„Nasze obserwacje mikroskopowe w obiektywie”
Projekt biologiczny dla uczniów kl.8 szkoły podstawowej
oraz I - IV liceum ogólnokształcącego
„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem"
Konfucjusz
Spis treści:
1. Wstęp
2. Cele projektu
3. Adresaci projektu i czas realizacji
4. Tematyka i przebieg projektu
5. Metody i formy pracy
6. Kryteria oceniania
7. Forma prezentacji
8. Przewidywane efekty projektu
9. Ewaluacja projektu
10. Realizator projektu
-
Wstęp
Obserwacja jest jedną z głównych metod badawczych stosowanych w nauce i stanowi podstawę wielokierunkowego rozwoju ucznia w procesie kształcenia. Metoda projektów może być doskonałą okazją do zastosowania wiedzy zdobytej na poszczególnych szczeblach edukacji w praktyce. Dzięki możliwości korzystania z pomocy dydaktycznych takich jak mikroskopy czy aparat fotograficzny, zajęcia mogą być atrakcyjne dla uczniów i zachęcać do samodzielnych działań, także po zakończeniu projektu. Podstawa programowa zarówno na szczeblu szkoły podstawowej, jak i liceum ogólnokształcącego, duży nacisk kładzie na nabywanie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz doskonalenie metod badawczych związanych
z obserwacjami mikroskopowymi. Praca metodą projektów daje możliwość łączenia metod opartych o nowoczesne technologie cyfrowe z tradycyjnymi. Tak więc uczniowie swoje obserwacje mikroskopowe, preparatów samodzielnie wykonanych, jak i trwałych, będą przeprowadzali zarówno z wykorzystaniem mikroskopu cyfrowego, jak i optycznego, zaś do dokumentowania obserwacji wykorzystają technologię cyfrową, ale także wykonają tradycyjne rysunki biologiczne. Podczas realizacji projektu uczniowie będą mieli możliwość rozwijania myślenia naukowego, doskonalenia umiejętności planowania, przeprowadzania
i dokumentowania obserwacji oraz wnioskowania. Ćwiczenia praktyczne i zadania aktywizujące zawsze wywołują pozytywne emocje, co jest dodatkową wartością dla uczniów przeżywających trudności zdrowotne i objętych hospitalizacją.
-
Cele projektu:
Cel dydaktyczny: Nabywanie umiejętności obserwacji mikroskopowych oraz kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji zebranych danych
Cel terapeutyczny: Budowanie wiary we własne możliwości, redukowanie lęku i nabywanie
umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w sytuacjach zadaniowych
-
Tematyka i przebieg projektu
Tematyka zajęć:
Budowa mikroskopu optycznego
Budowa mikroskopu cyfrowego
Zasady obsługi mikroskopu optycznego
Zasady obsługi mikroskopu cyfrowego
Przygotowanie preparatu mikroskopowego
-
Obserwacje wybarwionych komórek nabłonka
-
Obserwacje budowy komórki skórki liścia spichrzowego cebuli
Obserwacja preparatów trwałych
-
Tkanki zwierzęce
-
Tkanki roślinne
-
Bezkręgowce
Dokumentowanie obserwacji mikroskopowych :
-
Fotografowanie obrazu mikroskopowego za pomocą aparatu cyfrowego
-
Sporządzanie rysunku biologicznego
Zajęcia w poszczególnych zespołach będą odbywały się raz w miesiącu. Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzą cykl obserwacji mikroskopowych. Podczas obserwacji dokonają analizy każdego obserwowanego obiektu i udokumentują obserwacje wykonując rysunki biologiczne ołówkiem w zeszytach do tego celu przeznaczonych. Uczniowie wykonają także fotografie obserwowanych preparatów aparatem cyfrowym zakupionym w ramach programu
„ Laboratoria przyszłości”. W kolejnym etapie uczniowie dokonają analizy cyfrowych obrazów mikroskopowych. Wykonane zdjęcia przeniosą na monitor interaktywny, a następnie graficznie podpiszą zaobserwowane elementy takie jak, włókna nerwowe, chloroplasty, aparaty szparkowe itp. Uczniowie posegregują tematycznie swoje obserwacje tworząc album cyfrowy zatytułowany „ Nasze obserwacje mikroskopowe w obiektywie”.
-
Adresaci projektu i czas realizacji
Adresaci projektu :
Uczniowie Klas VIII SP ora I – IV LO Klinika Psychiatrii KPD, KPS Szpital Uniwersytecki Nr 1,
Czas trwania projektu:
listopad 2022 – maj 2023
5. Metody i formy pracy
Metody pracy:
-
praktycznego działania
Formy pracy:
-
indywidualna,
-
zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Mikroskopy optyczne, mikroskop cyfrowy, cyfrowy aparat fotograficzny, monitor interaktywny, preparaty mikroskopowe, materiał roślinny, skalpele, lupy, szkiełka przykrywkowe, szkiełka podstawkowe, szalki Petriego, ocet spirytusowy, skrobia ziemniaczana, Płyn Lugola, soda oczyszczona, kwasek cytrynowy, barwniki spożywcze.
6. Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będą następujące formy działalności uczniów:
-
zaangażowanie uczniów w trakcie wykonywania obserwacji
-
poprawność merytoryczna
-
kreatywność podczas graficznego opracowania albumu
Ocenę pracy uczniów dokona nauczyciel realizujący projekt.
-
Forma prezentacji
Uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania efektów swojej pracy w poszczególnych zespołach nauczania.
-
Przewidywane efekty projektu
Uczniowie zdobędą umiejętność przeprowadzania obserwacji mikroskopowych, analizy
i interpretacji zebranych danych oraz publicznej prezentacji wyników swojej pracy.
9.Ewaluacja projektu
Opinie o efektywności realizowanych przedsięwzięć zebrane zostaną w trakcie trwania projektu oraz na zakończenie jego realizacji w formie ustnej oraz za pomocą metod.:
-
tarcza strzelecka,
-
termometr uczuć.
Na podstawie uwag i wniosków zostanie określona przydatność projektu w znaczeniu edukacyjnym i wychowawczym. Wnioski z jego realizacji zostaną uwzględnione przy opracowywaniu kolejnych projektów edukacyjnych.
-
Realizator projektu
Nauczyciel biologii – Anna Osowska