projekt został podzielony na kilka bloków tematycznych dostarczających wiedzę i umiejętności związane z tematyką zdrowia:
1. Co to jest zdrowie?
2. Sport a zdrowie.
3. Zdrowe odżywianie.
4. Uzależnienia.
5. Kultura – trochę dla ciała, trochę dla ducha.
6. Podstawy pierwszej pomocy.
Podczas realizacji projektu uczniowie mieli np. możliwość przeprowadzenia analizy etykiet produktów spożywczych oraz nauczyli się jak odróżniać konserwanty złe od dobrych. Poznali szczeble piramidy zdrowego żywienia oraz wpływ witamin i ich niedoborów na zdrowie człowieka. Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z symulatorem palenia papierosów ukazujące negatywny wpływ substancji zawartych w dymie papierosowym na organizm. Zwróciliśmy również szczególną uwagę na fakt, jak niebezpieczne jest uzależnienie od narkotyków i dopalaczy. Ogromną refleksję wywołał na uczniach film obrazujący w jak krótkim czasie organizm może uzależnić się od alkoholu. W ostatnim bloku tematycznym uczniowie poznali zasady udzielania pierwszej pomocy oraz mieli możliwość wykonać pełen cykl RKO na manekinie.
W ramach ewaluacji wychowankowie samodzielnie stworzyli prezentację multimedialną dotyczącą dbania o higienę osobistą, rozwiązywali quizy i krzyżówki. Wykonali plakaty obrazujące różne aspekty naszego zdrowia. Efektem pracy jest także wystawa prac uczniów zaprezentowana w holu Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego.
Zajęcia edukacyjno – wychowawcze z założenia powinny dostarczać profesjonalnej wiedzy, promować świadome wybory i zachowania prozdrowotne, dostarczać zadowolenia i stwarzać warunki do osiągania sukcesu na miarę możliwości każdego ucznia. Metody i formy pracy zastosowane podczas realizacji projektu łączyły pokaz, pogadanki, instruktaż i ćwiczenia praktyczne. Jesteśmy przekonani, że wszelkie wyżej opisane działania stworzą podstawy do wypracowania wśród uczniów zdrowego stylu życia.
A oto link do prezentacji wykonanej przez jedną z uczennic naszej szkoły (skopiuj link i wklej do przelądarki):
https://docs.google.com/presentation/d/1dr280BrAG2IkrPoD6HQhppYW_nnab-Pd/edit?usp=drive_link&ouid=114138652267486170644&rtpof=true&sd=true
Opracowanie: Daria Karwowska, Aleksandra Matuszak, Bożena Gęborys, Anna Osowska