Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2022/2023

powrót

„Razem przez cztery pory roku” 2022

WSTĘP

            Projekt edukacyjny „Razem przez cztery pory roku” to projekt, który ma skłonić uczniów do refleksji nad sobą, zauważenia własnych potrzeb, możliwości oraz poznania kierunków ich rozwoju. Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia będą więc okazją do poznawania siebie, swoich możliwości, kształtowania właściwych relacji społecznych, wzajemnej integracji, budowania postaw życzliwości i wrażliwości na potrzeby własne i innych, a także szukania dróg własnego rozwoju. Ponieważ realizatorami projektu są nauczyciele języka polskiego oraz matematyki, podczas trwania przedsięwzięcia, uczniowie będą także doskonalili umiejętność wypowiedzi na zadany temat oraz będą dostrzegać symetrie w przyrodzie. Ideą tego projektu jest również podejmowanie przez nauczyciela działań, zmierzających do kształtowania zainteresowań uczniów oraz wprowadzenia ich w życie kulturalne. Wielostronny kontakt z kulturą (literaturą i sztuką) oddziałuje na osobowość człowieka, zarówno na sferę emocjonalną jak i fizyczną, na intelekt i sferę społeczną. Poprzez realizację założeń projektu nauczyciele będą inspirować uczniów i wprowadzać ich w świat często mało znany – tajemniczy, a także bogaty w różnorodność i fascynujący - w świat kultury.

Motywem przewodnim projektu są pory roku. Uczniowie przygotują gazetkę szkolną na każdą porę roku. Tworzeniu jej będą towarzyszyć rozmowy, dyskusje, prace plastyczne, fotografia, ciekawe filmy zgodne z tematyką pory roku oraz literatura i sztuka. W trakcie realizacji projektu zostanie wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości – aparat fotograficzny z akcesoriami. Podczas każdej pory roku uczniowie wyjdą na łono przyrody w poszukiwaniu jej oznak oraz by te oznaki sfotografować. Na koniec nastąpi analiza wykonanej pracy, podczas której uczniowie będą mieli okazję uczyć się od siebie nawzajem, dokonać refleksji, podsumowań.

 

  1. CELE PROJEKTU

 

Cele ogólne:

  • Umacnianie poczucia wiary we własne możliwości.
  • Odkrywanie własnych potrzeb.
  • Budowanie właściwych relacji społecznych.
  • Kształtowanie postaw wrażliwości, wzajemnej życzliwości.
  • Wdrożenie uczniów do podejmowania działań, do aktywności w celu budowania więzi z rówieśnikami.
  • Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
  • Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku dotyczącego rozwoju własnego.
  • Przygotowanie do kształtowania i budowania relacji międzyludzkich w przyszłości.
  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowościowego ucznia i twórczej aktywności wdrażającej go do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie.
  • Inspirowanie literaturą i sztuką wyobraźni plastycznej.
  • Kształtowanie umiejętności odnajdywania w życiu codziennym wartości estetycznych.

Cele szczegółowe/Przewidywane osiągnięcia ucznia

Uczeń:

  • Omawia swoje potrzeby i możliwości.
  • Współpracuje z rówieśnikami, stosując zasady pracy w grupie.
  • Przygotowuje gazetkę szkolną w różnych porach roku.
  • Tworzy ciekawe prace plastyczne, wykorzystując inwencję twórczą.
  • Dba o estetykę wykonywanych prac.
  • Wypowiada się na zadany temat.
  • Dostrzega zjawisko symetrii w przyrodzie.
  • Jest życzliwy w relacjach z rówieśnikami.
  • Wyszukuje ciekawe przykłady w literaturze i sztuce oraz wykorzystuje je w tworzeniu prac plastycznych.
  • Wykorzystuje funkcje aparatu cyfrowego Canon w celu wykonania zdjęcia przyrody najlepszej jakości.
  1. PLAN REALIZACJI PROJEKTU

Motyw przewodni – PORY ROKU:

 

X - XI JESIEŃ: „Co nam jesień w koszu niesie?” (Temat przewodni: Poznawanie siebie, swoich możliwości, w tym metod uczenia się)

XII – I ZIMA: „Zima – co robić, gdy wieczór się zaczyna?” (Temat przewodni: Jak efektywnie wykorzystać czas? Bezpieczeństwo w Internecie)

II – III WIOSNA: „Wiosna wkoło – jest radośnie i wesoło” (Temat przewodni: Rozwój osobisty, moje plany na przyszłość)

IV – V LATO: „Lato – słońce, 300C, kałuże – podróże małe i duże” (Temat przewodni: Jak lubimy wypoczywać? Bezpieczne wakacje)

W trakcie kolejnych części realizacji projektu będą powstawały gazetki dostosowywane do zmieniających się pór roku. Relacja w postaci zdjęć gazetek zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły oraz na szkolnym facebooku po zakończeniu projektu.

  1. Czas trwania i zasięg projektu

Projekt adresowany jest do uczniów klasy 8 szkoły podstawowej oraz klasy 1-2 liceum ogólnokształcącego Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy przebywających na leczeniu w Klinice Psychiatrii Dziennej. Realizacja założeń planowana jest od października 2022 roku do maja 2023 roku na godzinach wychowawczych.

  1. Podsumowanie projektu

W celu sprawdzenia rezultatów wprowadzenia projektu zastosowane będą:

  • Systematyczne obserwacje podczas zajęć i informacje zwrotne uzyskiwane od wychowanków.
  • Wypracowanie przez uczniów wytworów kultury- gazetki ścienne.
  • Dokumentacja

Autorzy: Alicja Stefanik, Katarzyna Niedzwiec