„Dajcie dzieciom kredki i papier a zaczną rysować dla samej przyjemności z tym związanej; będą szczęśliwe i zaangażowane, bo nagrodą jest dla nich spontaniczna kreatywność”
Emma Byrne
I. Wstęp
Dziecko od najmłodszych lat intensywnie obserwuje otaczającą je rzeczywistość,
a przez podejmowaną chętnie działalność plastyczną ukazuje swój sposób postrzegania tej rzeczywistości. Obcowanie z naturą dostarcza dziecku moc poznawczych i twórczych doświadczeń, a możliwości i osiągnięcia twórcze najmłodszych są wielkie i zdumiewające. Rysowanie to wielka frajda i ważny trening dla dziecka. Kiedy tworzone są wspaniałe obrazki, malowidła i esy floresy, w naturalny sposób mamy możliwość odkrycia predyspozycji i uzdolnień dziecka. Twórczość plastyczna dzieci, oprócz samoistnej przyjemności płynącej z rysowania, stanowi formę w terapii, gdzie poprzez zdefiniowanie problemu, obrazem można skutecznie dziecku pomóc. Poprzez organizowanie różnorodnych form aktywności plastycznej oraz rozwijanie i kształtowanie jego różnych umiejętności, działalność plastyczna usuwa zahamowania i poczucie niepewności, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.
Nieodzownym elementem powstających spontanicznie dziecięcych dzieł jest kredka. Kredka, to także nieodzowny przedmiot większości terapii z maluchami. Dzieci wyrażają siebie poprzez tworzenie pięknych rysunków, mają swoje ulubione kolory w swoim piórniku
i tworzą nimi wspaniałe arcydzieła. Dobór barw podczas rysowania, malowania wyraża nastrój dziecka i jest sposobem na szybkie odreagowanie stresu. Barwy odgrywają bardzo ważną rolę w życiu i edukacji dzieci, szczególnie tych w wieku przedszkolnym. Kolory są nieodłącznym elementem naszego życia, mają ogromne znaczenie w kształtowaniu się psychiki dziecka, oddziałują na prawidłowy rozwój naszych pociech, mają wpływ na ich rozwój emocjonalny. Mogą nawet pełnić rolę terapeutyczną. Powszechnie wiadomo, że kolory, jakimi się otaczamy mają znaczący wpływ na nasz nastrój i samopoczucie, dzięki nim możemy wyrażać emocje czy uczucia. Kolory w znacznym stopniu wpływają nie tylko na nastój dziecka, ale i jego zachowanie. Koloroterapia, czyli leczenie kolorami, potrafi skutecznie zapobiegać niektórym zaburzeniom i pomaga przywrócić równowagę organizmu. Ma to ogromne znaczenie w powrocie do zdrowia hospitalizowanych dzieci. Odpowiednio dobrane barwy, jakimi posługuje się maluch, wspomagają rozwój emocjonalny oraz wrażliwość na bodźce, dlatego tak ważne jest, aby nasze dzieci już od najmłodszych lat poznawały potęgę barw. Aby bawić się kolorami nie musimy proponować kolorowych i wymyślnych zabawek. Bawmy się więc tym, co mamy pod ręką: kolorowe kredki, nakrętki od butelek, kolorowe guziki.
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego zawarte są między innymi takie cele, jak wspieranie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, czy wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne. W odpowiedzi na te cele powstał projekt plastyczny, który pomaga rozwijać postawę twórczą dzieci, przez częste obcowanie z kredkami i kolorami. Niniejszy projekt plastyczny uwzględnia możliwości rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, pokazuje sposoby rozwijania dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej.
II. Cele projektu
Cel ogólny:
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań plastycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych z wykorzystaniem kolorowych kredek; uwrażliwienie dzieci na piękno i różnorodność otaczających je barw.
Cele główne:
1. Zapoznanie dzieci z różnorodnością technik plastycznych, oraz rodzajami wykorzystywanych kredek.
2. Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi.
3. Wzbogacenie wiedzy o otaczającym świecie przez dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze.
4. Uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk, zarówno przyrodniczych jak
i społecznych.
5. Doskonalenie percepcji w obszarze znajomości barw podstawowych oraz pochodnych.
6. Mobilizowanie do eksperymentowania w celu poznania sposobu uzyskania barw pochodnych.
7. Wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka, jego ekspresji plastycznej i aktywności twórczej.
8. Rozwijanie dziecięcej wyobraźni, pomysłowości, umiejętności planowania przestrzennego oraz uzdolnień plastycznych.
9. Zapoznanie dzieci z możliwościami wykorzystania kolorowych kredek w zabawie, tworzenia z nich konstrukcji i obiektów.
10. Budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy.
11. Budowanie pozytywnych relacji między uczestnikami projektu poprzez aktywizowanie ich do podejmowania działań.
Cele terapeutyczne:
1. Wyzwalanie w wychowankach pozytywnych emocji w kontakcie z kolorami dla poprawy nastroju i samopoczucia.
2. Odreagowanie stresów wynikających z hospitalizacji poprzez realizację przyjaznych
i bliskich dziecku treści a także stwarzanie miłej atmosfery, służącej odczuwaniu bezpieczeństwa na oddziale szpitalnym.
