„Kto chce niech wierzy lub nie wierzy...
Raz z książki wyszli bohaterzy,
zrobili bunt, podnieśli wrzawę,
w pochodzie wyszli na Warszaw
Jaś i Małgosia, Kubuś Puchatek,
Zosia Samosia i Miś Uszatek,
słowik raźnie, chociaż piechotą,
rak maszerował także z ochotą.
Jacek i Wacek trzymali drążki
w środku był napis:
NIECH ŻYJĄ KSIĄŻKI !!!”
„Książka to mistrz, za darmo nauki udziela”
(Ambroży Grabowski)
Wstęp
We współczesnym świecie cyfryzacji zauważamy znaczny spadek atrakcyjności książki. Pomimo przeżywanego kryzysu to książka jest nadal dominującym środkiem w dzidzinie edukacji i wiedzy. Czytanie pełni funkcję rozwojową: nie tylko rozwija sferę poznawczo- intelektualną, ale wzbogaca wartości moralno – społeczne. Czytanie książek to nie tylko rozrywka, to także rozwój możliwości poznania czegoś nowego. Czytanie poprawia pracę mózgu, doskonali pewność siebie, pozwala poznać piękno świata, jego relacje, a przede wszystkim pobudza wyobraźnię, ułatwia komunikację, zwiększa wrażliwość oraz uczy myślenia.
Naukowo udowodniono fakt, że przeczytana książka pozostawia w pamięci trwalszy ślad niż obejrzany film. Obcując z książką uczymy się odróżniać dobro od zła, kształtujemy właściwe postawy społeczno- emocjonalne.
Książka to niekończąca się przygoda, to źródło radości nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych.
Cele projektu
Cele ogólne:
- Zmniejszanie napięć spowodowanych hospitalizacją poprzez stwarzanie uczniom warunków do osiągania sukcesów i zadowolenia na płaszczyźnie umiejętności, uzdolnień i zainteresowań.
- Poznanie korzyści płynących z czytania książek.
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
- Zachęcanie do korzystania ze zbiorów biblioteki.
- Zachęcanie do samodzielnego korzystania z książek – zwracanie uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi.
- Poznanie utworów literatury dziecięcej (wiersze, opowiadania, bajki, legendy).
- Integracja grupy wychowawczej poprzez zadania zespołowe.
Cele operacyjne:
- Dziecko żyje aktywnie z chorobą, uczestniczy w zabawie i zajęciach tematycznych dostosowanych do jego możliwości psycho – fizycznych.
- Dziecko rozumie pojęcie książka, okładka, karta tytułowa, spis treści, rozdział.
- Rozpoznaje wybrane książki po okładce i klasyfikuje ze względu na rodzaje (bajki, atlasy, przewodniki itp.).
- Wymienia predyspozycje, które potrzebne są do wykonywania zawodów bibliotekarza i pisarza.
- Tworzy krótkie wypowiedzi (m. in. jak powstaje książka).
- Samodzielnie wyszukuje w Internecie potrzebne informacje na temat wartości czytania książek, filmiki o pracy bibliotekarza, pisarza, obrazy, interesujące gry.
- Zna adaptacje niektórych pozycji książkowych.
- Wykonuje prace plastyczne wykorzystując swoją ulubioną technikę i różnorodne materiały zdobnicze.
- Odczuwa satysfakcję i zadowolenie podczas wykonywania zadań, chętnie prezentuje efekty swojej pracy.
- Samodzielnie tworzy i rozwiązuje interaktywne, tematyczne rozrywki umysłowe,
a także uzupełnia karty pracy.
Czas trwania, sposoby realizacji oraz zasięg projektu:
Projekt adresowany jest do uczniów Zespołu Szkół nr 33 w wieku od 3 – 18 lat przebywających na leczeniu w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1 na oddziałach: gastroenterologii, chirurgii dziecięcej, ortopedii, okulistyki. Realizacja założeń planowana jest na 29 maja – 09 czerwca 2023 roku podczas pozalekcyjnych zajęć wychowawczych.
