Uczestnicy imprezy związanej z obchodami Światowego Dnia Serca Czworonożni przyjaciele w Klinice Onkologii  w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 Dogoterapia  na Oddziale Neurologii w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym Uczniowie podczas zajęć szkolnych o charakterze terapeutycznym.

Projekty edukacyjne / Projekty edukacyjne 2022/2023

powrót

PROJEKT EDUKACYJNY „JAK OKAZYWAĆ PATRIOTYZM?”

SPIS TREŚCI


I. Wstęp i założenia organizacyjne
II. Cele projektu    
III. Czas i zasięg projektu
IV. Metody i formy wykonania projektu
V. Tematyka i harmonogram działań
VI. Ewaluacja projektu

I. Wstęp i założenia organizacyjne

Na wstępie tworzenia projektu dokonaliśmy próby odpowiedzi na proste z pozoru pytanie: „Patriotyzm – cóż to takiego?” Definicji dostarczają słowniki, według których to „postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęć ponoszenia za nią ofiar; pełna gotowość do jej obrony, w każdej chwili. Charakteryzuje się też przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia. Patriotyzm to również umiłowanie i pielęgnowanie narodowej tradycji, kultury i języka. Oparty jest na poczuciu więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością.” W długiej historii Polski takich okresów, w których Polacy mogli wykazać się umiłowaniem Ojczyzny, tym jej szczególnym rodzajem – poświęceniem własnego życia dla jej odzyskania było aż nazbyt dużo. To one dawały silne poczucie tożsamości z własnym narodem. Poświęcenie całych pokoleń Polaków zrodziło poczucie moralnej wyższości, której agresorzy Polski często nie mogli znieść. Pisząc za historykiem, cierpieli ciałem, a jednocześnie wynosili „Słowo” na wyżyny największego w polskiej tradycji poszanowania. Byli inspiracją dla literatury, którą mogły się karmić przyszłe pokolenia. Rozbudzali emocje, które stale podsycały pamięć o heroizmie całych pokoleń Polaków. Dowiedli, że Polska „czymkolwiek by była, jest wciąż żywa”.

Patriotyzm to słowo aktualne i dziś, oznaczające solidne wypełnianie podstawowych obowiązków obywatelskich, takich jak: pełnienie służby wojskowej, płacenie podatków, ochrona środowiska, własności i zasobów naturalnych własnego kraju, aktywna troska o honor Ojczyzny i dobre imię rodaków. Troska o Ojczyznę to także troska o jej dzisiejszą rzeczywistość i pomyślność. Każdy kraj jest silny przede wszystkim siłą swych poszczególnych obywateli.

II. Cele projektu   

      1. Cele ogólne:

  • podtrzymywanie i upowszechnienie tradycji narodowej i państwowej,
  • upowszechnianie wiedzy na temat polskiej historii, kultury, naszego kraju oraz osiągnięć w każdej z tych dziedzin,
  • kształtowanie postaw patriotycznych i aktywnej postawy obywatelskiej,
  • poszerzenie wiadomości na temat ważnych rocznic i świąt narodowych,
  • wzmocnienie więzi lokalnych, identyfikacji z miejscem pochodzenia, jego dziedzictwem kulturowym, ochrona wspólnego dziedzictwa.
  1. Cele szczegółowe:

Uczniowie:

  • znają polskie symbole narodowe,
  • wyjaśniają dlaczego i jak należy im okazywać szacunek,
  • wyjaśniają pochodzenie nazwy Polski,
  • opowiadają legendy o początkach państwa polskiego, znają ich symbolikę,
  • określają położenie Polski i jej sąsiadów,
  • znają rolę Warszawy jako stolicy Polski,
  • wiedzą kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość,
  • rozumieją pojęcia „dużej i małej” ojczyzny,
  • wiedzą jaką rolę odgrywała kultura w walce o utrzymanie tożsamości narodowej Polaków,
  • wyjaśniają pojęcia ojczyzna, patriotyzm, naród, państwo, tożsamość narodowa, tolerancja,
  • wskazują różne postawy patriotyczne na przykładach wybitnych Polaków,
  • posługują się Internetem, encyklopedią i słownikiem,
  • poszukują, gromadzą, selekcjonują i przetwarzają różne materiały informacyjne
    i ilustracyjne,
  • znają i starają się stosować zasady kulturalnego zachowania,
  • godnie zachowują się podczas uroczystości szkolnych,
  • umiejętnie komunikują się w grupie, potrafią zaplanować i zorganizować własną pracę.


