ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 33 DLA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZEWLEKLE CHOREJ
W BYDGOSZCZY
PROJEKT EDUKACYJNY
TEMAT PROJEKTU:
„Znane obrazy i ich twórcy”
Rok szkolny 2022/23
„(…) tak naprawdę potrafimy mówić tylko przez nasze obrazy”
Vincent van Gogh
Autorzy projektu:
Beata Kocoń
Beata Deptuła
Małgorzata Sakowska
Marta Modrzyńska
SPIS TREŚCI
WSTĘP…………………………………………………………..……...……………….........3
- Cele projektu ……………………………………….………………….……………...……...3
- Sposób realizacji ……………………………………………………………………………...3
- Plan realizacji projektu ...…………………………...……………………………………….4
- Przewidywane osiągnięcia ..………………………………………………………………….4
- Metody, formy i techniki pracy …….……………………………………………….………4
- Czas trwania i zasięg projektu……………………………………………………………….5
- Pomoce dydaktyczne …………………………………………………………………………5
- Ewaluacja i prezentacja wyników projektu………………………………………………....5
WSTĘP
Historia malarstwa europejskiego daje się dość jednoznacznie podzielić na poszczególne epoki od czasów prehistorycznych po koniec XIX wieku, który przyniósł niezwykłą różnorodność stylów
i kierunków malarskich. Przełom XIX i XX wieku to bujny rozwój sztuki, w tym malarstwa polskiego. Panowały w nim wówczas głównie tematy historyczno-patriotyczne, poruszające kwestie narodowowyzwoleńcze. Typowym przedstawicielem tego typu malarstwa jest Jan Matejko, inspirujący się w swych dziełach ważnymi dla Narodu Polskiego wydarzeniami. Okres ten sprzyjał także rozwojowi indywidualnych stylów i autorskich form. Stanisław Wyspiański i Józef Mahoffer tworzyli w stylu secesyjnym, uprawiając, oprócz malarstwa, także sztukę i grafikę użytkową. Jacek Malczewski nazwany został natomiast ojcem symbolizmu polskiego. Ukształtował swój styl opierający się na historii
i sytuacji polskiej komentowanej za pomocą symboli, alegorii i metafor zaczerpniętych z Biblii, mitologii i legend. Nie może zabraknąć w tym miejscu również Stanisława Witkiewicza oraz malarstwa zakopiańskiego.
Realizacja projektu „Znane obrazy i ich twórcy” na celu przybliżenie tematyki malarstwa polskiego, ale również innych wielkich europejskich malarzy takich jak Claude Monet, Auguste Renoir, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Pablo Picasso, Vincent van Gogh czy Salvador Dali.
Projekt został opracowany w oparciu o treści zawarte w Programie Wychowawczo
-Profilaktycznym oraz założeniach podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- CELE PROJEKTU:
Cel terapeutyczny:
- Odreagowanie stresów, napięć związanych z pobytem w szpitalu poprzez uczestnictwo
w zajęciach i obcowanie ze sztuką malarską.
Cele ogólne projektu:
- Pogłębianie wiedzy na temat różnych kierunków malarskich,
- Zapoznanie uczniów z twórczością wybranych malarzy europejskich,
- Przybliżenie nazw obrazów znanych artystów,
- Uświadomienie znaczenia malarstwa jako sztuki w życiu człowieka,
- Integracja wewnątrzszkolna,
- Rozwijanie i prezentowanie indywidualnych uzdolnień ucznia,
- Wyzwalanie optymizmu i radosnych emocji,
Cele operacyjne:
Uczeń:
- Zna i określa podstawowe kierunki w malarstwie europejskim,
- Wymienia wielkich europejskich malarzy oraz tytuły ich obrazów,
- Zna i opisuje znaczenie malarstwa jako sztuki w życiu człowieka,
- Odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania,
- Pracuje indywidualnie i w grupie.
- SPOSOBY REALIZACJI
Projekt realizowany będzie w ramach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych oraz dydaktycznych w klasach I-III SP w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Neurologii, Endokrynologii, Reumatologii i Kardiologii.
- PLAN REALIZACJI PROJEKTU
- Podstawowe kierunki w malarstwie.
- Życie i twórczość wybranych malarzy.
- Najsłynniejsze obrazy.
- Wpływ malarstwa na życie człowieka.
- PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
- Zna podstawowe kierunki w malarstwie.
- Wymienia tytuły najbardziej znanych obrazów.
- Wypowiada się na temat roli malarstwa w życiu człowieka.
- Zna podstawowe fakty z życia i twórczości wybranych malarzy.
- Rozumie znaczenie nowopoznanego słownictwa.
- Współpracuje w grupie podczas wykonywania zadań.
- Zauważa efekty swojej pracy - prezentuje i omawia prace wykonane wybranymi technikami.
8.Wykorzystuje komputer i inne źródła informacji do wyszukiwania potrzebnych wiadomości.
- Rozwiązuje tematyczne zadania interaktywne.
10.Wykorzystuje zdobyte informacje podczas działalności plastycznej.
- METODY, FORMY I TECHNIKI PRACY:
- oparte na słowie,
- oparte na obserwacji,
- oparte na praktycznej działalności uczniów,
- metody aktywizujące,
- praca w grupach i indywidualna,
- rozmowy kierowane z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych
- swobodne wypowiedzi,
- praca z komputerem,
- praca z wykorzystaniem albumów malarskich,
- zajęcia plastyczne,
- rozwiązywanie zagadek, krzyżówek, rebusów, wykreślanek w formie tradycyjnej i online,
- gry dydaktyczne,
- quizy tematyczne.
- CZAS TRWANIA I ZASIĘG PROJEKTU:
Projekt realizowany będzie w dniach 24.10. - 29.10.2022 w Szpitalu Dziecięcym na oddziałach: Neurologii, Endokrynologii, Reumatologii i Kardiologii.
- POMOCE DYDAKTYCZNE:
- różnorodne środki plastyczne,
- komputer, tablet, laptop, tablica multimedialna
- prezentacja multimedialna,
- albumy z ilustracjami,
- wzory i szablony,
- rozrywki umysłowe i gry dydaktyczne.
- EWALUACJA I PREZENTACJA WYNIKÓW:
- Quizy tematyczne.
- Wystawa prac plastycznych na holu WSD wykonanych replik obrazów podczas zajęć.
- Obserwacja uczniów i pozyskiwanie informacji zwrotnych.