Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2023/2024

powrót

Podsumowanie projektu edukacyjnego „Oddział Bajka - Wędrująca Szpitalna Biblioteka”

Projekt edukacyjny „Oddział Bajka - Wędrująca Szpitalna Biblioteka” został zrealizowany na Oddziale Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 w Bydgoszczy w roku szkolnym 2023/2024. W ramach projektu tworzone są Bajkowozy - Wędrujące Biblioteki- wyposażone w książki oraz akcesoria przydatne do prowadzenia animacji i warsztatów dla dzieci przebywających na oddziałach szpitalnych. Bardzo pomocne w tym celu były pozycje książkowe otrzymane od Fundacji Serdecznik, a także pozycje książkowe zakupione do szkolnej biblioteki, które znajdują się w przeznaczonej do tego celu walizce na kółkach.
Bajkoterapia stanowi odłam biblioterapii i polega na wykorzystywaniu bajek i baśni w celach terapeutycznych, gdyż przez tą krótką chwilę, kiedy czytamy, możemy zostać sami w krainie przygód przeżywanych wraz z bohaterami książek.
Bajki terapeutyczne wykorzystane w trakcie działań projektu, zostały podzielone na:
- bajki relaksacyjne - mające na celu odprężenie i uspokojenie dziecka;
- bajki psychoedukacyjne – ich celem jest zmniejszenie napięcia spowodowanego trudnymi
sytuacjami życiowymi bądź wyobrażeniowymi oraz zapoczątkowanie zmian w zachowaniu
dziecka;
- bajki psychoterapeutyczne – dostarczają nie tylko wiedzy potrzebnej do radzenia sobie
w sytuacji trudnej emocjonalnie, ale również kompensują braki odpowiadające za zaspokojenie podstawowych potrzeb.
Celem projektu było połączenie zajęć czytelniczych z aktywnością plastyczną. Dzięki przeprowadzonym zajęciom uczniowie mieli możliwość złagodzenia lęku i napięcia związanegovz pobytem w szpitalu, zmniejszenia poczucia osamotnienia i niskiej wartości, a także przełamania apatii, co jest szczególnie ważne zwłaszcza w przypadku ucznia przewlekle chorego, odizolowanego od środowiska rówieśniczego. Ponadto realizacja projektu promowała czytelnictwo, rozwijanie dziecięcej wyobraźni i aktywności twórczej, a także uświadomienie uczniom uniwersalnych wartości ważnych w życiu młodych ludzi.

Realizatorzy projektu: Monika Fabrycka, Alina Wysińska, Żaneta Glogowska, Katarzyna
Sypniewska, Małgorzata Ziętara