SPIS TREŚCI
I. Wstęp i założenia organizacyjne
II. Cele projektu
III. Czas i zasięg projektu
IV. Metody i formy wykonania projektu
V. Tematyka i harmonogram działań
VI. Ewaluacja projektu
I. Wstęp i założenia organizacyjne
Na wstępie tworzenia projektu dokonaliśmy próby odpowiedzi na proste z pozoru pytanie: „Patriotyzm – cóż to takiego?” Definicji dostarczają słowniki, według których to „postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęć ponoszenia za nią ofiar; pełna gotowość do jej obrony, w każdej chwili. Charakteryzuje się też przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia. Patriotyzm to również umiłowanie i pielęgnowanie narodowej tradycji, kultury i języka. Oparty jest na poczuciu więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością.” W długiej historii Polski takich okresów, w których Polacy mogli wykazać się umiłowaniem Ojczyzny, tym jej szczególnym rodzajem – poświęceniem własnego życia dla jej odzyskania było aż nazbyt dużo. To one dawały silne poczucie tożsamości z własnym narodem. Poświęcenie całych pokoleń Polaków zrodziło poczucie moralnej wyższości, której agresorzy Polski często nie mogli znieść. Pisząc za historykiem, cierpieli ciałem, a jednocześnie wynosili „Słowo” na wyżyny największego w polskiej tradycji poszanowania. Byli inspiracją dla literatury, którą mogły się karmić przyszłe pokolenia. Rozbudzali emocje, które stale podsycały pamięć o heroizmie całych pokoleń Polaków. Dowiedli, że Polska „czymkolwiek by była, jest wciąż żywa”.
Patriotyzm to słowo aktualne i dziś, oznaczające solidne wypełnianie podstawowych obowiązków obywatelskich, takich jak: pełnienie służby wojskowej, płacenie podatków, ochrona środowiska, własności i zasobów naturalnych własnego kraju, aktywna troska o honor Ojczyzny i dobre imię rodaków. Troska o Ojczyznę to także troska o jej dzisiejszą rzeczywistość i pomyślność. Każdy kraj jest silny przede wszystkim siłą swych poszczególnych obywateli.
II. Cele projektu
1. Cele ogólne:
- podtrzymywanie i upowszechnienie tradycji narodowej i państwowej,
- upowszechnianie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, naszego kraju oraz osiągnięć w każdej z tych dziedzin,
- kształtowanie postaw patriotycznych i aktywnej postawy obywatelskiej,
- poszerzenie wiadomości na temat ważnych rocznic i świąt narodowych,
- wzmocnienie więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia, jego dziedzictwem kulturowym, ochrona wspólnego dziedzictwa.
- Cele szczegółowe:
Uczniowie:
- znają polskie symbole narodowe,
- wyjaśniają dlaczego i jak należy im okazywać szacunek,
- wyjaśniają pochodzenie nazwy Polski,
- opowiadają legendy o początkach państwa polskiego, znają ich symbolikę,
- określają położenie Polski i jej sąsiadów,
- znają rolę Warszawy jako stolicy Polski,
- wiedzą kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość,
- rozumieją pojęcia „dużej i małej” ojczyzny,
- wiedzą jaką rolę odgrywała kultura w walce o utrzymanie tożsamości narodowej Polaków,
- wyjaśniają pojęcia ojczyzna, patriotyzm, naród, państwo, tożsamość narodowa, tolerancja,
- wskazują różne postawy patriotyczne na przykładach wybitnych Polaków,
- posługują się Internetem, encyklopedią i słownikiem,
- poszukują, gromadzą, selekcjonują i przetwarzają różne materiały informacyjne
i ilustracyjne, - znają i starają się stosować zasady kulturalnego zachowania,
- godnie zachowują się podczas uroczystości szkolnych,
- umiejętnie komunikują się w grupie, potrafią zaplanować i zorganizować własną pracę.
III. Czas i zasięg projektu
Czas realizacji: listopad 2022 – maj 2023
Zasięg projektu:
- uczniowie kl. VIII SP praz LO w Klinice Psychiatrii Dziennej
- uczniowie kl. IV-VIII SP oraz LO w Klinice Psychiatrii Stacjonarnej
- nauczyciele historii w Klinice Psychiatrii
IV. Metody i formy wykonania projektu
Metody:
- wystawy
- konkurs plastyczny
- sesje popularyzujące ideę patriotyzmu
- imprezy rocznicowe
- wykłady
- pogadanki
- gry dydaktyczne
Formy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa
V.Tematyka i harmonogram działań
- Święto Niepodległości – listopad 2022
- Prezentacja multimedialna „Odzyskanie niepodległości”
- Program słowno-muzyczny „Narodowe Święto Niepodległości”
- Film animowany „O początkach państwa polskiego”
- Quiz wiedzy o ojczyźnie
- Redagowanie życzeń dla ojczyzny
Zagadnienia szczegółowe:
- patriotyzm w sytuacji utraty suwerenności
- siłą integrującą do walki o wolność i źródłem sił przetrwania narodu
- patriotyzm w czasie wolności – czynnik budowania dobra wspólnego
- budowanie dobrych relacji z drugim człowiekiem
- znajomość historii i dokonań kultury
-wyrażanie obywatelskiej postawy
- Bydgoszcz – nasza mała ojczyzna – styczeń 2023
- „Bydgoszcz i jej historia” – prezentacja multimedialna
- Wykonanie planu „starej” Bydgoszczy z zaznaczeniem budynków, które zniknęły w czasie II wojny światowej
- gra dydaktyczna
Zagadnienia szczegółowe:
- miejsca związane z historią mojej miejscowości, z jej tradycjami patriotycznymi
- poznajemy ciekawych ludzi w naszej miejscowości/regionie
- muzea – miejsca pamięci narodowej
- mój region na kulturalnej mapie Polski
- Żołnierze wyklęci – marzec 2023
- Tematyczna prezentacja multimedialna
- Wykonanie tematycznego plakatu
- Gra dydaktyczna
Zagadnienia szczegółowe:
- patriotyzm jako: dążenie do suwerenności i obrona interesu narodowego; wierność tradycji
- źródła patriotyzmu: rodzina, szkoła, środowisko, Kościół, historia, sztuka
- Majowe Święta – kwiecień / maj 2023
- Montaż słowno-muzyczny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja,
- „Majowe święta” – prezentacja multimedialna
- Projekt flagi
Zagadnienia szczegółowe:
- literackie, plastyczne i muzyczne wizje wybranych wydarzeń historycznych
- wielkie wydarzenia historyczne źródłem dumy narodowej
- tradycje i zwyczaje związane z obchodami świąt narodowych
- Spacerkiem po Bydgoszczy - czerwiec 2023
- Wycieczka z przewodnikiem po Starym Mieście w Bydgoszczy
Zagadnienia szczegółowe:
- moja miejscowość na mapie geograficznej Polski
- miejsca związane z tradycją, historią, patriotyzmem
- muzea – miejsca pamięci narodowej w Polsce
VI. Ewaluacja projektu
- obserwacja prowadzona na bieżąco
- praktyczne sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach/imprezach w formie konkursów i quizów
Wnioski z realizacji zostaną uwzględnione w kolejnych projektach edukacyjnych.
Opracowanie i realizacja:
Alicja Cierżnicka, Piotr Libera