ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY NA TEMAT:
80 ROCZNICA POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
ROK SZKOLNY 2023/2024
Autorki projektu:
Katarzyna Lewandowska
Marta Modrzyńska
Marta Stępkowska - Helińska
SPIS TREŚCI
WSTĘP……………………………..…………………………..………………………............3
Cele projektu ……………………………………….………………….……………...............3
Czas trwania, sposób realizacji i zasięg projektu ……………………………………….....4
Plan realizacji projektu………………………………………………………….………….…4
Metody pracy……………….………………………………………………………………….4
Formy, techniki pracy, pomoce dydaktyczne ...…………………………………………….5
Ewaluacja projektu……….……………………………………………………………….…..5
Wstęp
Jubileuszową, 80. Rocznicę Powstania Warszawskiego będziemy obchodzić wyjątkowo uroczyście w wielu miejscach pamięci. Powstanie Warszawskie było największą bitwą, stoczoną podczas II wojny światowej przez organizację podziemną z wojskami okupacyjnymi. Powstańcy walczyli w nim bowiem przeciwko regularnym formacjom niemieckim, bez ciężkiego uzbrojenia, samolotów, dział i czołgów. O jego wybuchu przesądziły względy polityczne, a nie położenie militarne.
Wychowanie do szacunku i umiłowania własnej ojczyzny jest jednym z ważnych zadań współczesnej szkoły. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej, kulturowej, przygotowuje do życia w społeczeństwie, a także umacnia więzi
z krajem, jego historią i dniem dzisiejszym. Edukując i wychowując młode pokolenie nie możemy pozwolić na to, by wartości za które oddawali życie nasi przodkowie odeszły
w zapomnienie.
Udział w projekcie, umożliwia uczniom rozwijanie ich zainteresowań historią oraz stwarza sytuacje do pożytecznego spędzania wolnego czasu, niwelując tym samym stres związany z pobytem w szpitalu. Jednym z zadań projektu, jest wykonanie kartek dla uczestników powstania, co stanowi ogromną wartość emocjonalną i niepowtarzalną okazję do nawiązania osobistych kontaktów z ludźmi, którzy stanowią fundament szeroko pojętego patriotyzmu.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo Profilaktycznym Szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego
i kształcenia ogólnego.
CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
- Zmniejszanienapięć i negatywnych skutków choroby poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów i satysfakcji podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
- Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wydarzeń związanych z Powstaniem Warszawskim.
- Zachęcanie uczniów do aktywnego spędzania wolnego czasu.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi podczas wyszukiwania i korzystania z informacji
w sieci.
Cele operacyjne:
- Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w formach zabawowych
i tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych. - Uczeń wyraża swoje zdanie dotyczące postaw patriotycznych współczesnego człowieka.
- Samodzielnie wyszukuje informacje dotyczące wydarzeń związanych z Powstaniem Warszawskim i losów uczestników powstania.
- Samodzielnie i według własnych pomysłów wykonuje prace plastyczne (plakat, kartkę z życzeniami, symbole powstania).
- Redaguje życzenia skierowane do żyjących uczestników powstania.
- Estetycznie i starannie łączy materiały zdobnicze.
- Tworzy i rozwiązuje interaktywne rozrywki umysłowe.
- Czuje satysfakcję i zadowolenie ze swojej działalności, prezentuje efekty swojej pracy.
Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 6 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na Oddziale Neurologii, Neurochirurgii, Kardiologii, Laryngologii, Onkologii oraz Chirurgii. Realizacja założeń planowana jest od 30 lipca do 03 sierpnia 2024 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
Plan realizacji projektu.
Zagadnienie |
Tematyka |
Sposoby realizacji |
Termin realizacji |
Powstanie Warszawskie – pamiętamy- dziękujemy |
1. Poznajemy fakty o Powstaniu Warszawskim. 2. Wirtualny spacer po Muzeum Powstania Warszawskiego.
|
· Tematyczne rozmowy kierowane w oparciu o prezentacje, filmy. · Ilustracja tematów – praca · Rozwiązywanie i tworzenie tematycznych zadań interaktywnych. · Zajęcia plastyczne · Redagowanie życzeń dla uczestników powstania. · Wirtualne zwiedzanie muzeum. · Słuchanie pieśni śpiewanych przez Powstańców. · Konkursy wiedzy, quizy.
|
Ostatni tydzień lipca 2024 |
Metody pracy.
- Metody oparte na słowie.
- Metody oparte na obserwacji.
- Metody oparte na praktycznej działalności uczniów.
- Metody aktywizujące.
Formy pracy:
- Praca indywidualna.
- Praca w zespole.
Techniki pracy stosowane do realizacji założeń projektu edukacyjnego:
- Czytanie, rozmowy kierowane.
- Aktywne słuchanie utworów muzycznych.
- Swobodne wypowiedzi.
- Praca z komputerem, tablicą multimedialną.
- Zajęcia plastyczne.
- Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek.
- Quiz tematyczny.
- Konkurs wiedzy.
- Prezentacje multimedialne, filmy.
- Wystawa prac plastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
- farby plakatowe, kredki, ołówek, papier kolorowy, klej, materiały zdobnicze,
- komputery, tablica interaktywna, tablet, telefon,
- mapa Polski, Warszawy, książki, albumy, zdjęcia, ilustracje, zdjęcia eksponatów muzealnych, kolorowanki, wykreślanki, rebusy.
Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
- Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
- Termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć.
- Twarze z emocjami.
- Kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć.
- Drzewo z opiniami – określenie stopnia zadowolenia z zajęć.
- Tarcza strzelecka.
- Koło fortuny.
- Ewaluacja końcowa.
- Wystawy prac plastycznych – hol WSD.
- Konkursy wiedzy, quizy.