III. Czas i zasięg projektu

Czas realizacji: listopad 2022 – maj 2023
Zasięg projektu:

- uczniowie kl. VIII SP praz LO w Klinice Psychiatrii Dziennej

- uczniowie kl. IV-VIII SP oraz LO w Klinice Psychiatrii Stacjonarnej

- nauczyciele historii w Klinice Psychiatrii

IV. Metody i formy wykonania projektu

Metody:
- wystawy
- konkurs plastyczny
- sesje popularyzujące ideę patriotyzmu
- imprezy rocznicowe
- wykłady
- pogadanki
- gry dydaktyczne


Formy:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa

V.Tematyka i harmonogram działań

  1. Święto Niepodległości – listopad 2022

- Prezentacja multimedialna „Odzyskanie niepodległości”

- Program słowno-muzyczny „Narodowe Święto Niepodległości”

- Film animowany „O początkach państwa polskiego”

- Quiz wiedzy o ojczyźnie

- Redagowanie życzeń dla ojczyzny

Zagadnienia szczegółowe:

- patriotyzm w sytuacji utraty suwerenności

- siłą integrującą do walki o wolność i źródłem sił przetrwania narodu

- patriotyzm w czasie wolności – czynnik budowania dobra wspólnego

- budowanie dobrych relacji z drugim człowiekiem

- znajomość historii i dokonań kultury

-wyrażanie obywatelskiej postawy

  1. Bydgoszcz – nasza mała ojczyzna – styczeń 2023

- „Bydgoszcz i jej historia” – prezentacja multimedialna
- Wykonanie planu „starej” Bydgoszczy z zaznaczeniem budynków, które zniknęły w czasie II wojny światowej
- gra dydaktyczna

Zagadnienia szczegółowe:

- miejsca związane z historią mojej miejscowości, z jej tradycjami patriotycznymi

- poznajemy ciekawych ludzi w naszej miejscowości/regionie

- muzea – miejsca pamięci narodowej

- mój region na kulturalnej mapie Polski

  1. Żołnierze wyklęci – marzec 2023

- Tematyczna prezentacja multimedialna

- Wykonanie tematycznego plakatu
- Gra dydaktyczna

Zagadnienia szczegółowe:

- patriotyzm jako: dążenie do suwerenności i obrona interesu narodowego; wierność tradycji

-  źródła patriotyzmu: rodzina, szkoła, środowisko, Kościół, historia, sztuka

  1. Majowe Święta – kwiecień / maj 2023

- Montaż słowno-muzyczny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja,

- „Majowe święta” – prezentacja multimedialna   

- Projekt flagi

Zagadnienia szczegółowe:

-  literackie, plastyczne i muzyczne wizje wybranych wydarzeń historycznych

- wielkie wydarzenia historyczne źródłem dumy narodowej

-  tradycje i zwyczaje związane z obchodami świąt narodowych

  1. Spacerkiem po Bydgoszczy - czerwiec 2023

- Wycieczka z przewodnikiem po Starym Mieście w Bydgoszczy

Zagadnienia szczegółowe:

- moja miejscowość na mapie geograficznej Polski

- miejsca związane z tradycją, historią, patriotyzmem

- muzea – miejsca pamięci narodowej w Polsce

VI. Ewaluacja projektu

- obserwacja prowadzona na bieżąco
- praktyczne sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach/imprezach w formie konkursów i quizów 

Wnioski z realizacji zostaną uwzględnione w kolejnych projektach edukacyjnych.

Opracowanie i realizacja:
Alicja Cierżnicka, Piotr Libera