III. Termin realizacji oraz założenia organizacyjne.
Projekt realizowany będzie przez okres od listopada, w którym to miesiącu przypada Dzień kredki, do maja w roku szkolnym 2023/2024.
Skierowany jest do dzieci z grup przedszkolnych w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym z oddziałów: Endokrynologii, Kardiologii, Neurologii, Onkologii, Pneumonologii oraz w Szpitalu Uniwersyteckim na oddziale Onkologii Dziecięcej.
IV. Istota i sposoby realizacji projektu.
Istotą projektu jest rozbudzanie u dzieci chęci i zapału do działań plastycznych
z wykorzystaniem różnego rodzaju kolorowych kredek, a pośrednio, do podejmowania działań plastycznych w ogóle. W tym celu wychowankowie będą włączani do konkretnych przedsięwzięć, zadań do wykonania, w trakcie których będą poznawać zarówno różne techniki plastyczne, jak również zabawy z wykorzystaniem kredek jako pomocy do konstruowania, liczenia, porównywania, tworzenia rytmów. Dzieci rozwiną również umiejętność wypowiadania się na forum grupy, w trakcie omawiania wykonanych przez siebie prac plastycznych.
W podejmowanych działaniach ważną rolę odgrywać będzie doświadczanie palety barw, porównywanie ich, tworzenie ich pochodnych, poznanie ciepłych i zimnych tonacji. Podejmowane przez dzieci działania sprawią im radość, a to stanowić one będzie dla nich swego rodzaju zachętę i mobilizację do podejmowania podobnej aktywności w zabawach,
już po zakończeniu koniecznej hospitalizacji.
Opisane działania będą systematycznie „wplatane” do tematyki wiodących bloków tematycznych, wynikających z realizacji przyjętego programu edukacyjnego. Oprócz tego osoby odpowiedzialne za wdrażanie projektu podejmą ustalone, wspólne działania, przypisane do realizacji w okresie danego miesiąca:
listopad:
frottage – „jesienne liście” z wykorzystaniem pasteli suchych
praca pt. „listopadowa szaruga” wykonana techniką spękanej farby (kredki świecowe)
grudzień:
- rysunkowy list do Świętego Mikołaja (kredki ołówkowe)
- praca techniką „kredkami i farbą” na temat „Zimowy pejzaż”
styczeń:
- wydrapywanka pod tytułem „Noworoczne fajerwerki” (kredki woskowe)
- portret „Moi dziadkowie” - rysunek pastelami
- collage „zimowe zabawy”
luty:
- karnawałowe stroje – projektowanie na papierze, kolorowanie kredkami
- „karmnik dla ptaków”, kolorowanie kredkami i wycinanie ptaków
marzec:
- „wielkanocne pisanki” wyklejanie wzorów na szablonie jaja z kolorowych opiłków
z kredek
-zabawa z „maszyną kolorów” z wykorzystaniem pasteli na mokrym papierze
kwiecień:
-„wiosenne, barwne kwiaty”
- rysunek pastelami olejnymi „wiosenna tęcza”, tworzenie kolorów pochodnych
maj:
-„kolorowe motyle” wykonane techniką malowania kredką z wykorzystaniem opiłków
z kredek Bambino
- „kwiaty dla mamy” - praca plastyczna z ostrużyn kredek drewnianych i pasteli
V. Metody i formy pracy stosowane w realizacji treści projektu edukacyjnego
Metody:
- działania praktycznego,
- zadań stawianych dziecku,
- doświadczeń i eksperymentowania (np. mieszanie barw),
- pokazu i obserwacji,
- objaśnienie i instrukcja,
- ekspresyjna.
Formy:
- praca indywidualna
- praca w zespołach
VI. Przewidywane osiągnięcia dziecka:
1. Umie dostrzegać walory estetyczne przedmiotów, zjawisk w przyrodzie, różnorodność barw i form.
2. Potrafi ukazać za pomocą działań plastycznych swoje spostrzeżenia o otaczającym świecie oraz swoje przeżycia.
3. Posługuje się linią, plamą, odzwierciedla rysunkiem wybrane obiekty.
4. Nazywa kolory podstawowe i ich pochodne, w swoich działaniach operuje szeroką paletą barw.
5. Tworzy kolory pochodne poprzez wymieszanie odpowiednich kolorów podstawowych.
6. Sprawnie posługuje się kredkami i innymi narzędziami.
7. Planuje i organizuje własną pracę.
8. Współpracuje w grupie.
9. Ma satysfakcję z działań podejmowanych w trakcie zajęcia.
VII. Ewaluacja
1. Wystawa prac plastycznych wykonanych w ramach realizacji projektu przewidziana na miesiąc czerwiec.
2. Obserwacja uczniów w trakcie realizowania zadań wynikających z treści projektu
i pozyskiwanie informacji zwrotnych w postaci metody ewaluacyjnej „kosza
i walizki”, ewaluacji „ex-ante i ex-post”.
3. Analiza rysunków i innych prac dzieci.
4. Dokumentacja fotograficzna.
Autorzy i realizatorzy projektu:
Dorota Chmiel, Milena Pawlak, Alina Wysińska