Plan realizacji projektu:
- Zagadnienia i tematyka działań:
- "Nie masz bodaj drogi, na której łatwiej dojść do mądrości, jak przez najusilniejsze czytanie..." Andrzej Frycz Modrzewski - Książka źródłem wiedzy i przeżyć.
- prezentacja "Dlaczego warto czytać książki?"
- Opowiadanie ze Słowniczka Emocji i Postaw - Konsekwencja
o roli czytania w pokonywaniu trudności z nauką - praca plastyczna - wykonanie „czytelnika” z kolorowego papieru, makiety księgarni
- rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- "Książka to najlepszy przyjaciel człowieka, a biblioteka to świątynia jego myśli" Cyceron - Książka moim przyjacielem.
- Opowiadanie edukacyjne - O Łowcy Słowa przygodach niezwykłych
o tym, że świat książek to cudowna kraina - wykonanie dzienniczka czytelniczego, tworzenie budowli czytelniczych
- czytanie fragmentów dowolnych książek z biblioteczki świetlicowej
- rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- Droga powstawania książki
- prezentacja
- praca plastyczna - kolorowanie książeczki „Od nasionka do książki”
- Opowiadanie z cyklu "Łobuziaki" - W drukarni Gutenberga
o wynalezieniu prasy drukarskiej, która rozpowszechniła czytanie książek - rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- Poznajemy zawód bibliotekarza
- Czytanie artykułu "Jakie umiejętności przydają się w pracy bibliotekarza?
Czy bibliotekarze tylko wypożyczają książki?" - film „Biblioteka” https://www.youtube.com/watch?v=AkkNwUrFUHY,
- prezentacja https://www.youtube.com/watch?v=E-v_1MimM10
- film „ Czy bibliotekarz czyta książki w pracy?" https://www.youtube.com/watch?v=9zKLtp2RtXI
- Opowiadanie z cyklu "Polskie przysłowia" - Apetyt rośnie w miarę jedzenia
o pierwszej wizycie w bibliotece i radości czytania - praca plastyczna - wykonanie zakładki do książki
- rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- Poznajemy zawód pisarza
- czytanie artykułu "Jakie umiejętności przydają się w pracy pisarza?
- polscy pisarze i poeci - czytanie dowolnych utworów, fragmentów
- praca plastyczna - ilustracja do wybranego utworu
- rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- Teatralne i filmowe adaptacje znanych utworów dla dzieci i młodzieży
- praca w sieci - wyszukiwanie filmików, oglądanie
- artykuł "Mącić" - na temat przygotowania szkolnego spektaklu teatralnego,
- praca plastyczna - wykonanie kukiełek
- rozwiązywanie łamigłówek tematycznych
- Metody pracy:
a) oparte na słowie,
b) oparte na obserwacji,
c) oparte na praktycznej działalności uczniów,
d) aktywizujące.
- Techniki pracy:
a) rozmowy tematyczne,
b) rozrywki umysłowe,
c) zajęcia plastyczne,
d) zajęcia czytelnicze,
e) pokazy multimedialne,
f) praca z komputerem,
g) quiz tematyczny,
- h) artykuły
h) filmy dydaktyczne,
i) karty pracy, umysłowe rozrywki interaktywne,
j) praca z książką.
- Formy pracy:
a) praca w małych grupach,
b) praca indywidualna.
- Pomoce dydaktyczne:
artykuły papiernicze, różnorodne materiały zdobnicze, wzory i szablony, ilustracje,
2. komputery, tablet, telefon,
3. prezentacje multimedialne,
4. karty pracy,
5. gry dydaktyczne.
- łamigłówki
- Ewaluacja i prezentacja efektów projektu:
wystawa plastyczna - SU1
Autorzy projektu:
Monika Krajniak, Iwona Górczyńska