Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

Projekt edukacyjny pt. „PROJEKT ZDROWIE” – druga edycja.

W ostatnich latach podkreśla się znaczenie prawidłowego żywienia i właściwie dobranej aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka. Jednocześnie badania naukowe wskazują na bardzo niekorzystne tendencje w zakresie podstawowych parametrów zdrowia młodego człowieka. Każdego roku przybywa dzieci ze stwierdzoną otyłością, która jest następstwem nieprawidłowego stylu życia. Coraz częściej dominuje model spędzania wolnego czasu przed ekranem telewizora lub komputera w połączeniu z nieregularnym spożywaniem źle dobranych posiłków. Idąc z duchem czasu, szkoła jak i nauczyciele chcą zaradzić temu ogólnoświatowemu problemowi, z jakim borykają się nasze dzieci.
Szkoła powinna sprzyjać dążeniu do osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia, jak również dostarczać zadowolenia i sukcesów na miarę możliwości każdego ucznia. Doświadczenia dydaktyczne z lat ubiegłych pokazują, że uczniowie interesują się problemami zdrowia i chętnie uczestniczą w zajęciach o charakterze prozdrowotnym. Czynniki
te zainspirowały nas do opracowania edukacyjnego projektu pt. „PROJEKT ZDROWIE”. Jest
to projekt, który promuje oraz uczy jak zdrowo żyć i być aktywnym.

Projekt zawiera:
1. Nazwę projektu.
2. Cele projektu.
3. Czas i zasięg trwania projektu.
4. Metody pracy
5. Formy pracy
6. Bloki tematyczne
7. Środki i materiały do realizacji projektu.
8. Przebieg realizacji projektu
9. Formę prezentacji
10. Przewidywane osiągnięcia ucznia
11. Ewaluacja projektu.
12. Realizatorzy projektu.

Realizacja projektu.

I. Nazwa projektu: „PROJEKT ZDROWIE”
II. Cele projektu:
Cel dydaktyczny – Poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia
Cel wychowawczy: Kształtowanie umiejętności i nawyków niezbędnych do zachowania zdrowia

Cele szczegółowe:
- nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie;
- wskazanie negatywnego wpływu nałogów i nawyków w życiu człowieka;
- wpajanie zasad ochrony zdrowia, przede wszystkim w zakresie higieny osobistej;
- rozbudzanie zainteresowań własnym zdrowiem i rozwojem psychofizycznym;
- uświadomienie znaczenia właściwego odżywiania dla zdrowia;
- wskazywanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie
i samopoczucie;
- wyrabianie nawyku potrzeby ruchu i wysiłku fizycznego, jako czynników wpływających
korzystnie nie tylko na sprawność fizyczną, ale i intelektualną;
- kształtowanie postawy pozytywnego myślenia jako ważnego aspektu dbałości o zdrowie;
- rozwijanie u uczniów samokontroli jako czynnika kształtującego bezpieczeństwo własne
i innych.

III. Czas i zasięg trwania projektu
1.Czas trwania projektu – 3 czerwiec – 19 czerwiec 2023 r.
2. Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, przygotowany dla uczniów przebywających na leczeniu i objętych nauką w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy
3. Miejsce:
Szpital Uniwersytecki nr 1 : Klinika Psychiatrii Dziennej, Klinika Psychiatrii Stacjonarnej, Klinika Pediatrii, Hematologii i Onkologii
Wojewódzki Szpital Dziecięcy: Onkologia, Neurologia, Pneumonologia

IV. Metody:

W pracy z uczniami stosowane będą metody aktywizujące, zachęcające każdego ucznia
do aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
- metody oparte na słowie: rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna
- metody praktycznego działania, praca ze stymulatorem ukazującym w praktyce szkodliwość palenia
- metody aktywizujące: burza mózgów, metoda dyskusyjna, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne

V. Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa


VI. Bloki tematyczne

Projekt został podzielony na cztery bloki tematyczne:
1. Co to jest zdrowie?
• Definicja zdrowia;
• Co wpływa na nasze zdrowie;
• Dbałość o higienę osobistą;
• Co robić aby być zdrowym?
• Zdrowie jako najcenniejszy dar jaki posiadamy.

