W ostatnich latach podkreśla się znaczenie prawidłowego żywienia i właściwie dobranej aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka. Jednocześnie badania naukowe wskazują na bardzo niekorzystne tendencje w zakresie podstawowych parametrów zdrowia dzieci. Każdego roku przybywa nam dzieci ze stwierdzoną otyłością, która jest następstwem nieprawidłowego stylu życia. Coraz częściej dominuje model spędzania wolnego czasu przed ekranem telewizora lub komputera w połączeniu z nieregularnym spożywaniem źle dobranych posiłków. Idąc z duchem czasu, szkoła jak i nauczyciele chcą zaradzić temu ogólnoświatowemu problemowi, z jakim borykają się nasze dzieci.
Szkoła powinna sprzyjać dążeniu do osiągnięcia zdrowia i dobrego samopoczucia, jak również dostarczać zadowolenia i sukcesów na miarę możliwości każdego ucznia. Doświadczenia dydaktyczne z lat ubiegłych pokazują, że uczniowie interesują się problemami zdrowia i chętnie uczestniczą w zajęciach o charakterze prozdrowotnym. Czynniki
te zainspirowały nas do opracowania edukacyjnego projektu pt. „PROJEKT ZDROWIE”. Jest
to projekt, który na tak szeroką skalę promuje oraz uczy jak zdrowo żyć i być aktywnym.
Projekt zawiera:
1. Nazwę projektu.
2. Cele projektu.
3. Czas i zasięg trwania projektu.
4. Bloki tematyczne
5. Środki i materiały do realizacji projektu.
6. Przebieg realizacji projektu
7. Formę prezentacji
8. Przewidywane osiągnięcia ucznia
9. Ewaluacja projektu.
- Realizatorzy projektu.
Realizacja projektu.
I. Nazwa projektu: „PROJEKT ZDROWIE”
- Cele projektu
Cel główny – Poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia oraz kształtowanie umiejętności i nawyków niezbędnych do zachowania zdrowia.
Cele szczegółowe:
nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie;
• wpajanie zasad ochrony zdrowia, przede wszystkim w zakresie higieny osobistej;
• rozbudzanie zainteresowań własnym zdrowiem i rozwojem psychofizycznym;
• uświadomienie znaczenia właściwego odżywiania dla zdrowia;
• wskazywanie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie;
• wyrabianie nawyku potrzeby ruchu i wysiłku fizycznego, jako czynników wpływających korzystnie nie tylko na sprawność fizyczną, ale i intelektualną;
• kształtowanie postawy pozytywnego myślenia jako ważnego aspektu dbałości o zdrowie;
• rozwijanie u uczniów samokontroli jako czynnika kształtującego bezpieczeństwo własne
i innych.
III. Czas i zasięg trwania projektu
1. Czas trwania projektu – 4 maj – 09 czerwiec 2023 r.
2. Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt poznawczy, wieloetapowy, przygotowany dla uczniów przebywających na leczeniu i objętych nauką w Zespole Szkół nr 33 w Bydgoszczy
- Bloki tematyczne
Projekt został podzielony na cztery bloki tematyczne:
1. Co to jest zdrowie?
• Definicja zdrowia;
• Co wpływa na nasze zdrowie;
• Dbałość o higienę osobistą;
• Co robić aby być zdrowym?
• Zdrowie jako najcenniejszy dar jaki posiadamy.
Sport a zdrowie
• Dlaczego uważa się że sport to zdrowie?
• Poznajemy różne dyscypliny sportowe;
• Sportowcy których lubimy i naśladujemy;
• Poznajemy ćwiczenia gimnastyczne;
• Kształtujemy prawidłową postawę ciała.
Zdrowe odżywianie
• Poznajemy tajniki zdrowej diety;
• Owoce i warzywa – czyli witaminy dla chłopca i dziewczyny;
• Stop nieprawidłowym nawykom żywieniowym;
• Przygotowanie zdrowego i kolorowego posiłku;
• Dodatki do żywności;
- Metody konserwacji żywności;
- Konserwanty, emulgatory i inne dodatki stosowane w żywności.
- 4. Kultura – trochę dla ciała, trochę dla ducha
Śpiewający dekalog – czyli jak żyć, żeby zdrowym być;
• Ćwiczenia relaksacyjne;
• Nasze zainteresowania. - Środki i materiały do realizacji projektu
Uczestnicy projektu korzystają z różnych źródeł informacji na temat zdrowia. Mogą korzystać z literatury i czasopism medycznych, książek, materiałów z Internetu
oraz wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach szkolnych.
- Przebieg realizacji projektu
Projekt będzie zawierał następujące elementy:
Blok I
• Wykonanie plakatów o zdrowiu;
• Spotkanie z lekarzem, pielęgniarką, psychologiem, pedagogiem szkolnym;
• Pogadanki tematyczne, burza mózgów;
• Test wiedzy o zdrowiu
Blok II
• Zajęcia związane z propagowaniem ćwiczeń gimnastycznych;
• Przybliżenie sylwetki znanych sportowców i ich osiągnięć;
• Quiz wiedzy o sportach i ich wpływie na nasze zdrowie;
• Zajęcia plastyczne
Blok III
• Zajęcia praktyczne - przygotowanie sałatki owocowej lub warzywnej;
• Wykonanie piramidy zdrowego odżywiania;
• Test o zdrowym odżywianiu;
• Rozszyfrowywanie etykiet;
- Doświadczenia.
Blok IV
• Zajęcia praktyczne – poznanie ćwiczeń relaksujących;
• Rozmowa kierowana nt. znaczenia dbałości o swoje zdrowie psychiczne (film, muzyka, zainteresowania)
VII. Forma prezentacji
Szczególna uwaga zwracana będzie na następujące formy działalności uczniów:
• aktywne uczestnictwo w spotkaniach zorganizowanych w szpitalach z personelem medycznym;
• aktywny udział w pogadankach zorganizowanych w szpitalach poświęconych zdrowiu i dbałości o nie;
• wykonanie plakatu o tematyce prozdrowotnej;
• konkurs wiedzy na temat dbania o swoje zdrowie.
VIII. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA:
uczeń:
• wymienia czynniki wpływające na zdrowia człowieka;
• określa prawidłowe nawyki żywieniowe;
• dostrzega potrzebę codziennego spożywania owoców i warzyw;
• rozumie znaczenie witamin dla zdrowia;
• dokonuje wyboru między tym, co zdrowe a, niezdrowe;
• przestrzega zasad higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków;
• zna wpływ sportów na zdrowie;
• wykonuje tematyczne prace plastyczne;
• układa hasła o zdrowiu;
• zbiera informacje z różnych źródeł;
• współpracuje w trakcie wykonywania określonych zajęć.
IX. Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do podsumowania projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć. Podczas oceny realizacji projektu będą brane pod uwagę:
- Umiejętność pracy w zespole;
- Terminowość i odpowiedzialność w wywiązywaniu się z zaplanowanych zadań;
- Stopień wykorzystania wiadomości z różnych źródeł;
- Technika wykonania prac plastycznych;
- Konstrukcja i przejrzystość prezentacji;
- Wrażenia estetyczne.
Realizatorzy projektu
Anna Osowska, Aleksandra Matuszak, Daria Karwowska, Bożena Gęborys