Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2022/2023

powrót

W krainie klocków.

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ W BYDGOSZCZY

PROJEKT EDUKACYJNY W krainie klocków


Rok szkolny 2022/23

 
Autorzy projektu:

Marta Modrzyńska
Maria Górska
Małgorzata Sakowska
Milena Pawlak
Paweł Wysiński
Wojciech Franków

 
SPIS TREŚCI

1. Wstęp ………………………………………………………………………….. 3
2. Cele projektu ………………………………………………………………….. 3
3. Plan realizacji, czas trwania i zasięg projektu ……………………………… 4
4. Metody, formy i techniki pracy ……………………………………………… 4
5. Ewaluacja projektu ……………………………………………………………5

 
Wstęp

Klocki to ponadczasowa zabawka, która łączy pokolenia, uczy nowych umiejętności i dostarcza wspaniałej rozrywki uczniom na każdym poziomie edukacyjnym. Ich popularność rośnie z roku na rok, a różnorodność ma ogromny wpływ na rozwój poznawczy, motoryczny, umysłowy i emocjonalny naszych uczniów. Zabawa klockami to także doskonały wstęp do nauki wielu przedmiotów w tym ścisłych, konstrukcyjnych, mechanicznych. Klocki ćwiczą koncentrację, cierpliwość oraz wyobraźnię przestrzenną tak bardzo potrzebną w codziennym życiu dzieci i młodzieży. LEGO to zabawa, która uczy w przyjazny i mądry sposób. Jeżeli dodamy do tego elementy programowania, to otrzymamy dodatkową wartość. Uczestnicy zajęć oprócz możliwości zbudowania różnych konstrukcji ze zróżnicowanych zestawów klocków LEGO, będą mieli możliwość ich ożywienia przy pomocy przystępnego oprogramowania, używając do tego tabletów.
Szczególnie młodsi uczniowie i wychowankowie będą mieli możliwość wznoszenia różnych konstrukcji z klocków KORBO mających dodatkowe funkcjonalności. Charakterystycznym elementem zestawów KORBO jest koło zębate, które umożliwia wprawienie w ruch wszystkich zbudowanych z klocków konstrukcji – pod warunkiem ich prawidłowego połączenia. Wszystkie dziecięce budowle zostaną więc ożywione i wprawione w ruch.
Projekt „W krainie klocków” został opracowany w oparciu o treści zawarte
w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym szkoły oraz założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Angażując naszych uczniów w realizację jego założeń, stwarzamy warunki do podejmowania aktywności dającej zadowolenie i pozytywne emocje tak bardzo potrzebne podczas pobytu
w szpitalu.

Cele projektu:

Cele ogólne:

1. Zmniejszanie napięć i niwelowanie skutków choroby spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie warunków do osiągania sukcesów podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
2. Poszerzanie wiedzy uczniów na temat możliwości edukacyjnych klocków.
3. Wskazywanie uczniom działań sprzyjających dobrej zabawie i nauce.
4. Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania wolnego czasu.
5. Stwarzanie okazji do pracy w zespole z poszanowaniem zdania rówieśników.
6. Tworzenie warunków do osiągnięcia sukcesu na płaszczyźnie różnorodnych umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.

Cele operacyjne (planowane osiągnięcia uczniów):

1. Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w formach zabawowych
i tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
2. Samodzielnie wyszukuje informacje dotyczące historii klocków na przestrzeni wieków.
3. Wymienia mocne i słabe strony wykorzystania do zabawy klocków drewnianych, LEGO, DUPLO, KORBOKLOCKÓW oraz innych zestawów klocków edukacyjnych.
4. Tworzy z klocków konstrukcje i budowle przestrzenne według własnych pomysłów i z wykorzystaniem wzorów.
5. Wprawia zbudowane konstrukcje w ruch przy pomocy oprogramowania, przy użyciu tabletów.
6. Samodzielnie i według własnych pomysłów wykonuje prace plastyczne, estetycznie i starannie łączy materiały zdobnicze.
7. Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
8. Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne rozrywki umysłowe, a także uzupełnia karty pracy.

Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu.
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Kardiologii, Pneumonologii, Neurologii. Realizacja założeń planowana jest od 19 czerwca do 24 czerwca 2023 r. podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych, przedszkolnych oraz zajęć dydaktycznych na poziomie szkoły podstawowej.

Plan realizacji projektu.

1. Zagadnienia i tematyka działań:
a) Wakacyjne konstrukcje pełne fantazji i ciekawych rozwiązań.
b) W krainie klocków LEGO, DUPLO, KORBO.
c) Klocki – bawią, uczą i rozwijają.

2. Metody pracy.
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące.

3. Techniki pracy:
a) rozmowy tematyczne,
b) rozrywki umysłowe,
c) zajęcia plastyczne,
d) burza mózgów,
e) pokazy multimedialne,
f) praca z komputerem,
g) quiz tematyczny,
h) filmy dydaktyczne,
i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
j) praca z wykorzystaniem kart pracy,
k) zabawy konstrukcyjne,
l) zajęcia online.

4. Formy pracy:
a) praca w małych grupach,
b) praca indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
1. Różnorodne rodzaje klocków.
2. Artykuły papiernicze, materiały zdobnicze.
3. Komputery, tablica interaktywna, tablet, telefon.
4. Tematyczne karty pracy.
Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
1. Ewaluacja cząstkowa – bieżąca:
a) termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć,
a) twarze z emocjami, słowne wypowiedzi wyjaśniające wybór – uczniowie młodsi,
b) kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć,
c) drzewo z opiniami – określenie stopnia zadowolenia z zajęć,
d) tarcza strzelecka.

2. Ewaluacja końcowa.
a) wystawy prac plastycznych – WSD,
b) quiz wiedzy,


Autorzy projektu:
Marta Modrzyńska, Małgorzata Sakowska, Maria Górska, Milena Pawlak, Paweł Wysiński, Wojciech Franków.