Świat jest książką, a ci którzy nie podróżują czytają tylko jedną jej stronę.
Św. Augustyn
Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Czy znasz ten kraj?”
Projekt zawiera:
Wstęp
Nazwę projektu
Cele projektu
Czas i zasięg trwania projektu
Treści i sposoby realizacji
Środki i materiały do realizacji projektu
Przewidywane efekty projektu
Ewaluację projektu
Nazwisko autora i realizatora projektu
I .Wstęp
Geografia jest nauką, która ułatwia poznanie i zrozumienie zjawisk oraz procesów zachodzących we współczesnym świecie. Celem międzyprzedmiotowego projektu edukacyjnego „Czy znasz ten kraj?” jest między innymi poszerzenie i wzbogacenie treści programowych o zagadnienia z zakresu budowania wiedzy o otaczającym nas świecie. Projekt ten stwarza możliwości do realizowania w sposób praktyczny tematyki geograficznej oraz z języka angielskiego, co wpływa na stopień kompetencji kluczowych uczniów. Nastawiony jest na samodzielność w dochodzeniu do wiedzy, sytuuje ucznia w pozycji badacza, propaguje metody aktywizujące, stawia nacisk na pracę zespołową, eliminuje werbalne, encyklopedyczne przyswajanie wiedzy. Niektóre elementy tematyczne będą realizowane w języku angielskim. Zdobyte doświadczenie będzie wykorzystywane w życiu codziennym uczniów oraz rozbudzi w nich pasję poznawania świata.
II. Nazwa projektu: „Czy znasz ten kraj?”
III. Cele projektu
Cel główny
Poznanie wybranych krajów, ich zróżnicowania, gospodarczego znaczenia, piękna, odrębności kultury i tradycji.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań geografią jako nauką;
- poznanie wybranych krajów pod względem położenia geograficznego, zróżnicowania przyrodniczego;
- kształtowanie orientacji na mapie;
- poszerzenie i utrwalenie wiedzy i umiejętności z języka angielskiego;
- kształtowanie umiejętności współpracy i skutecznego komunikowania się;
- stworzenie pozytywnej atmosfery pracy w grupie;
- uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego, dostrzeżenie piękna odwiedzanych miejsc;
IV. Czas i zasięg trwania projektu
1. Czas trwania projektu – od 15 listopada do 16 grudnia 2022 r.
2. Rodzaj i zasięg projektu – Jest to projekt adresowany do uczniów przebywających
na leczeniu w Klinice Psychiatrii Dziennej i Stacjonarnej w Szpitalu Uniwersyteckim nr 1
w Bydgoszczy.
V. Treści i sposoby realizacji.
Treści realizacji projektu:
I tydzień
Temat: Poznajemy wybrane kraje azjatyckie.
1. Podział polityczny Azji.
2. Położenie geograficzne wybranych krajów azjatyckich.
3. Zróżnicowanie językowe, religijne i kulturowe Azji
4. Atrakcje turystyczne Azji.
5. Dlaczego warto wybrać się do Azji?
II tydzień
Temat: Poznajemy wybrane kraje afrykańskie.
1. Podział polityczny Afryki.
2. Położenie geograficzne wybranych krajów afrykańskich.
3. Zróżnicowanie językowe, religijne i kulturowe Afryki.
4. Piękno środowiska przyrodniczego Afryki.
4. Atrakcje turystyczne państw afrykańskich.
III tydzień
Temat: Poznajemy Amerykę Północną i Południową.
1. Podział polityczny Ameryki Północnej i Południowej.
2. Zróżnicowanie językowe, religijne i kulturowe Ameryki Anglosaskiej i Łacińskiej.
3. Piękno środowiska przyrodniczego Nowego Świata.
4. Atrakcje turystyczne państw Ameryki Północnej i Południowej.
IV tydzień
Temat: Poznajemy wybrane kraje europejskie.
1. Podział polityczny Europy.
2. Zróżnicowanie kulturowe j językowe krajów europejskich.
3. Europa nr 1 w globalnym ruchu turystycznym.
4. Atrakcje turystyczne wybranych państw europejskich.
Sposoby realizacji projektu:
Podczas zajęć wykorzystywane będą następujące techniki:
· czytanie;
· aktywne słuchanie;
· swobodne wypowiedzi;
· burza mózgów;
· praca z mapą;
· praca z komputerem i tabletem;
· korzystanie z wybranych stron internetowych;
· korzystanie z aplikacji multimedialnych;
· zajęcia plastyczne (wykonanie plakatów, gazetek i tematycznych prac plastycznych);
· zagadki słowne i graficzne.
VI. Środki i materiały do realizacji projektu.
Materiały dydaktyczne:
• materiały edukacyjne (podręczniki, foldery, albumy, artykuły, zdjęcia);
• e-podręczniki;
• mapy ścienne;
• plany miast;
• przewodniki turystyczne;
• albumy;
• czasopisma turystyczne;
• zdjęcia;
• pamiątki z podróży;
• wybrane strony internetowe i materiały online.
VII. Przewidywane efekty projektu
Uczeń:
• zna podział polityczny państw świata (wybrane kraje także w języku angielskim);
• wskazuje charakterystyczne cechy środowiska przyrodniczego wybranych państw na kuli ziemskiej (także w języku angielskim);
• wymienia wybrane atrakcje turystyczne charakteryzowanych krajów (także w języku angielskim);
• współpracuje w grupie i wspólnie potrafi rozwiązywać problemy;
• korzysta z różnych mediów;
• sprawnie posługuje się językiem angielskim w zakresie omawianych w projekcie zagadnień;
• selekcjonuje i przetwarza zebrane wiadomości;
• twórczo myśli oraz planuje i organizuje własną pracę;
• dokonuje samooceny własnej pracy.
VIII. Ewaluacja projektu
Ewaluacja cząstkowa - bieżąca
a) termometr uczuć: określenie nastroju i ocena atrakcyjności zajęć
b) kosz i walizka – określenie plusów i minusów zajęć
Ewaluacja końcowa
a) quiz tematyczny
b) wystawa prac plastycznych – Klinika Psychiatrii SU nr 1.
c) konkurs wiedzy.
IX. Autorzy projektu:
Aleksandra Matuszak, Bożena Gęborys, Paweł Wysiński