Projekt edukacyjny
Kujawsko - pomorskie – tu nie ma czasu na nudę!
WSTĘP
Kujawsko – pomorskie - tu spotyka się odległa historia i nieustannie zmieniająca teraźniejszość. Chociaż największymi miastami regionu są Bydgoszcz, miasto malowniczo położone nad wijącą się Brdą i Toruń rodzinne miasto Kopernika, to atrakcyjność tego regionu nie ogranicza się do święcących nad nim gwiazd. Zdecydowanie jest tu co odkrywać na ziemi. Warto odwiedzić Chełmno – miasto zakochanych, Grudziądz z gotyckimi spichrzami, Biskupin i Pałuki wyłaniające się z otchłani dziejów, Szlak Piastowski z zabytkami sztuki romańskiej, miejsca związane z ważnymi wydarzeniami i wielkimi Polakami. Region pełen jest krzyżackich zamków, romańskich i gotyckich zabytków, tajemniczych budowli. Opowiada swą historię w skansenach i parkach etnograficznych. Przyciąga do nizinnych uzdrowisk oraz wielu rezerwatów i parków krajobrazowych. Nasz region to także liczne wydarzenia kulturalne i sportowe.
Nie trzeba jechać za granicę, aby odwiedzić Rzym, Paryż, Wenecję czy Londynek.
Niestety zarówno dorośli jak i młodzież często nie zdają sobie sprawy z atrakcyjności naszego województwa, niezwykłości dziedzictwa i istniejących tu wielu możliwości ciekawego spędzenia czasu. Często zaskakuje nas podziw wyrażany przez gości i turystów dla piękna Bydgoszczy, historii i zabytków Torunia, czy niesamowitych detali architektonicznych Strzelna. Miejsca dla nas niemal zwyczajne są celem dalekich wypraw miłośników historii, kultury, przyrody, dobrego jedzenia.
Realizując projekt wśród uczniów przebywających w szpitalu, chcemy im pokazać, jak wiele jest ciekawych miejsc na wyciągnięcie ręki.
Projekt będzie nawiązaniem i realizacją priorytetu Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2022/2023 mówiącego o potrzebie „Kształtowania tożsamości indywidualnej i społecznej dzieci i młodzieży poprzez wprowadzenie edukacji regionalnej podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.”
Korzystając z propozycji Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, chcemy, aby uczniowie pogłębiali swoją wiedzę, doskonalili umiejętności na wielu płaszczyznach.
Zaplanowane w ramach projektu przedsięwzięcia będą dla dzieci i młodzieży przebywających w szpitalu okazją do wzajemnej integracji, pogłębienia wiedzy, odbycia podróży palcem po mapie województwa kujawsko - pomorskiego, która ,mamy nadzieję, skłoni i zachęci do odwiedzenia poznanych miejsc w przyszłości.
UCZESTNICY PROJEKTU
Do uczestnictwa w projekcie zaproszeni zostaną uczniowie klas I-III, IV-VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych przebywający w Klinice Pediatrii Hematologii i Onkologii Szpitala Uniwersyteckiego im. dr. A. Jurasza w Bydgoszczy.
Projekt będzie realizowany na zajęciach dydaktycznych i pozalekcyjnych zajęciach wychowawczych.
CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
Od 4 maja do 16 czerwca 2023 roku
CELE PROJEKTU:
- Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu i miasta.
- Rozwijanie więzi rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej.
- Rozbudzanie świadomości patriotycznej i rozwijanie postaw patriotycznych związanych z kulturą regionalną.
- Wzbogacanie wiedzy uczniów o rodzinnym mieście i regionie.
- Kształtowanie umiejętności wyszukiwania wiadomości z różnych źródeł.
- Wypracowanie aktywnej postawy wobec swojej małej ojczyzny poprzez własne zaangażowanie ucznia.
- Utwierdzenie w przekonaniu o odpowiedzialności każdego z nas za przyszłość rodzinnego miasta i regionu.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru ucznia: pracowitość, systematyczność, dokładność, samodyscyplina.
- Wyrabianie umiejętności współpracy w grupie: dzielenie się informacją, słuchanie się nawzajem, angażowanie siebie i innych w pracę, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów, samoocena, odpowiedzialność za realizację powierzonych zadań.
- Wykorzystywanie wyobraźni uczniów do działań twórczych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Dokonanie ogólnej charakterystyki geograficznej, kulturowej i historycznej województwa kujawsko – pomorskiego.
- Poszukiwanie informacji na temat gwary ludowej i stroju kujawskiego.
- Poszukiwanie informacji na temat głównych symboli, patronów miasta, województwa .
- Poszukiwanie informacji o zabytkach, przyrodniczych obiektach chronionych okolicy.