2. Sport a zdrowie
• Dlaczego uważa się że sport to zdrowie?
• Poznajemy różne dyscypliny sportowe;
• Sportowcy których lubimy i naśladujemy;
• Poznajemy ćwiczenia gimnastyczne;
• Kształtujemy prawidłową postawę ciała.

3. Zdrowe odżywianie
• Poznajemy tajniki zdrowej diety;
• Owoce i warzywa – czyli witaminy dla chłopca i dziewczyny;
• Stop nieprawidłowym nawykom żywieniowym;
• Przygotowanie zdrowego i kolorowego posiłku;
• Dodatki do żywności;
• Metody konserwacji żywności;
• Konserwanty, emulgatory i inne dodatki stosowane w żywności.
4. Uzależnienia
• Powiedz NIE papierosom
• Alkohol – pomyśl zanim będzie za późno
• Czy warto sięgać po narkotyki

5. Kultura – trochę dla ciała, trochę dla ducha
• Śpiewający dekalog –czyli jak żyć, żeby zdrowym być;
• Ćwiczenia relaksacyjne;
• Nasze zainteresowania.

VII. Środki i materiały do realizacji projektu

Uczestnicy projektu korzystają z różnych źródeł informacji na temat zdrowia. Mogą korzystać z literatury i czasopism medycznych, książek, materiałów z Internetu oraz wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach szkolnych oraz bazując na własnym doświadczeniu.

VIII. Przebieg realizacji projektu
Projekt będzie zawierał następujące elementy:
Blok I
• Wykonanie plakatów o zdrowiu;
• Spotkanie z lekarzem, pielęgniarką, psychologiem, pedagogiem szkolnym;
• Pogadanki tematyczne, burza mózgów;
• Test wiedzy o zdrowiu
Blok II
• Zajęcia związane z propagowaniem ćwiczeń gimnastycznych;
• Przybliżenie sylwetki znanych sportowców i ich osiągnięć;
• Quiz wiedzy o sportach i ich wpływie na nasze zdrowie;
• Zajęcia plastyczne
Blok III
• Praca ze stymulatorem ukazującym w praktyce szkodliwość palenia;
• Układanki, krzyżówki , karty pracy - nałóg i nawyk;
• Test Wordwall Uzależnienia;
• Prezentacja – jak sprzeciwiać się narkotykom. Sztuka odmawiania;
• Plakaty – Alkohol - NIGDY.

Blok IV
• Zajęcia związane z propagowaniem ćwiczeń gimnastycznych;
• Przybliżenie sylwetki znanych sportowców i ich osiągnięć;
• Quiz wiedzy o sportach i ich wpływie na nasze zdrowie;
• Zajęcia plastyczne

Blok V
• Zajęcia praktyczne – poznanie ćwiczeń relaksujących;
• Rozmowa kierowana nt. znaczenia dbałości o swoje zdrowie psychiczne (film, muzyka, zainteresowania)
IX. Forma prezentacji
Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
• aktywne uczestnictwo w spotkaniach zorganizowanych w szpitalach z personelem medycznym;
• aktywny udział w pogadankach zorganizowanych w szpitalach poświęconych zdrowiu
i dbałości o nie;
• wykonanie plakatów o tematyce prozdrowotnej; wystawa prac na holu Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego.


X. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
uczeń:
• wymienia czynniki wpływające na zdrowie człowieka;
• określa prawidłowe nawyki żywieniowe;
• dostrzega potrzebę codziennego spożywania owoców i warzyw;
• rozumie znaczenie witamin dla zdrowia;
• dokonuje wyboru między tym, co zdrowe a, niezdrowe;
• przestrzega zasad higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków;
• zna wpływ sportów na zdrowie;
• wykonuje tematyczne prace plastyczne;
• układa hasła o zdrowiu;
• zbiera informacje z różnych źródeł;
• współpracuje w trakcie wykonywania określonych zajęć.

XI. Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć. Podczas oceny realizacji projektu będą brane pod uwagę:
• Umiejętność pracy w zespole;
• Terminowość i odpowiedzialność w wywiązywaniu się z zaplanowanych zadań;
• Stopień wykorzystania wiadomości z różnych źródeł;
• Staranność i pomysłowość wykonania prac plastycznych;
XII. Realizatorzy projektu
Anna Osowska, Daria Karwowska, Bożena Gęborys, Aleksandra Matuszak