WSTĘP
Projekt edukacyjny „Razem przez cztery pory roku” to projekt, który ma skłonić uczniów do refleksji nad sobą, zauważenia własnych potrzeb, możliwości oraz poznania kierunków ich rozwoju. Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia będą więc okazją do poznawania siebie, swoich możliwości, kształtowania właściwych relacji społecznych, wzajemnej integracji, budowania postaw życzliwości i wrażliwości na potrzeby własne i innych, a także szukania dróg własnego rozwoju. Ponieważ realizatorami projektu są nauczyciele języka polskiego oraz matematyki, podczas trwania przedsięwzięcia, uczniowie będą także doskonalili umiejętność wypowiedzi na zadany temat oraz będą dostrzegać symetrie w przyrodzie. Ideą tego projektu jest również podejmowanie przez nauczyciela działań, zmierzających do kształtowania zainteresowań uczniów oraz wprowadzenia ich w życie kulturalne. Wielostronny kontakt z kulturą (literaturą i sztuką) oddziałuje na osobowość człowieka, zarówno na sferę emocjonalną jak i fizyczną, na intelekt i sferę społeczną. Poprzez realizację założeń projektu nauczyciele będą inspirować uczniów i wprowadzać ich w świat często mało znany – tajemniczy, a także bogaty w różnorodność i fascynujący - w świat kultury.
Motywem przewodnim projektu są pory roku. Uczniowie przygotują gazetkę szkolną na każdą porę roku. Tworzeniu jej będą towarzyszyć rozmowy, dyskusje, prace plastyczne, fotografia, ciekawe filmy zgodne z tematyką pory roku oraz literatura i sztuka. W trakcie realizacji projektu zostanie wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości – aparat fotograficzny z akcesoriami. Podczas każdej pory roku uczniowie wyjdą na łono przyrody w poszukiwaniu jej oznak oraz by te oznaki sfotografować. Na koniec nastąpi analiza wykonanej pracy, podczas której uczniowie będą mieli okazję uczyć się od siebie nawzajem, dokonać refleksji, podsumowań.
- CELE PROJEKTU
Cele ogólne:
- Umacnianie poczucia wiary we własne możliwości.
- Odkrywanie własnych potrzeb.
- Budowanie właściwych relacji społecznych.
- Kształtowanie postaw wrażliwości, wzajemnej życzliwości.
- Wdrożenie uczniów do podejmowania działań, do aktywności w celu budowania więzi z rówieśnikami.
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku dotyczącego rozwoju własnego.
- Przygotowanie do kształtowania i budowania relacji międzyludzkich w przyszłości.
- Wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowościowego ucznia i twórczej aktywności wdrażającej go do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie.
- Inspirowanie literaturą i sztuką wyobraźni plastycznej.
- Kształtowanie umiejętności odnajdywania w życiu codziennym wartości estetycznych.
Cele szczegółowe/Przewidywane osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- Omawia swoje potrzeby i możliwości.
- Współpracuje z rówieśnikami, stosując zasady pracy w grupie.
- Przygotowuje gazetkę szkolną w różnych porach roku.
- Tworzy ciekawe prace plastyczne, wykorzystując inwencję twórczą.
- Dba o estetykę wykonywanych prac.
- Wypowiada się na zadany temat.
- Dostrzega zjawisko symetrii w przyrodzie.
- Jest życzliwy w relacjach z rówieśnikami.
- Wyszukuje ciekawe przykłady w literaturze i sztuce oraz wykorzystuje je w tworzeniu prac plastycznych.
- Wykorzystuje funkcje aparatu cyfrowego Canon w celu wykonania zdjęcia przyrody najlepszej jakości.
- PLAN REALIZACJI PROJEKTU
Motyw przewodni – PORY ROKU:
X - XI JESIEŃ: „Co nam jesień w koszu niesie?” (Temat przewodni: Poznawanie siebie, swoich możliwości, w tym metod uczenia się)
XII – I ZIMA: „Zima – co robić, gdy wieczór się zaczyna?” (Temat przewodni: Jak efektywnie wykorzystać czas? Bezpieczeństwo w Internecie)
II – III WIOSNA: „Wiosna wkoło – jest radośnie i wesoło” (Temat przewodni: Rozwój osobisty, moje plany na przyszłość)
IV – V LATO: „Lato – słońce, 300C, kałuże – podróże małe i duże” (Temat przewodni: Jak lubimy wypoczywać? Bezpieczne wakacje)
W trakcie kolejnych części realizacji projektu będą powstawały gazetki dostosowywane do zmieniających się pór roku. Relacja w postaci zdjęć gazetek zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły oraz na szkolnym facebooku po zakończeniu projektu.
- Czas trwania i zasięg projektu
Projekt adresowany jest do uczniów klasy 8 szkoły podstawowej oraz klasy 1-2 liceum ogólnokształcącego Zespołu Szkół nr 33 w Bydgoszczy przebywających na leczeniu w Klinice Psychiatrii Dziennej. Realizacja założeń planowana jest od października 2022 roku do maja 2023 roku na godzinach wychowawczych.
- Podsumowanie projektu
W celu sprawdzenia rezultatów wprowadzenia projektu zastosowane będą:
- Systematyczne obserwacje podczas zajęć i informacje zwrotne uzyskiwane od wychowanków.
- Wypracowanie przez uczniów wytworów kultury- gazetki ścienne.
- Dokumentacja
Autorzy: Alicja Stefanik, Katarzyna Niedzwiec