- Poznanie lokalnych i regionalnych tradycji, świąt, obyczajów i zwyczajów w oparciu o te, które są celebrowane i przekazywane przez dom rodzinny i szkołę.
- Przeprowadzanie wywiadów ze starszymi mieszkańcami regionu.
- Wykonanie folderu/prezentacji/plakatu prezentujących ciekawe miejsca naszego regionu.
- Poznanie roli i znaczenia wielkich Polaków.
- Poznanie legend, podań, fragmentów źródeł historycznych związanych z najbliższą okolicą.
- Przypomnienie zasad pisowni nazw własnych (miast, ulic, zabytków, mieszkańców miast).
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Uczeń :
- Odczyta związki łączące tradycję rodzinną z tradycjami regionu kujawsko – pomorskiego.
- Dostrzeże wpływ wartości związanych z kulturą regionu na życie mieszkańców swojej miejscowości.
- Świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu wspólnoty lokalnej, w zachowaniu i pomnażaniu dziedzictwa kulturowego.
- Wymieni wybrane, ważne wydarzenia z historii miejscowości, województwa.
- Wymieni główne zabytki i ciekawe miejsca w swoim mieście i okolicy.
- Opowie legendy związane z regionem.
- Wyjaśni, jaki wpływ na dzieje małej ojczyzny miały położenie geograficzne, wydarzenia, historyczne i społeczne o charakterze ogólnonarodowym.
- Wykorzysta zdobyte informacje do wykonania plakatu.
- Zna i poprawnie stosuje reguły ortograficzne związane z pisownią nazw własnych.
- Opracuje plan wycieczki po naszym województwie.
- Wskaże na mapie województwo kujawsko – pomorskie, Bydgoszcz, Toruń, miejscowość, z której pochodzi.
METODY PRACY:
- rozmowy tematyczne
- elementy wykładu
- pogadanka
- dyskusja
- zajęcia praktyczne
- praca ze źródłami, fragmentami wypowiedzi znanych osób
- burza mózgów
- praca z komputerem
- rozwiązywanie zadań i łamigłówek
- szyfrowanie informacji
- praca z mapą
PLAN REALIZACJI PROJEKTU:
Faza wstępna
- Przygotowanie projektu.
- Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu uzyskania akceptacji.
- Zapoznanie z ogólnymi i szczegółowymi celami przedsięwzięcia.
- Ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań oraz sposobów prezentacji.
Realizacja projektu
W czasie trwania projektu uczniowie na lekcjach będą zdobywali wiedzę dotycząca następujących treści tematycznych:
- Położenie przyrodniczo - geograficzne województwa kujawsko - pomorskiego.
- Legendy związane z miejscowościami regionu.
- Zabytki, architektura ludowa województwa.
- Jestem stąd. Czyli skąd? O zróżnicowaniu regionu.
- Żywa przeszłość – wywiad z najstarszym mieszkańcem, członkiem rodziny.
- Co region to obyczaj. O zwyczajach i tradycjach.
- Tajemniczy dom, stary dom – wymyślamy jego historię.
- O sztuce ludowej i technikach rękodzielniczych.
- Język, gwara i nazewnictwo ludowe.
- Nazwy miejscowości regionu.
- Gotuj się na potrawy regionalne. O tradycjach kulinarnych.
- Pisownia nazw własnych.
- Warto odwiedzić kujawsko - pomorskie – wykonanie plakatu, rysunku.
- Rozwiązywanie zadań, łamigłówek doskonalących pamięć, spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji.
- Opowiadamy o naszym regionie w języku angielskim.
- Obliczamy odległości, ceny biletów, czas podróży.
Ewaluacja projektu
Informacją zwrotną, niezbędną do oceny projektu, jego celów i efektów będą postawy, zachowania i zaangażowanie uczniów w czasie zajęć.
Dla podsumowania i zebrania wiedzy zdobytej podczas realizacji projektu uczniowie rozwiążą krzyżówkę, wykonają prace plastyczne, zaprojektują gadżety promocyjne oraz przygotują plakat zapraszający do odwiedzenia regionu i ukazujący najpiękniejsze zakątki i zabytki naszego województwa. Przewidujemy również przygotowanie wystawy prac uczniów i/lub zorganizowanie warsztatów z okazji święta województwa kujawsko – pomorskiego.
W zdobywaniu wiedzy i poznawaniu ciekawych miejsc województwa kujawsko - pomorskiego będą pomocne foldery i miniprzewodniki, które uczniowie otrzymają na lekcjach.
Realizujący projekt:
Justyna Rocławska
Katarzyna Sypniewska
Małgorzata Ziętara
Ewa Konarska – Koźlak
Agnieszka Kiernicka